Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 1199 - 1213, 31.12.2024
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1437719

Öz

Araştırmanın amacı, ortaokul kademesinde çalışan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını incelemektir. Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Düzce ilinde 2022-2023 yılında görev yapan 486 ortaokul öğretmeni ile gerçekleştirilen araştırmada gerekli verileri elde etmek için kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları “Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Düşünce, Tutum ve Endişe Ölçeği” ile ve katılımcı öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek için ‟ Öğretmenlerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklere yanıt veren öğretmenlerin demografik özelliklerinin belirtilmesinin ardından veriler bilgisayar paket programı kullanılarak bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon analizi ile analiz edilmiştir. Analizlerin sonucunda ortaokulda görev yapan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarında çeşitli değişkenlere göre farklılıklar gözlenmiştir. Kadın öğretmenler ve kıdemli öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin daha endişeli olduğu görülmüş, kaynaştırma eğitiminin alınması kaynaştırma eğitimine ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarda negatif bir etkiye neden olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre çeşitli öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Ataman, A. (1996). Öğretmen yetiştiren eğitim fakültelerine öğretim elemanı yetiştirilmesi ve eğitimde toplam kalite yönetimi. Yeni Türkiye (Eğitim Özel Sayısı), 2(7), 382- 389.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi (Uşak ili örneği). Yüksek lisans tezi, Kocatepe Üniversitesi.
  • Bayar, M. & Üstün, A. (2017). İlkokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu, tutum ve kaygılarının değerlendirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(14), 73-88.
  • Berkan, H.G. & Atılgan, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. The Journal of Educational Reflections, 1(1), 13-25.
  • Candan, S., Kalka, N., Gürsoy, A., Büke Felek, B. & Safi, D. (2024). Özel eğitimde kaynaştırma uygulamalarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 10(6), 1011-1023. https://doi.org/10.5281/zenodo.125 92739
  • Cansız, N. & Cansız, M. (2018). Kaynaştırma eğitimi ile ilgili düşünce, tutum ve endişe ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 26(2), 271-280.
  • Chopra, R. (2008). Factors influencing elementary school teachers’ attitude towards inclusive education. British Educational Research Association, 1-11.
  • Dalaman, F. & Kara, A. (2021). Ortaöğretim öğretmenlerinin öğrenmeye ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 1572-1601. http://doi.org/10.33437/ksusbd.938265.
  • Değirmenci Kurt, A. & Tomul, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 144-154.
  • Demir, M. & Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 719-732.
  • Demir, E. & Usta, M. (2019). Kaynaştırma eğitimine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Karaman ilinde bir araştırma. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 81-98.
  • Demirel, N. & Ünişen, A. (2018). Öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 997-1013.
  • Duyan, M. & Avcı, N. (1997). Öğretmen adaylarının özürlü öğrencilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 10-12 Eylül 1997, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No:51.
  • Ergin, N. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Mesleki Yeterlilikleri. Tezsiz yüksek lisans projesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı. https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/38969/1/N.%20ERG%C4%B0N%20 PROJE%2014012022.pdf, Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • Erkuş, M. (2020). Öğretmenlerin Öğretmenlik Mesleğine ve Alternatif Ölçme–Değerlendirmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi
  • Filiz, İ. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Yeterlilikleri ile Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Duygu Tutum ve Kaygıları Arasındaki İlişki. Yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi
  • Gümüş, M.M., Ekdi, E., Acar, H., Demir, M.C., Taruk, M., Ağaçhanlı, S. & Demir, Y. (2021). Türkiye’de kaynaştırma eğitimi, uygulamaları, tarihi ve yıllara göre kaynaştırma eğitimi öğrenci sayıları. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(68), 903-914. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2403
  • İnceler, H. & Özder, H. (2020). Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi: Atatürk Öğretmen Akademisi-KKTC örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 719- 739.
  • Karabulut, H.A. (2023). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik öz yeterliklerinin belirlenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(2), 531-542.
  • Kara, A., Celkan, H.Y. & Murathan, F. (2010). Sınıf öğretmenlerinin öğrenmeye ilişkin tutumları. Bildiri kitapçığı, Bilgi Çağında Eğitim ve Malatya, 15-16 Mayıs 2010, 158-168, Bilsam, Malatya.
  • Kara, A. & Özden, M. (2005). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya dersine ilişkin tutumları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005, 450-456, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kırcaali İftar, G. ve Batu, S. (2005). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık.
  • Kuz, T. (2001). Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumların İncelenmesi. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yay. Başbakanlık Basımevi.
  • Küçük, D. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 151-161.
  • Malsawmi H. & Renthlei, M. (2015). Attitude of secondary school teachers towards teaching profession in mizoram, International Journal of Multidisciplinary. Approach & Studies, 2(3), 121-127
  • Özdemir, N. (2008). Sınıfında Kaynaştırma Öğrencisi Olan ve Olmayan İlköğretim Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Pamuk, Y. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Şekercioğlu, B. (2010). İlköğretim II. Kademe Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlar ile İlgili Görüşler. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, M. (2002). Öğretmenlerin Mesleklerine Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Yaşar 0009-0006-3427-5573

Ahmet Kara 0000-0002-6196-2292

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2024
Kabul Tarihi 7 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yaşar, A., & Kara, A. (2024). Ortaokul Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1199-1213. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1437719

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.