Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı ve Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 1, 89 - 101, 30.04.2022
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1067612

Öz

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin öz yeterliklerinin ve matematik okuryazarlık düzeylerinin; ayrıca aralarındaki ilişkinin belirlenmesi ve buna etki etme olasılığı bulunan bazı değişkenlerin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz yeterliklerini ve matematik okuryazarlık düzeylerini belirlemek için tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Dede (2008) tarafından geliştirilen üç faktörlü “Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik Algısı Ölçeği” ve Katrancı ve Şengül (2019) tarafından geliştirilen tek faktörlü yapıya sahip “Matematik Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Matematik okuryazarlığının matematik öğretimine yönelik özyeterliği yordama düzeyini belirlemek amacıyla basit regresyon analizi, İki kategorili değişkenlerin analizinde Bağımsız Örneklemler için T-Testi, dört kategorili değişkenlerin analizinde ise Tek Yönlü ANOVA Testi kullanılmıştır. Sonuç olarak sınıf öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlıklarının ve matematik öğretimine yönelik özyeterliklerinin iyi düzeyde olduğu; cinsiyete ve sınıf düzeyine göre benzer olduğu; matematik okuryazarlığının matematik öğretimine yönelik özyeterliği anlamlı biçimde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Allshop, D. H., Lovin, L. H., & Ingen, S. v. (2018). Teaching Mathematics Meaningfully, Solutions for Reaching Struggling Learners. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
  • Arslan, Ç., & Yavuz, G. (2012). A study on mathematical literacy self-efficacy beliefs of prospective teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences(46), 5622-5625. doi:10.1016/j.sbspro.2012.06.484
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 191-215.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 117-148.
  • Bandura, A. (2010). Self‐Efficacy. The Corsini encyclopedia of psychology, https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0836.
  • Bansilal, S., Webb, L., & James, A. (2015). Teacher training for mathematical literacy: A case study taking the past into the future. South African Journal of Education, 35(1), 1-10.
  • Baykul, Y. (2014). İlkokulda Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baypınar, K., & Tarım, K. (2019). Ortaokul Matematik Okuryazarlık Öz Yeterlik Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 878-909. doi:10.14812/cufej.415291
  • Bell, E. T. (2017). The Development of Mathematics. Mineola, New York: Dover Publication, Inc.
  • Beswick, K. (2006). The Importance of Mathematics Teachers' Beliefs. Australian Mathematics Teacher, 62(4), 17-21.
  • Biller, J. (1996). Reduction of Mathematics Anxiety. Paper presented at the Annual National Conference on Liberal Arts and Education of Artists.
  • Bozkurt, I. (2019). Matematik Okuryazarlığı Konusunda Yetiştirilen Öğretmenlerin Öğrencilerinde Matematik Okuryazarlığının Gelişiminin İncelenmesi. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bruner, J. (1977). The Procaess of Education. Harvard University Process.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2018). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2019). SPSS İLE BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNDE NİCEL VERİ ANALİZİ. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu, H. B., & Tarım, K. (2020). An activity-based practice for improving mathematical literacy and awareness of elementary school teacher candidates. Pegem Journal of Education and İnstruction, 10(4), 1183-1218. doi:DOI: 10.14527/pegegog.2020.036
  • Chang, Y.-L. (2015). Examining Relationships among Elementary Mathematics Teachers’ Efficacy and Their Students’ Mathematics Self-efficacy and Achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(6), 1307-1320.
  • Courant, R., Robbins, H., & Stewart, I. (1996). What is Mathematics? New York: Oxford University Press.
  • Çelebi, N. (2014). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Eğitim Bilimine Giriş (s. 117-149). içinde Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Çelikkaya, H. (2014). Eğitim Bilimlerine Giriş Eğitimcilik ve Öğretmenlik. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dede, Y. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Öğretimlerine Yönelik Öz Yeterlik İnançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741-757.
  • Durrance, S. (2019). Early Math Matters Factoring in Teacher Knowledge and Practice. Southern Regional Education Board.
  • Erden, M. (2009). Eğitim Bilmlerine Giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Eren, M. C. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kesir Problemlerini Modelleme Yöntemiyle Çözebilme Yeterlilikleri ile Matematik Öğretimi Yeterliklerinin İlişkisi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gay, J. (2020). The new mathematics and an old culture. Mind, Culture, and Activity, 27(2), 113-116. doi:10.1080/10749039.2019.1609043
  • Gravemeijer, K., Stephan, M., Julie, C., Lin, F.-L., & Ohtani, M. (2017). What Mathematics Education May Prepare Students for the Society of the Future? International Journal of Science and Mathematics Education, 105-123. doi:10.1007/s10763-017-9814-6
  • Gürol, A., Altunbaş, S., & Karaaslan, N. (2010). Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik İnançları ve Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 1395-1404.
