Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination Of Pre-Service Primary School Teachers' Attitudes Towards Artificial Intelligence In Terms Of Different Variables

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 2, 695 - 704, 31.08.2025
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1520017

Öz

With this study, it was aimed to examine the attitudes of pre-service primary school teachers towards artificial intelligence in terms of different variables. For this purpose, “General Attitude Scale towards Artificial Intelligence” was applied to prospective primary school teachers. The collected data were analyzed and analyzed with SPSS 23.00 program. In terms of daily internet time, the most common range was 3-5 hours, the least common range was 7 hours and above, and it was understood that 79.51% of the participants used the internet more than 3 hours a day. While 61.46% of the pre-service classroom teachers follow news about artificial intelligence, 38.54% do not follow these news. At the end of the research, the average attitude of pre-service primary school teachers towards artificial intelligence was 3.39 (undecided). In addition, it was concluded that there was no significant difference in gender, grade level and daily internet usage time variables. When analyzed according to the status of following news about artificial intelligence, it was seen that prospective classroom teachers who follow news about artificial intelligence have higher artificial intelligence attitudes than those who do not follow these news.

Etik Beyan

Ethics committee permission was obtained.

Kaynakça

  • Acem, Y., Arslantaş, K., Bişirici, M., & Erdoğan, K. (2024). Öğretmenlerin eğitimde yapay zekâ kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of New Trends in Education and Social Sciences, 1(2), 12-23.
  • Aksakal Taşkıran, Ş., Emre, İ. & Özbek, M. (2024). Sınıf öğretmenlerinin yapay zekâya ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 7(1). 1-13.
  • Altun, E. (2024). Yapay zekâ ve pedagoji: Eğitimde fırsatlar ve zorluklar. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi. 1(1). 80-95. DOI: 10.5281/zenodo.12637335
  • Ayduğ, D., & Altınpulluk, H. (2023, Eylül). Öğretmen adaylarının yapay zekâ kaygı düzeylerinin araştırılması. [Sözlü sunum]. 36. Asian Association of Open Universities Conference, Uluslararası Eğitim Yönetimi Forumu, Eskişehir.
  • Banaz, E. & Maden, S. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Trakya Eğitim Dergisi. 14(2), 1173-1180.
  • Banaz, E. & Demirel, O. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlıklarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 60. 1516-1529.
  • Bayrakcı, S. (2020). Dijital yetkinlikler bütünü olarak dijital okuryazarlık: Ölçek geliştirme çalışması. [Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, M. & Aktaş, A. (2021). Yapay zekâ ve eğitimde gelecek senaryoları. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4225-4268. DOI: 10.26466/opus.911444.
  • Eyüp, B. & Kayhan, S. (2023). Pre-service Turkish language teachers anxiety and attitudes toward artificial intelligence. International Journal of Education & Literacy Studies 11(4). 43-56. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.4p.43
  • İncemen, S. & Öztürk, G. (2024). Farklı eğitim alanlarında yapay zekâ: Uygulama örnekleri. International Journal of Computers in Education 7(1). 27-49. https://doi.org/10.5281/zenodo.12600022
  • Fahimirad, M. & Kotamjani, S. S. (2018). A review on application of artificial intelligence in teaching and learning in educational contexts. International Journal of Learning and Development, 8(4), 106-118.
  • Gondal, K. M. (2018). Artificial intelligence and educational leadership. Annals of King Edward Medical University, 24(4), 1-2.
  • Iqbal, N., Ahmed, H., & Azhar, K. A. (2022). Exploring teachers attitudes towards using ChatGPT. Global Journal for Management and Administrative Sciences, 3(4), 97-111.
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde yapay zekâ kullanımı ve gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, F., Aydin, F., Schepman, A., Rodway, P., Yetişensoy, O. & Demir Kaya, M. (2022). The roles of personality traits, aı anxiety, and demographic factors in attitudes toward artificial ıntelligence, International Journal of Human–Computer Interaction. DOI: 10.1080/10447318.2022.2151730
  • Korkmaz, M. S. & Polat, S. (2023, 16-18 Ağustos). Yapay zekânın eğitimdeki etkisinin incelenmesi üzerine bir alan araştırması. 1st International Conference on Recent and Innovative Results in Engineering and Technologyu, Konya.
  • Kuprenko, V. (2020). Artificial intelligence in education: Benefits, challenges, and use cases. https://medium.com/towards-artificial-intelligence/artificial-intelligence-in-education-benefits-challenges-and-use-cases-db52d8921f7a
  • Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M. & Forcier, L. B. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in Education. Pearson Education.
  • Mahmoud, A. (2020). Artificial intelligence applications An Introduction to Education Development in the light of Corona Virus Pandemic (COVID-19) Challenges. International Journal of Research in Educational Sciences, 3(4), 171-224.
  • Manning, C. (2020). Artificial İntelligence definitions. Standford University. https://Hai.Stanford.Edu/Sites/Default/Files/2020-09/AI-Definitions-HAI.Pdf Nabiyev, V. V. (2012). Yapay zekâ: İnsan-bilgisayar etkileşimi. Seçkin Yayıncılık.
  • Takıl, N.B, Erden, N.K. & Sarı Arasıl, A. B. (2022). Farklı meslek grubu adaylarının yapay zekâ teknolojisine yönelik kaygı seviyesinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25(48). 343-353. Doi: 10.31795/baunsobed.1165386
  • Tan, Ç., Ceylan, Y. & Öztürk, O. (2023). Öğretmenlerin yapay zekâya karşı tutumlarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(67). 72-83.
  • Wang, S., Yu, H., Hu, X., & Li, J. (2020). Participant or spectator? Comprehending the willingness of faculty to use intelligent tutoring systems in the artificial intelligence era. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1657–1673. https://doi.org/10.1111/bjet.12998
  • Willems, J. (2023). ChatGPT at universities–the least of our concerns. Available at SSRN 4334162. https://doi.org/10.2139/ssrn.4334162
  • Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial ıntelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(39). doi:10.1186/s41239-019-0171-0.

