Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİVİL HAVACILIK SEKTÖRÜNDE SERTİFİKALARIN İŞLETMELERİN KURUMSAL YAPILARINA ETKİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 1218 - 1246, 28.08.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.933378

Öz

Havacılık sektöründe sertifikasyon mevzuatları ulusal ve uluslararası otoriteler tarafından belirlenmekte ve yürütülmektedir. Sivil havacılık işletmelerinin kurumsal yapıları gereği bu otoritelerin standartlarına uyması gerekmektedir. Havacılık işletmeleri sertifikasyon mevzuatlarına uyum sağlama sürecinde hukuki ve teknolojik açıdan etkilenmelerinin yanı sıra, kurumsal açıdan da bu süreçten etkilenmektedirler. Bu araştırmanın amacı sertifikasyon çalışmalarının işletmelerin kurumsal yapılarına etkilerini anket yöntemi kullanarak ayrıntılı bir biçimde ortaya koymaktır. Çalışmada Türkiye’deki sivil havacılık sektörünü şekillendiren ulusal ve uluslararası standartların ve sertifikaların işletmelerin kurumsal yapılarına etkileri özel ölçek geliştirilerek incelenmiştir. Araştırmada havacılık sektöründeki 112 işletmeye anket uygulanmış ve veriler SPSS istatistik programında analiz edilmiştir. Sertifikasyon gereklerinin işletmelerin kurumsal kimliklerini, yönetim organizasyon yapılarını, kalite yönetim sistemleri gibi kurumsal yapı bileşenlerini etkilediği tespit edilmiştir. Kurumsal sosyal sorumluluk geleneklerinin ise sertifika gereklerinden etkilenmediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ak, M. (1998). Firma/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj. İstanbul: Reklam, Halkla İlişkiler ve Grafik Sanatları Dizisi.
  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İstanbul: IGIAD Yayınları.
  • Balmer, J. M. T., & Soenen, G. B. (1998). A new approach to corporate identity management. International Centre for Corporate Identity Studies, University of Strathclyde.
  • Boseman, F. G., Phatak, A. V, & Schellenberger, R. E. (1989). Strategic management: text and cases. Wiley.
  • Brander Brown, J., & McDonnell, B. (1995). The balanced score-card: short-term guest or long-term resident? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7(2/3), 7–11.
  • Bresser, R., & Millonig, K. (2003). Institutional capital: Competitive advantage in light of the new institutionalism in organization theory. Schmalenbach Business Review, 55.
  • Cronbach, L. J. (1950). Further evidence on response sets and test design. Educational and Psychological Measurement, 10(1), 3–31.
  • Dalay, İ., Coşkun, R., & Altunışık, R. (2002). Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Dillard, J. F., Rigsby, J. T., & Goodman, C. (2004). The making and remaking of organization context: duality and the institutionalization process. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 17(4), 506–542.
  • Dinçer, Ö. (1992). Stratejik yönetim ve işletme politikası. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Dowling, G. R. (1993). Developing your company image into a corporate asset. Long Range Planning, 26(2), 101–109.