  • Hacıömeroğlu, G., & Taşkın, Ç. Ş. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimi Yeterlik İnançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 539-555.
  • Haylock, D., & Manning, R. (2018). Mathematics Explained for Primary Teachers. SAGE.
  • Hersh, R. (1997). What is Mathematics, Really? New York: Oxford University Press.
  • Hope, M. (2007). Mathematical Literacy. Principal Leadership, 28-31.
  • Höfer, T., & Beckmann, A. (2009). Supporting mathematical literacy: examples from a cross-curricular project. Mathematics Education(41), 223–230.
  • Huck, S. (2008). Reading Statistics and Research. Pearson.
  • İlgar, L., & Gülten, D. Ç. (2013). Matematik Konularının Günlük Yaşamda Kullanımının Öğrencilere Öğretilmesinin Gerekliliği ve Önemi. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 119-128.
  • Irish National Teachers' Organisation. (2013). Numeracy in the Primary School Discussion Document and Proceedings of the Consultative Conference on Education 2013 . into.
  • Jablonka, E. (2011). Mathematical Literacy. Second International Handbook of Mathematics Education (s. 75-102). içinde Springer International Handbooks of Education .
  • Karalı, Y. (2021). Matematik Okuryazarlığı. E. Koçoğlu (Dü.) içinde, Eğitimde Okuryazarlık Becerileri II (s. 363-380). PEGEM AKADEMİ.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Katrancı, Y., & Şengül, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematik okuryazarlığı ile görsel matematik okuryazarlığı öz-yeterlik algıları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(4), 1113-1138.
  • Ketenci, D. (2019). Sınıf öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimi Yeterlik İnançları ile Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnançları Arasındaki İlişki. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Lange, J. d. (2006). Mathematical literacy for living from OECD-PISA perspective. Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics, 25.
  • Lesh, R. (2007). Preface. R. A. Lesh, E. Hamilton, & J. J. Kaput (Dü) içinde, Foundation for the Future in Mathematics Education (s. vii). New York: Routledge Taylor&Francis Group.
  • Lutzer, C. V. (2007). Fostering Mathematical Literacy. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 15(1), 1-6. doi:https://doi.org/10.1080/10511970508984101
  • Matteson, S. M. (2006). Mathematical Literacy and Standardized Mathematical Assessments. Reading Psychology, 27(2-3), 205-233. doi:https://doi.org/10.1080/02702710600642491
  • MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • National Research Council. (1989). Everybody Counts: A Report to the Nation on the Future of Mathematics Education. DC: The National Academies Press. doi:https://doi.org/10.17226/1199
  • Niss, M. (2015). Mathematical Literacy. S. J. Cho (Dü.) içinde, The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education (s. 409-414). Springer Open.
  • Nuraini, N. L., & Humaidi. (2020). Online Assessment Application in Measuring the Numeracy Level of Prospective Elementary School Teachers. 6th International Conference on Education and Technology (s. 126-130). Malang, Indonesia: Institute of Electrical and Electronics Engineers. doi:10.1109/ICET51153.2020.9276626.
  • Ojose, B. (2011). Mathematics Literacy: Are We Able To Put The Mathematics We Learn Into Everyday Use? Journal of Mathematics Education, 4(1), 89-100.
  • Özgen, K. (2013). Self-Efficacy Beliefs In Mathematical Literacy And Connections Between Mathematics And Real World: The Case Of High School Students. Journal of International Education Research, 9(4), 305-316.
  • Özgen, K., & Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Özgen, K., & Bindak, R. (2011). Determination of Self-Efficacy Beliefs of High School Students towards Math Literacy. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1085-1089.
  • PISA. (2018). Pısa 2021 Mathematıcs Framework (Draft). OECD.
  • Poulou, M. (2007). Personal Teaching Efficacy and Its Sources: Student teachers’ perceptions. Educational Psychology, 191-218.
  • Pugalee, D. K. (1999). Constructing a Model of Mathematical Literacy. The Clearing House, 73(1), 19-22. doi:https://doi.org/10.1080/00098659909599632
  • Pul, H. H., & Aksu, H. H. (2020). Sınıf Öğretmenleri ile Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz Yeterlilik İnançları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 99-114.
