The aim of this study is analyzing problem of institutionalization in family owned-enterprises and the effect of institutionalization on marketing, revealing problems and offering solutions about these problems by doing research on family owned-enterprises printery sector at Konya province. The sample includes the list of the companies that are mathcing with the family owned-enterprises from Printers of The Chamber of Konya. A survey, has been implemented via face to face interview with managers using e-mail. The data were analyzed in the SPSS program. According to the results of the research, it has been observed that the companies showed positive attitude towards institutionalization, besides, their marketing approaches were observed to be differentiated. The importance of the institutionalization of the family constitutions, family relations and enterprise’s taking the consultancy support comes to the forefront.
Araştırmanın amacı, aile işletmelerinde yaşanan kurumsallaşma sorunsalını ve kurumsallaşma olgusunun pazarlamaya etkisini incelemek, Konya ili matbaa sektöründeki aile işletmeleri üzerinde bir araştırma yaparak problemleri ortaya koymak ve önerilerde bulunmaktır. Araştırma için Konya Matbaacılar Odası’ndan alınan listeden aile işletmesi tanımına uyan firmalara, kasti örnekleme yöntemi kullanılarak yöneticilerle yüz yüze görüşme ve e-posta yoluyla anket uygulaması yapılmıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, kurumsallaşmaya yönelik olumlu tutum gösteren işletmelerin pazarlama anlayışlarının da olumlu yönde farklılaştığı görülmüştür. Araştırmada ayrıca, aile ilişkilerinin kurumsallaşmasının önemi ile işletmelerin danışmanlık desteği almalarının önemi ön plana çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.