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 2, 695 - 704, 31.08.2025
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1520017

Öz

Kaynakça

  • Acem, Y., Arslantaş, K., Bişirici, M., & Erdoğan, K. (2024). Öğretmenlerin eğitimde yapay zekâ kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of New Trends in Education and Social Sciences, 1(2), 12-23.
  • Aksakal Taşkıran, Ş., Emre, İ. & Özbek, M. (2024). Sınıf öğretmenlerinin yapay zekâya ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 7(1). 1-13.
  • Altun, E. (2024). Yapay zekâ ve pedagoji: Eğitimde fırsatlar ve zorluklar. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi. 1(1). 80-95. DOI: 10.5281/zenodo.12637335
  • Ayduğ, D., & Altınpulluk, H. (2023, Eylül). Öğretmen adaylarının yapay zekâ kaygı düzeylerinin araştırılması. [Sözlü sunum]. 36. Asian Association of Open Universities Conference, Uluslararası Eğitim Yönetimi Forumu, Eskişehir.
  • Banaz, E. & Maden, S. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Trakya Eğitim Dergisi. 14(2), 1173-1180.
  • Banaz, E. & Demirel, O. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlıklarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 60. 1516-1529.
  • Bayrakcı, S. (2020). Dijital yetkinlikler bütünü olarak dijital okuryazarlık: Ölçek geliştirme çalışması. [Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, M. & Aktaş, A. (2021). Yapay zekâ ve eğitimde gelecek senaryoları. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4225-4268. DOI: 10.26466/opus.911444.
  • Eyüp, B. & Kayhan, S. (2023). Pre-service Turkish language teachers anxiety and attitudes toward artificial intelligence. International Journal of Education & Literacy Studies 11(4). 43-56. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.4p.43
  • İncemen, S. & Öztürk, G. (2024). Farklı eğitim alanlarında yapay zekâ: Uygulama örnekleri. International Journal of Computers in Education 7(1). 27-49. https://doi.org/10.5281/zenodo.12600022
  • Fahimirad, M. & Kotamjani, S. S. (2018). A review on application of artificial intelligence in teaching and learning in educational contexts. International Journal of Learning and Development, 8(4), 106-118.
  • Gondal, K. M. (2018). Artificial intelligence and educational leadership. Annals of King Edward Medical University, 24(4), 1-2.
  • Iqbal, N., Ahmed, H., & Azhar, K. A. (2022). Exploring teachers attitudes towards using ChatGPT. Global Journal for Management and Administrative Sciences, 3(4), 97-111.
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde yapay zekâ kullanımı ve gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, F., Aydin, F., Schepman, A., Rodway, P., Yetişensoy, O. & Demir Kaya, M. (2022). The roles of personality traits, aı anxiety, and demographic factors in attitudes toward artificial ıntelligence, International Journal of Human–Computer Interaction. DOI: 10.1080/10447318.2022.2151730
  • Korkmaz, M. S. & Polat, S. (2023, 16-18 Ağustos). Yapay zekânın eğitimdeki etkisinin incelenmesi üzerine bir alan araştırması. 1st International Conference on Recent and Innovative Results in Engineering and Technologyu, Konya.
  • Kuprenko, V. (2020). Artificial intelligence in education: Benefits, challenges, and use cases. https://medium.com/towards-artificial-intelligence/artificial-intelligence-in-education-benefits-challenges-and-use-cases-db52d8921f7a
  • Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M. & Forcier, L. B. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in Education. Pearson Education.
  • Mahmoud, A. (2020). Artificial intelligence applications An Introduction to Education Development in the light of Corona Virus Pandemic (COVID-19) Challenges. International Journal of Research in Educational Sciences, 3(4), 171-224.
  • Manning, C. (2020). Artificial İntelligence definitions. Standford University. https://Hai.Stanford.Edu/Sites/Default/Files/2020-09/AI-Definitions-HAI.Pdf Nabiyev, V. V. (2012). Yapay zekâ: İnsan-bilgisayar etkileşimi. Seçkin Yayıncılık.
  • Takıl, N.B, Erden, N.K. & Sarı Arasıl, A. B. (2022). Farklı meslek grubu adaylarının yapay zekâ teknolojisine yönelik kaygı seviyesinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25(48). 343-353. Doi: 10.31795/baunsobed.1165386
  • Tan, Ç., Ceylan, Y. & Öztürk, O. (2023). Öğretmenlerin yapay zekâya karşı tutumlarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(67). 72-83.
  • Wang, S., Yu, H., Hu, X., & Li, J. (2020). Participant or spectator? Comprehending the willingness of faculty to use intelligent tutoring systems in the artificial intelligence era. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1657–1673. https://doi.org/10.1111/bjet.12998
  • Willems, J. (2023). ChatGPT at universities–the least of our concerns. Available at SSRN 4334162. https://doi.org/10.2139/ssrn.4334162
  • Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial ıntelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(39). doi:10.1186/s41239-019-0171-0.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yapay Zekâya Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 2, 695 - 704, 31.08.2025
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1520017