  • Ganesh, S. R. (1980). Institution Building for Social and Organizational Change: An Appreciation. Organization Studies, 1(3), 209–227.
  • Goffee, R., & Jones, G. (2002). Kurum Kültürü. Kapital Medya.
  • Greer, C. R. (2001). Strategy and human resources: a general managerial approach. Prentice-Hall, Upper Saddle River (NJ).
  • Hasselbladh, H., & Kallinikos, J. (2000). The project of rationalization: a critique and reappraisal of neo-institutionalism in organization studies. Organization Studies, 21(4), 697–720.
  • Hitt МA, I. R. D., & Hoskissoti, R. Е. (1995). Strategic Management: Competitiveness and Globalization. NY.
  • İzzet, B. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama. Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • Jepperson, R. L. (1991). Institutions, institutional effects, and institutionalism. The New Institutionalism in Organizational Analysis, 6, 143–163.
  • Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business Press.
  • Kayacan, M. (2005). Anonim şirketlerin sosyal sorumlulukları ve etik değerler. İSMMMO I. Uluslararası Muhasebe Denetimi Sempozyumu, Antalya, Www. Ismmmo. Org. Tr.
  • Kenaroğlu, Y. (2011). Hava Araçlarının Uçuşa Elverişlilik Sertifikasyonu. Mühendis ve Makina Dergisi, 52(614), 17.
  • Leskinen, L. A., Leskinen, P., Kurttila, M., Kangas, J., & Kajanus, M. (2006). Adapting modern strategic decision support tools in the participatory strategy process—a case study of a forest research station. Forest Policy and Economics, 8(3), 267–278.
  • Menteş, A. (2009). Kurumsal yönetişim ve Türkiye analizi. Derin Yayınları.
  • Moingeon, B., & Ramanantsoa, B. (1995). An identity study of firm mergers: the case of a French savings bank. Case Method Research and Application, 7, 253–260.
  • Okay, A. (2000). Kurum Kimligi, 2. Baskı. In Media Cat Kitapları Ankara.
  • Scott, W. R. (2013). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Sage Publications.
  • Sönmez, A., & Toksoy, A. (2011). Kurumsal Yönetim İlkelerinin Türkiye’deki Aile İşletmelerine Uygulanabilirliği. Maliye Finans Yazıları, 92, 51–90.
  • TDK. (1988). Türkçe Sözlük.Türk Dil Kurumu.
  • Thompson Jr, A. A. (1996). AJ Strickland Ⅲ. Strategic Management: Concepts & Cases.
  • Tohmatsu, D. T. (2007). Aile Şirketleri için Adım Adım Kurumsal Yönetim. Corporate Governance Association of Turkey, Kurumsal Yönetim Serisi, Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği ve Deloitte Ortak Yayını.
  • Ülgen, H., & Mirze, S. K. (2007). İşletmelerde stratejik yönetim. Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Uzoğlu, S. (2001). Kurumsal kimlik, kurumsal kültür ve kurumsal imaj. Kurgu Dergisi.
  • Wilson, I. (1994). Strategic planning isn’t deadit changed. Long Range Planning, 27(4), 12–24.
  • Businessdictionary (2018). Retrieved April 1, 2019, from www.businessdictionary.com

