The purpose of this study was to examine the effect of using children's periodicals as a material in Turkish lessons on basic language skills. The research was carried out in the action research model. The research was implemented in a Turkish course in a period of five weeks. The research was implemented in İldem İMKB Secondary School in Melikgazi district of Kayseri province. In the research process, texts selected from children's magazines and children's magazines belonging to these texts were used instead of Turkish textbooks. An activity book has been prepared in accordance with these texts and the contents of the issue to which the text belongs. The research data were obtained from the student reflective diary, the researcher's diary kept to follow the process and reflect the observations, the committee meeting, the parent meeting and the videos recorded in the lessons. Video recording and other data were transcribed and analyzed by content analysis method. In addition, video recordings were analyzed by content analysis method. The video recordings of the lessons were coded based on the students' participation time in the activities of reading, writing, speaking, and listening skills. In the coding, a 3-point rating code was used according to the students' participation in the course and activities. The study's findings revealed that the Turkish course, which used children's magazines as a teaching material, had a positive effects on listening, reading, speaking, and writing skills. According to the findings of video coding for students' participation in basic language skills activities, the codes with the longest duration in listening, reading, speaking, and writing skills were at the level of 3 (very good).
Children’s magazine children’s periodicals language skills Turkish language learning
Bu araştırma Türkçe dersinde materyal olarak çocuk dergisi kullanımının temel dil becerileri üzerinde ne gibi etkileri olduğunu keşfetmeye odaklanmıştır. Eylem araştırması modelinde yürütülen araştırma beş haftalık bir süreci kapsamıştır. Uygulama Kayseri ili Melikgazi ilçesi İldem İMKB Ortaokulunda yapılmıştır. Araştırma sürecinde Türkçe ders kitabı yerine çocuk dergilerinden seçilmiş metinler ve bu metinlerin bulunduğu çocuk dergileri kullanılmıştır. Metinlere ve metnin ait olduğu sayının içeriklerine uygun etkinlik kitabı hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri öğrenci yansıtıcı günlüğü, araştırmacı günlüğü, komite toplantısı, veli toplantısı ve derslerde kaydedilen videolardan elde edilmiştir. Video kaydı ve diğer veriler Nvivo 10 nitel veri analizi programına aktarılarak içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Derslere ait video kayıtları öğrencilerin dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerisi etkinliklerine katılım sürelerine göre kodlanmıştır. Kodlamada öğrencilerin derse ve etkinliklere katılım durumuna göre 3’lü derecelendirme puan kodu kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, çocuk dergileri ile işlenen Türkçe dersinin dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerileri üzerinde olumlu etkilerinin olduğunu göstermiştir. Video kodlamasından elde edilen bulgularda ise dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinde en fazla süreye sahip kodların 3 (çok iyi) derece düzeyinde olduğu görülmüştür.
Çocuk Dergileri Çocuk Dergisi Süreli Çocuk Yayınları Türkçe Öğretimi Temel Dil Becerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.