Öz

Bilim ve teknolojinin hızla gelişmesi ile yapay zekâ konusu gündeme gelmiş ve bu konu bireyler farklı tutumlara yol açmıştır. Bazen yapay zekânın insanın yerine geçmesinden endişe duyulurken bazen de işleri kolaylaştırdığı düşünülmüştür. Bu çalışma ile de sınıf öğretmeni adaylarının yapay zekâ tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla sınıf öğretmeni adaylarına “Yapay Zekâya Yönelik Genel Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Toplanan veriler SPSS 23.00 programı ile analiz edilip çözümlenmiştir. Araştırma sonunda sınıf öğretmeni adaylarının yapay zekâ tutum ortalamaları 3,39 (kararsızım) düzeyinde çıkmıştır. Ayrıca cinsiyet, sınıf seviyesi ve günlük internet kullanım süresi değişkenlerinde anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapay zekâya yönelik haberleri takip etme durumlarına göre incelendiğinde ise yapay zekâ ile ilgili haberleri takip eden sınıf öğretmeni adaylarının bu haberleri takip etmeyen adaylara göre daha yüksek yapay zekâ tutumuna sahip oldukları görülmüştür. Araştırma sonunda benzer çalışmaların farklı örneklemlerle yeniden yapılabileceği, nitel ve karma desenli araştırmalar gerçekleştirilebileceği önerilmiştir.

Etik Beyan

Etik kurul izni alınmıştır.