  • Retnawati, H., & Wulandari, N. F. (2019). The development of students’ mathematical literacy proficiency. Problems of Education in the 21. Century, 77(4), 502-514. doi:https://doi.org/10.33225/pec/19.77.502
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel Eğitimin Temel Sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Schack, E. O., Fisher, M. H., Thomas, J. N., Eisenhardt, S., Tassell, J., & Yoder, M. (2013). Prospective elementary school teachers’ professional noticing of children’s early numeracy. Journal of Mathematics Teacher Education, 16, 379-. doi:https://doi.org/10.1007/s10857-013-9240-9
  • Schwarzer, R. (1992). Self-Efficacy: Thought Control Of Action. Routledge.
  • Sellars, M. (2018). Mathematics and Numeracy in a Global Society. Numeracy in Authentic Contexts: Making Meaning Across the Curriculum (s. 5-22). içinde Springer Nature Singapore Pte. Ltd.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim Öğrenme ve Öğretme Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Slavin, R. E. (2013). Eğitim Psikolojisi: Öğretim için Bir Temel. R. E. Slavin, & G. Yüksel (Dü.) içinde, Eğitim Psikolojisi Kuram ve Uygulama (M. Baloğlu, Çev., s. 2-22). Ankara: Pearson.
  • Steen, L. A., Turner, R., & Burkhardt, H. (2007). Developing Mathematical Literacy. New ICMI Study Series (Cilt 10). içinde Boston: Springer. doi:https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_30
  • Suharta, G. P., & Suarjana, M. (2018). A Case Study on Mathematical Literacy of Prospective Elementary School Teachers. International Journal of Instruction, 11(2), 413-424. doi:https://doi.org/10.12973/iji.2018.11228a
  • Sümen, Ö. Ö., & Çalışıcı, H. (2016). The Relationships Between Preservice Teachers’ Mathematical Literacy Self Efficacy Beliefs, Metacognitive Awareness And Problem Solving Skills. Participatory Educational Research, 16(2), 11-19. doi:10.17275/per.16.spi.2.2
  • Şallı, F. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öz yeterlikleri ile Matematik Öğretimi Yeterliklerinin İncelenmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TDK. (2020, 3 11). Büyük Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. adresinden alındı
  • TDK. (2021). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu: sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • TDoE. (2011). Literacy and Numeracy for Learning and Life: The National Strategy to Improve Literacy and Numeracy among Children and Young People 2011-2020. Dublin: Dublin: Department of Education and Skills. https://www.education.ie/en/Publications/Policy-Reports/lit_num_strategy_full.pdf adresinden alındı
  • TEDS-M. (2012). Policy, Practice, and Readiness to Teach Primary and Secondary Mathematics in 17 Countries: Findings from the IEA Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M-M). International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
  • Thanheiser, E. (2020). Family Math Night: Increasing Engagement in University Mathematics Courses for Prospective Teachers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(7), 1059-1087. doi:https://doi.org/10.1080/0020739X.2019.1650303
  • Toptaş, V., & Gözel, E. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özyeterlik İle Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik İnançları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 439-460.
  • Umay, A. (1996). Matematik Eğitimi ve Ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(12), 145-149.
  • Uzun, M. S., Yanık, C., & Sezen, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterliklerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(2 (özel sayı)), 212-221.
  • Wolters, C. A., & Daugherty, S. G. (2007). Goal Structures and Teachers’ Sense of Efficacy: Their Relation and Association to Teaching Experience and Academic Level. Journal of Educational Psychology, 181-193.
  • Yore, L. D., Pimm, D., & Tuan, H. L. (2007). The Literacy Component of Mathematical and Scientific Lteracy. International Journal of Science and Mathematics Education , 559Y589.
  • Yustitia, V., Siswono, T. Y., & Abadi. (2021). Numeracy of prospective elementary school teachers: a case study. Journal of Physics: Conference Series. 1918, s. 1-4. IOP Publishing Ltd. doi:doi:10.1088/1742-6596/1918/4/042077
  • Zuya, H. E., Kwalat, S. K., & Attah, B. G. (2016). Pre-Service Teachers' Mathematics Self-Efficacy and Mathematics Teaching Self-Efficacy. Journal of Education and Practice, 7(14), 93-98.
Toplam 82 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yalçın Karalı 0000-0002-8977-5034

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karalı, Y. (2022). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı ve Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 89-101. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1067612

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.