An Investigation On Effects Of Certificates To Corporate Structure Of Enterprises In Civil Aviation Sector

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 1218 - 1246, 28.08.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.933378

Öz

Certification legislation in the aviation sector is determined and carried out by national and international authorities. Civil aviation enterprises have to comply with the standards of these authorities due to their institutional structure. In addition to being affected legally and technically in the process of compliance with the certification legislation; aviation enterprises are also affected by the institutional aspect. The aim of this research is to reveal the effects of certification studies on the institutional structures of enterprises by using a survey method. It is examined whether national and international certification standards which are shaping the civil aviation sector in Turkey affect the corporate structure or not by developing special scale. In the study, a survey was applied to 112 enterprises in the aviation sector and the data were analysed in SPSS statistical program. It has been determined that the requirements of the certification affect the corporate identity of the enterprises, the organizational structure components such as the organizational structure, quality management systems of the organizations, It was determined that corporate social responsibility traditions were not affected by the certification requirements.

Kaynakça

  • Ak, M. (1998). Firma/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj. İstanbul: Reklam, Halkla İlişkiler ve Grafik Sanatları Dizisi.
  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İstanbul: IGIAD Yayınları.
  • Balmer, J. M. T., & Soenen, G. B. (1998). A new approach to corporate identity management. International Centre for Corporate Identity Studies, University of Strathclyde.
  • Boseman, F. G., Phatak, A. V, & Schellenberger, R. E. (1989). Strategic management: text and cases. Wiley.
  • Brander Brown, J., & McDonnell, B. (1995). The balanced score-card: short-term guest or long-term resident? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7(2/3), 7–11.
  • Bresser, R., & Millonig, K. (2003). Institutional capital: Competitive advantage in light of the new institutionalism in organization theory. Schmalenbach Business Review, 55.
  • Cronbach, L. J. (1950). Further evidence on response sets and test design. Educational and Psychological Measurement, 10(1), 3–31.
  • Dalay, İ., Coşkun, R., & Altunışık, R. (2002). Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Dillard, J. F., Rigsby, J. T., & Goodman, C. (2004). The making and remaking of organization context: duality and the institutionalization process. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 17(4), 506–542.
  • Dinçer, Ö. (1992). Stratejik yönetim ve işletme politikası. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Dowling, G. R. (1993). Developing your company image into a corporate asset. Long Range Planning, 26(2), 101–109.
  • Ganesh, S. R. (1980). Institution Building for Social and Organizational Change: An Appreciation. Organization Studies, 1(3), 209–227.
  • Goffee, R., & Jones, G. (2002). Kurum Kültürü. Kapital Medya.
  • Greer, C. R. (2001). Strategy and human resources: a general managerial approach. Prentice-Hall, Upper Saddle River (NJ).
  • Hasselbladh, H., & Kallinikos, J. (2000). The project of rationalization: a critique and reappraisal of neo-institutionalism in organization studies. Organization Studies, 21(4), 697–720.
  • Hitt МA, I. R. D., & Hoskissoti, R. Е. (1995). Strategic Management: Competitiveness and Globalization. NY.
  • İzzet, B. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama. Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • Jepperson, R. L. (1991). Institutions, institutional effects, and institutionalism. The New Institutionalism in Organizational Analysis, 6, 143–163.
  • Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business Press.
  • Kayacan, M. (2005). Anonim şirketlerin sosyal sorumlulukları ve etik değerler. İSMMMO I. Uluslararası Muhasebe Denetimi Sempozyumu, Antalya, Www. Ismmmo. Org. Tr.
  • Kenaroğlu, Y. (2011). Hava Araçlarının Uçuşa Elverişlilik Sertifikasyonu. Mühendis ve Makina Dergisi, 52(614), 17.
  • Leskinen, L. A., Leskinen, P., Kurttila, M., Kangas, J., & Kajanus, M. (2006). Adapting modern strategic decision support tools in the participatory strategy process—a case study of a forest research station. Forest Policy and Economics, 8(3), 267–278.
  • Menteş, A. (2009). Kurumsal yönetişim ve Türkiye analizi. Derin Yayınları.
  • Moingeon, B., & Ramanantsoa, B. (1995). An identity study of firm mergers: the case of a French savings bank. Case Method Research and Application, 7, 253–260.
  • Okay, A. (2000). Kurum Kimligi, 2. Baskı. In Media Cat Kitapları Ankara.
  • Scott, W. R. (2013). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Sage Publications.
  • Sönmez, A., & Toksoy, A. (2011). Kurumsal Yönetim İlkelerinin Türkiye’deki Aile İşletmelerine Uygulanabilirliği. Maliye Finans Yazıları, 92, 51–90.
  • TDK. (1988). Türkçe Sözlük.Türk Dil Kurumu.
  • Thompson Jr, A. A. (1996). AJ Strickland Ⅲ. Strategic Management: Concepts & Cases.
  • Tohmatsu, D. T. (2007). Aile Şirketleri için Adım Adım Kurumsal Yönetim. Corporate Governance Association of Turkey, Kurumsal Yönetim Serisi, Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği ve Deloitte Ortak Yayını.
  • Ülgen, H., & Mirze, S. K. (2007). İşletmelerde stratejik yönetim. Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Uzoğlu, S. (2001). Kurumsal kimlik, kurumsal kültür ve kurumsal imaj. Kurgu Dergisi.
  • Wilson, I. (1994). Strategic planning isn’t deadit changed. Long Range Planning, 27(4), 12–24.
  • Businessdictionary (2018). Retrieved April 1, 2019, from www.businessdictionary.com
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sabiha Annaç Göv 0000-0001-7601-559X

H. Mustafa Paksoy 0000-0002-6852-8659

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Annaç Göv, S., & Paksoy, H. M. (2021). An Investigation On Effects Of Certificates To Corporate Structure Of Enterprises In Civil Aviation Sector. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1218-1246. https://doi.org/10.33437/ksusbd.933378

.