Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Contribution of Nabataean Motifs Used in Ottoman Architecture to Modern Abstract Turkish Painting

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 895 - 908, 28.08.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.946393

Öz

Traditional arts differ according to the regions in which they are performed, the country and the experience, knowledge and materials they use. As of prehistoric times, the traditional formation of art in Anatolia has been affected by many sociological, economic and political factors in the current period. The formation of Islamic art in the Ottoman period also continued in all periods of the Ottoman Empire and showed itself everywhere. Especially in the field of architecture, special techniques and motifs belonging to the period are seen in all of the artistic elements that have survived since that day. The "modern" concept that emerged in Turkey after the proclamation of the Republic had an impact on the whole society and even the arts. In this process, many artists tried different painting techniques under the influence of the West and ignored traditional arts in a way. However, with the introduction of many different techniques into painting over time and especially the formation of modern abstract Turkish painting, techniques that create synthesis in painting by using traditional arts have begun to be used. In this study, the effects of Nabataean motifs used in Ottoman architecture on modern abstract Turkish painting were examined. During this study, the use of vegetable motifs, its place in Ottoman architecture, its definition, abstract Turkish painting and finally, examples of vegetal motifs in abstract Turkish painting are included

Kaynakça

  • Aslanapa, O. (2007). Türk Sanatı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Bal, A. (2010), "Geleneksel Türk Sanatlarının Batı Soyut Resim Sanatının Temellendirilmesindeki Rolü", IV. Uluslararası Türk Kültürü ile Sanatları Kongresi/Sanat Etkinlikleri,
  • 02-07 Kasım 2009, Kahire: Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araş. Mer. Yayını, Bildiriler Kitabı, Ed. Yusuf Küçükdağ, Ahmet Aytaç.
  • BİROL, A. İnci., DERMAN Çiçek. (2004). Türk Tezyin’i Sanatlarında Motifler. (Dördüncü Baskı), İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • BULUT, Münevver, İnce Minareli Medresenin Portal Minare ve Kubbesindeki Dekoratif Süsler, S. Ü. Eğt. Fak. Resim-iş Eğt. Böl. Bitirme Tezi, Konya 1994.
  • Çalıkoğlu, Levent (2008), 90’lı Yıllar Türkiye’de Çağdaş Sanat, Çağdaş Sanat Konuşmaları 3, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimarisinde Süsleme, I Erken Devir (1300–1453), Kültür Bakanlığı, İstanbul.
  • Duben, İ. (2007). Türk Resmi ve Eleştirisi (1880-1950), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Eliri, İ. (2010), "Çağdaş Türk Resim Sanatının Gelişimine Etki Eden Faktörler", IV. Uluslararası Türk Kültürü ile Sanatları Kongresi/Sanat Etkinlikleri, 02-07 Kasım 2009, Kahire:
  • Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araş. Mer.Yayını, Bildiriler Kitabı, Ed. Yusuf Küçükdağ, Ahmet Aytaç.
  • Gültekin, Günay, Batı Anlayısında Türk Resim Sanatı, Ajans-Türk Matbaacılık A.S., Ankara, 1992.
  • Güney, Z., N. (2002). Osmanlı Süsleme Sanatı, SFN Ltd. Şti. Yayıncılık, Ankara.
  • Gürsu, N. (1988). Türk Dokumacılık Sanatı Çağlar Boyu Desenler, Redhouse Yayınları, İstanbul.
  • Karaduman, A. (2001), Çağdaş Türk Resminin Geleneksel Estetik ve Biçim Anlayışıyla Olan İlişkisi Bağlamında "Resimde İstif Sorunu", D.E.Ü G.S.F Resim Böl. Lisans Tezi, İzmir
  • Kayapınar, U. (2013). Soyut Ekspresyonizm – Otomatizm İlişkisi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı Basılmamış Sanatta Yeretlik Eser Metni, İstanbul.
  • Tansuğ S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Turani A. (1999). Çağdaş Sanat Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul.

