Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Chronological Thinking Skills of Social Sciences Teacher Candidates

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 1, 64 - 84, 30.04.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.523869

Öz

Chronological thinking is a skill that enables us to see historical events as a whole, helps us to connect in time between events, and is effective when we see relationships between past, present and future. It contributes to us when we analyze and evaluate the sequence of events that have taken place in history and the period in which we have been involved. In this context, it is important that students both have choronical thinking skills and teachers need to have these skills.
The aim of this research designed qualitatively, it is to examine social studies teacher candidates the use of chronological thinking skills, one of the historical thinking skills. In this study, as the data collection tool, accepted in the literature sub-skills that constituent the chronological thinking skills questions prepared in the direction of questionnaires and worksheets in which relevant images are used.
This research was carried out with teacher candidates studying in the Social Studies Teaching Department of Kilis 7 Aralık University during the spring semester of 2017-2018 academic year. As a result of the research, it is seen that the teacher candidates can rearrange the visuals chronologically, but they are difficult to deduce according to time and situation, they have been seen to write their visuals either from their prior knowledge ormostly as theysee it.

Kaynakça

  • Aktın, K., & Dilek, D. (2016). Okul öncesi dönemde kronolojik düşünme: bir durum çalışması. Sakarya University Journal of Education, 129-144.
  • Arseven, A., Dervişoğlu, M., & Arseven, İ. (2015). Tarih öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. The Journal Of Academic Social Science Studies (32), 171-185.
  • Bayramoğlu, A. Ç. (2016). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Tarih Konularının Tarihsel Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, T.C Adnan Menderes Üniversitsi, Aydın.
  • Bickford, J. H. Ve Rich, C. W. (2014). Historical thinking and common core: facilitating adolescents scrutiny of the credibility of slave narratives. A Journal Of The Social Studies, 75 (1), 1-14.
  • Demircioğlu, İ. H. (2009). Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 39(184), 228-239.
  • Dilek, D. (2002). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi. (2. baskı b.), Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Dilek, D., & Dilek, G. (2015). Tarihsel Becerilerin Öğretimi. M. Demirel içinde, Tarih öğretim yöntemleri (II.baskı). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi (32), 127-146.
  • Güngör Akıncı, B. A. (2011). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Temsili Resim Kullanımıyla Tarihsel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi. Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Http1. kronoloji.nedir.org (25.11.2018) adresinden erişildi.
  • Http2. phi.history.ucla.edu/nchs/historical-thinking-standards/ (25.11.2018) adresinden erişildi.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi. Ankara: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Keçe, M. (2015). Tarihsel düşünme becerileri ile tarih okuryazarlığı becerilerinin karşılaştırılması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 108-122.
  • Keleş, H. ve Kiriş, A. (2010). Tarihsel tartışma ve tarihsel tartışma metni yazma. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 187-205.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara.
  • Murray, D. R. (2013). Exploring Three Fifth-Grade Teachers’Understanding Of Historical Thinking: A Case Study. (Doctor Of Philosophy), Utah State University Logan, Utah.
  • Özden, Y. (2009). Öğreme ve Öğretme.(9.baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özmen, C. (2015). Social studies teacher candidates views on historical thinking skills. Educational Research and Reviews, 10(14), 2031-2042. doi:10.5897 / ERR2015.2294.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zincirli, Ö. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Anne Baba Tutum Algısı, Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, T.C. Fırat Üniversitesi, Elazığ.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kronolojik Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 1, 64 - 84, 30.04.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.523869

Öz

Kronolojik düşünme, tarihi olayları bir bütün içinde görmemizi sağlayan, olaylar arasında zaman olarak bağlantı kurmamıza yardımcı olan, geçmiş, bugün ve gelecek arasındaki ilişkileri görmemizde etkili olan bir beceridir. Tarihte meydana gelmiş olayların sırasını ve içinde bulunulan dönemi bilmemizde, analiz etmemizde, anlamamızda ve değerlendirmemizde bizlere katkı sağlar. Bu bağlamda öğrencilerimizin kronolojik düşünme becerisine sahip bireyler olabilmesi için öncelikle bu becerilerin öğretmenlerimizde bulunması önem arz etmektedir.
Nitel desende tasarlanan bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının tarihsel düşünme becerilerinden biri olan kronolojik düşünme becerilerine sahip olup olmadıklarını incelemektir. Çalışmada veri toplama aracı olarak literatürde kabul görmüş kronolojik düşünme becerisini oluşturan alt beceriler doğrultusunda hazırlanan sorular ve ilgili görsellerin yer aldığı çalışma yaprakları kullanılmıştır.
Bu araştırma 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının verilen görselleri geçmişten günümüze doğru kronolojik olarak sıralayabildikleri, fakat zamana ve içinde bulunulan duruma göre çıkarımda bulunmakta zorlandıkları, görselleri ya ön bilgilerinden hareketle veya çoğunlukla yorumlamadan gördükleri şekilde yazdıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktın, K., & Dilek, D. (2016). Okul öncesi dönemde kronolojik düşünme: bir durum çalışması. Sakarya University Journal of Education, 129-144.
  • Arseven, A., Dervişoğlu, M., & Arseven, İ. (2015). Tarih öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. The Journal Of Academic Social Science Studies (32), 171-185.
  • Bayramoğlu, A. Ç. (2016). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Tarih Konularının Tarihsel Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, T.C Adnan Menderes Üniversitsi, Aydın.
  • Bickford, J. H. Ve Rich, C. W. (2014). Historical thinking and common core: facilitating adolescents scrutiny of the credibility of slave narratives. A Journal Of The Social Studies, 75 (1), 1-14.
  • Demircioğlu, İ. H. (2009). Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 39(184), 228-239.
  • Dilek, D. (2002). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi. (2. baskı b.), Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Dilek, D., & Dilek, G. (2015). Tarihsel Becerilerin Öğretimi. M. Demirel içinde, Tarih öğretim yöntemleri (II.baskı). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi (32), 127-146.
  • Güngör Akıncı, B. A. (2011). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Temsili Resim Kullanımıyla Tarihsel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi. Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Http1. kronoloji.nedir.org (25.11.2018) adresinden erişildi.
  • Http2. phi.history.ucla.edu/nchs/historical-thinking-standards/ (25.11.2018) adresinden erişildi.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi. Ankara: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Keçe, M. (2015). Tarihsel düşünme becerileri ile tarih okuryazarlığı becerilerinin karşılaştırılması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 108-122.
  • Keleş, H. ve Kiriş, A. (2010). Tarihsel tartışma ve tarihsel tartışma metni yazma. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 187-205.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara.
  • Murray, D. R. (2013). Exploring Three Fifth-Grade Teachers’Understanding Of Historical Thinking: A Case Study. (Doctor Of Philosophy), Utah State University Logan, Utah.
  • Özden, Y. (2009). Öğreme ve Öğretme.(9.baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özmen, C. (2015). Social studies teacher candidates views on historical thinking skills. Educational Research and Reviews, 10(14), 2031-2042. doi:10.5897 / ERR2015.2294.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zincirli, Ö. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Anne Baba Tutum Algısı, Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, T.C. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cengiz Özmen 0000-0001-5014-1299

Ökkeş Hançer 0000-0001-6565-6076

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özmen, C., & Hançer, Ö. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kronolojik Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 64-84. https://doi.org/10.33437/ksusbd.523869

.