Bu araştırma ilk görev yerleri ve mesleki hayatlarının çoğu kırsalda geçen sınıf öğretmenlerinin köy öğretmenliği kavramına ilişkin metaforik algılarını belirlemek amacıyla yapılmış ve değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmış olup veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim döneminde şehir, ilçe, kasaba ve köylerde görev yapan 149 sınıf öğretmeninden ‘’Köy öğretmeni olmak ……. gibidir. Çünkü ……’’ cümlesini tamamlamaları ve nedenini açıklamaları istenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre 67 adet metafor üretilmiştir. Üretilen metaforlar anlamlarına ve benzerliklerine göre 7 olumlu, 1olumsuz kategoriye ayrılmıştır. Üretilen 16 metafor ile en fazla metafora sahip olan kategori ‘’sorumluluk sahibi olarak köy öğretmeni’’ kategorisi (f=24) olurken en fazla öğretmen sayısına sahip olan kategori ise ‘’kurtarıcı olarak köy öğretmeni’’(f=26) kategorisidir. En fazla üretilen metaforlar ise ‘’güneş (10), süper kahraman (5), anne baba (5), mum (4), hayat (4), su (4)’’ metaforlarıdır. En az metaforun üretildiği (4) ve en az öğretmen sayısına sahip olan (f=4) kategori ise ‘’öğrenen olarak köy öğretmeni’’ kategorisidir. Sınıf öğretmenlerinin köy öğretmeni kavramına yönelik algılarının genel olarak olumlu olduğu ancak imkanların kırsalda imkanların yetersizliği sebebiyle ‘’ Köy öğretmeni olmak Plüton gibidir, çünkü MEB’de aslında varsın ama yoksun’’ gibi olumsuz metaforlar üretildiği de görülmüştür.
This research was conducted and evaluated in order to determine the metaphorical perceptions of primary school teachers, who spent most of their careers and professional lives in rural areas, regarding the concept of village teaching. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the research and the data were analyzed using the content analysis technique. The study group of the research consisted of 149 classroom teachers working in cities, districts, towns and villages in the 2020-2021 academic year, “Being a village teacher ……. like this. They were asked to complete the sentence “Because…” and explain why. According to the results of the research, 67 metaphors were produced. The metaphors produced were divided into 7 positive and 1 negative categories according to their meanings and similarities. With 16 metaphors produced, the category with the highest number of metaphors is the category of "village teacher as a responsible person" (f=24), while the category with the highest number of teachers is the category of "village teacher as a savior" (f=26). The most produced metaphors are "sun (10), superhero (5), parents (5), candle (4), life (4), water (4)" metaphors. The category with the least metaphor (4) and the least number of teachers (f=4) is the category of "village teacher as a learner". It has been observed that the perceptions of primary school teachers towards the concept of village teacher are generally positive, but because of the lack of opportunities in rural areas, negative metaphors such as "Being a village teacher is like Pluto, because you actually exist in MEB, but you are not" are produced.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 3 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.