Kaynakça

  • Acem, Y., Arslantaş, K., Bişirici, M., & Erdoğan, K. (2024). Öğretmenlerin eğitimde yapay zekâ kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of New Trends in Education and Social Sciences, 1(2), 12-23.
  • Aksakal Taşkıran, Ş., Emre, İ. & Özbek, M. (2024). Sınıf öğretmenlerinin yapay zekâya ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 7(1). 1-13.
  • Altun, E. (2024). Yapay zekâ ve pedagoji: Eğitimde fırsatlar ve zorluklar. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi. 1(1). 80-95. DOI: 10.5281/zenodo.12637335
  • Ayduğ, D., & Altınpulluk, H. (2023, Eylül). Öğretmen adaylarının yapay zekâ kaygı düzeylerinin araştırılması. [Sözlü sunum]. 36. Asian Association of Open Universities Conference, Uluslararası Eğitim Yönetimi Forumu, Eskişehir.
  • Banaz, E. & Maden, S. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Trakya Eğitim Dergisi. 14(2), 1173-1180.
  • Banaz, E. & Demirel, O. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlıklarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 60. 1516-1529.
  • Bayrakcı, S. (2020). Dijital yetkinlikler bütünü olarak dijital okuryazarlık: Ölçek geliştirme çalışması. [Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, M. & Aktaş, A. (2021). Yapay zekâ ve eğitimde gelecek senaryoları. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4225-4268. DOI: 10.26466/opus.911444.
  • Eyüp, B. & Kayhan, S. (2023). Pre-service Turkish language teachers anxiety and attitudes toward artificial intelligence. International Journal of Education & Literacy Studies 11(4). 43-56. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.4p.43
  • İncemen, S. & Öztürk, G. (2024). Farklı eğitim alanlarında yapay zekâ: Uygulama örnekleri. International Journal of Computers in Education 7(1). 27-49. https://doi.org/10.5281/zenodo.12600022
  • Fahimirad, M. & Kotamjani, S. S. (2018). A review on application of artificial intelligence in teaching and learning in educational contexts. International Journal of Learning and Development, 8(4), 106-118.
  • Gondal, K. M. (2018). Artificial intelligence and educational leadership. Annals of King Edward Medical University, 24(4), 1-2.
  • Iqbal, N., Ahmed, H., & Azhar, K. A. (2022). Exploring teachers attitudes towards using ChatGPT. Global Journal for Management and Administrative Sciences, 3(4), 97-111.
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde yapay zekâ kullanımı ve gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, F., Aydin, F., Schepman, A., Rodway, P., Yetişensoy, O. & Demir Kaya, M. (2022). The roles of personality traits, aı anxiety, and demographic factors in attitudes toward artificial ıntelligence, International Journal of Human–Computer Interaction. DOI: 10.1080/10447318.2022.2151730
  • Korkmaz, M. S. & Polat, S. (2023, 16-18 Ağustos). Yapay zekânın eğitimdeki etkisinin incelenmesi üzerine bir alan araştırması. 1st International Conference on Recent and Innovative Results in Engineering and Technologyu, Konya.
  • Kuprenko, V. (2020). Artificial intelligence in education: Benefits, challenges, and use cases. https://medium.com/towards-artificial-intelligence/artificial-intelligence-in-education-benefits-challenges-and-use-cases-db52d8921f7a
  • Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M. & Forcier, L. B. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in Education. Pearson Education.
  • Mahmoud, A. (2020). Artificial intelligence applications An Introduction to Education Development in the light of Corona Virus Pandemic (COVID-19) Challenges. International Journal of Research in Educational Sciences, 3(4), 171-224.
  • Manning, C. (2020). Artificial İntelligence definitions. Standford University. https://Hai.Stanford.Edu/Sites/Default/Files/2020-09/AI-Definitions-HAI.Pdf Nabiyev, V. V. (2012). Yapay zekâ: İnsan-bilgisayar etkileşimi. Seçkin Yayıncılık.
  • Takıl, N.B, Erden, N.K. & Sarı Arasıl, A. B. (2022). Farklı meslek grubu adaylarının yapay zekâ teknolojisine yönelik kaygı seviyesinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25(48). 343-353. Doi: 10.31795/baunsobed.1165386
  • Tan, Ç., Ceylan, Y. & Öztürk, O. (2023). Öğretmenlerin yapay zekâya karşı tutumlarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(67). 72-83.
  • Wang, S., Yu, H., Hu, X., & Li, J. (2020). Participant or spectator? Comprehending the willingness of faculty to use intelligent tutoring systems in the artificial intelligence era. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1657–1673. https://doi.org/10.1111/bjet.12998
  • Willems, J. (2023). ChatGPT at universities–the least of our concerns. Available at SSRN 4334162. https://doi.org/10.2139/ssrn.4334162
  • Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial ıntelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(39). doi:10.1186/s41239-019-0171-0.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sinan Arı 0000-0003-0769-7317

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 11 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arı, S. (2025). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yapay Zekâya Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 695-704. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1520017

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.