Osmanlı Mimarisinde Kullanılan Nebati Motiflerin Modern Soyut Türk Resmine Katkıları

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 895 - 908, 28.08.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.946393

Öz

Geleneksel sanatlar gerçekleştirildikleri bölgelere, ülkeye ve yapanların tecrübesi, bilgisi ve kullanmış oldukları malzemelere göre farklılık göstermektedir. Tarih öncesi devirler itibariyle Anadolu’da sanatın geleneksel oluşumu, içinde bulunulan sürecin içindeki pek çok sosyolojik, ekonomik ve siyasal faktörün etkisinde kalmıştır. Osmanlı döneminde İslam sanatının oluşumu da Osmanlı’nın bütün dönemlerinde devam etmiş ve her yerde kendisini göstermiştir. Özellikle mimari alanda o günden bugüne kalan sanatsal unsurların hepsinde döneme ait özel teknik ve motifler görülmektedir.
Türkiye’de Cumhuriyet’in ilanın sonra ortaya çıkan “modern” kavramı ise bütün topluma ve sanata dahi etkide bulunmuştur. Bu süreçte pek çok sanatçı Batı etkisinde kalan farklı resim tekniklerini denemiş ve geleneksel sanatları bir bakıma göz ardı etmiştir. Fakat zaman içerisinde resme çok farklı tekniklerin de girmesi ve özellikle modern soyut Türk resminin de oluşumuyla geleneksel sanatlar kullanılarak resimde sentez oluşturan teknikler kullanılmaya başlanmıştır.
Bu çalışmada da modern soyut Türk resmine Osmanlı mimarisinde kullanılan Nebati motiflerin etkileri incelenmiştir. Bu inceleme esnasında nebati motiflerin kullanımı, Osmanlı mimarisindeki yeri, tanımı, soyut Türk resmi ve son olarak da soyut Türk resminde ki nebati motif örneklerine yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Aslanapa, O. (2007). Türk Sanatı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Bal, A. (2010), "Geleneksel Türk Sanatlarının Batı Soyut Resim Sanatının Temellendirilmesindeki Rolü", IV. Uluslararası Türk Kültürü ile Sanatları Kongresi/Sanat Etkinlikleri,
  • 02-07 Kasım 2009, Kahire: Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araş. Mer. Yayını, Bildiriler Kitabı, Ed. Yusuf Küçükdağ, Ahmet Aytaç.
  • BİROL, A. İnci., DERMAN Çiçek. (2004). Türk Tezyin’i Sanatlarında Motifler. (Dördüncü Baskı), İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • BULUT, Münevver, İnce Minareli Medresenin Portal Minare ve Kubbesindeki Dekoratif Süsler, S. Ü. Eğt. Fak. Resim-iş Eğt. Böl. Bitirme Tezi, Konya 1994.
  • Çalıkoğlu, Levent (2008), 90’lı Yıllar Türkiye’de Çağdaş Sanat, Çağdaş Sanat Konuşmaları 3, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimarisinde Süsleme, I Erken Devir (1300–1453), Kültür Bakanlığı, İstanbul.
  • Duben, İ. (2007). Türk Resmi ve Eleştirisi (1880-1950), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Eliri, İ. (2010), "Çağdaş Türk Resim Sanatının Gelişimine Etki Eden Faktörler", IV. Uluslararası Türk Kültürü ile Sanatları Kongresi/Sanat Etkinlikleri, 02-07 Kasım 2009, Kahire:
  • Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araş. Mer.Yayını, Bildiriler Kitabı, Ed. Yusuf Küçükdağ, Ahmet Aytaç.
  • Gültekin, Günay, Batı Anlayısında Türk Resim Sanatı, Ajans-Türk Matbaacılık A.S., Ankara, 1992.
  • Güney, Z., N. (2002). Osmanlı Süsleme Sanatı, SFN Ltd. Şti. Yayıncılık, Ankara.
  • Gürsu, N. (1988). Türk Dokumacılık Sanatı Çağlar Boyu Desenler, Redhouse Yayınları, İstanbul.
  • Karaduman, A. (2001), Çağdaş Türk Resminin Geleneksel Estetik ve Biçim Anlayışıyla Olan İlişkisi Bağlamında "Resimde İstif Sorunu", D.E.Ü G.S.F Resim Böl. Lisans Tezi, İzmir
  • Kayapınar, U. (2013). Soyut Ekspresyonizm – Otomatizm İlişkisi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı Basılmamış Sanatta Yeretlik Eser Metni, İstanbul.
  • Tansuğ S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Turani A. (1999). Çağdaş Sanat Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuncay Çiçek 0000-0002-6833-6462

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çiçek, T. (2021). Osmanlı Mimarisinde Kullanılan Nebati Motiflerin Modern Soyut Türk Resmine Katkıları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 895-908. https://doi.org/10.33437/ksusbd.946393

.