Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Representation of Women within the Context of the Enthusiasm Appeal the Soviet Propaganda Posters Used in the Second World War

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 157 - 176, 23.11.2018

Öz

The enthusiasm appeal is a type of emotional appeals that
aims to encourage the action of people for a specific purpose, namely
eliminating their competitors. In World War II, the Soviet Union effectively
used enthusiasm appeal for the purpose of propaganda in order to mobilize the
Soviet people against the occupation by Nazi Germany. It was seen that women
were frequently portrayed in Soviet propaganda posters used in the enthusiasm
appeal. Within the scope of the study, the attempt was made to try to find out
how and in what way the women were represented for the purpose of propaganda in
Soviet propaganda posters in World War II. For this purpose, 7 propaganda
posters from the All World Wars site were chosen by using the purposeful
sampling method. Soviet propaganda posters used in World War II in the context
of the enthusiasm appeal were examined using the semiotic analysis method as a
qualitative research method. The posters were analysed within the framework of
the semiotic method of the French Linguist Roland Barthes. In the findings, in
the context of the enthusiasm appeal; it was seen that female representations
were used for the purpose of propaganda so that Soviet men fought decisively
against the Axis Powers and the Soviet women attended to the production areas
behind the front.

Kaynakça

  • All World Wars (2018). 2. Dünya Savaşı'ndaki Sovyet Propaganda Posterleri, http://www. allworldwars.com /Russian %20WWII% 20Propaganda %20Posters.htm Erişim Tarihi 03.10.2018.
  • Aziz, Aysel (2007). Siyasal iletişim. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün retoriği, sanat ve müzik. Ayşenaz Koş, Ömer Albayrak.. (Çev.) 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Berend, T. I. (2011). 20. yüzyıl avrupa iktisat tarihi, Serpil Çağlayan. (Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Brader, T. (2005). Striking a responsive chord: how political ads motivate and persuade voters by appealing to emotions. American Journal of Political Science, 49(2), 388-405.
  • Çakı, C. (2018a). "Nazi Almanyası etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin propaganda posterleri üzerine inceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272.
  • Çakı, C. (2018b). Weimar cumhuriyeti'nde Bolşevizm'in korku çekiciliği bağlamında Alman propaganda posterlerinde kullanımı. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(16), 83-101.
  • Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). "Vichy Fransası'nda işgal propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Dombrowski, N. A. (2004). Women and War in the Twentieth Century: Enlisted with or without Consent. The Great Britain: Routledge.
  • Erickson, J. (1993). Soviet women at war. In World War 2 and the Soviet People (pp. 50-76). John Garrard Carol Garrard (Ed.) in World War 2 and the Soviet People, London: Palgrave Macmillan.
  • Eşiyok, E. (2017). Dergi reklamlarındaki reklam çekiciliklerine yönelik bir inceleme: all dergisi örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 641-656.
  • Fiske, J. (2017). İletişim çalışmalarına giriş. Süleyman İrvan. (Çev.) 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Goebbels, J. (2016). Gerçek yüzüyle komünizm ve teori ve pratikte Bolşevizm. Zehra Köroğlu. (Çev.) İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci dünya savaşı tarihi. Kerim Bağrıaçık, (Çev.) İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Haynes, M. (2003). Counting Soviet deaths in the Great Patriotic War: a note. Europe-Asia Studies, 55(2), 303-309.
  • Kissenger, H. (2010). Diplomasi. İbrahim H. Kurt. (Çev.) 9. Baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Macksey, K. J. (2012). İkinci dünya savaşı’nda askeri hatalar. M. Tanju Akad. (Çev.) İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Markwick, R., Cardona, E. C., & Cardona, E. C. (2012). Soviet women on the frontline in the Second World War. Germany: Springer.
  • Mcnab, C. (2015). Hitler'in ordusu, nazi savaş makinesinin tarihi, 1939-1945. Okan Doğan. (Çev.). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Riasanovsky, V. N., & Steinberg, D. M. (2011). Rusya tarihi, Figen Dereli. (Çev.) İnkılap Yayınları, İstanbul.
  • Rupp, J. L. (2015). Mobilizing women for war: German and American propaganda, 1939-1945. USA: Princeton University Press.
  • Shover, J. M. (1975). Roles and images of women in World War I propaganda. Politics & Society, 5(4), 469-486.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim uygulamaları, metinleri, görselleri ve olayları okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

2. Dünya Savaşı'nda Kullanılan Sovyet Propaganda Posterlerinde Coşku Çekiciliği Bağlamında Kadınların Temsili - The Representation of Women within the Context of the Enthusiasm Appeal the Soviet Propaganda Posters Used in the Second World War

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 157 - 176, 23.11.2018

Öz

Coşku çekiciliği, insanların
rakiplerini geride bırakarak belirli bir amaç doğrultusunda harekete geçmesini
hedefleyen bir duygusal çekicilik türüdür. 2. Dünya Savaşı'nda Sovyetler
Birliği, Nazi Almanyası'nın işgaline karşı Sovyet halkını harekete geçirebilmek
için coşku çekiciliğini propaganda amaçlı olarak etkin bir şekilde
kullanmıştır. Bu süreçte, coşku çekiciliği bağlamında kullanılan Sovyet
propaganda posterlerinde kadınların sıklıkla resmedildiği görülmüştür. Çalışma
kapsamında, 2. Dünya Savaşı'nda Sovyet propaganda posterlerinde kadınların
propaganda amaçlı nasıl ve ne yönde temsil edildikleri ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Bu amaçla “All World Wars” sitesi tarafından belirlenen 2. Dünya
Savaşı'nda kadınların coşku çekiciliği bağlamında temsil edildiği Sovyet
propaganda posterlerinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen 7
propaganda posteri, nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan
göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Posterler, Fransız
dilbilimci Roland Barthes'ın göstergebilimsel anlayışı çerçevesinde ele
alınmıştır. Elde edilen bulgularda, coşku çekiciliği bağlamında kadın
temsillerinin genel olarak Sovyet erkeklerin Mihver Devletleri'ne karşı kararlı
bir şekilde savaşmalarını ve Sovyet kadınların cephe gerisindeki üretim
alanlarında görev almalarını sağlamak için propaganda amaçlı kullanıldığı
görülmüştür. 

Kaynakça

  • All World Wars (2018). 2. Dünya Savaşı'ndaki Sovyet Propaganda Posterleri, http://www. allworldwars.com /Russian %20WWII% 20Propaganda %20Posters.htm Erişim Tarihi 03.10.2018.
  • Aziz, Aysel (2007). Siyasal iletişim. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün retoriği, sanat ve müzik. Ayşenaz Koş, Ömer Albayrak.. (Çev.) 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Berend, T. I. (2011). 20. yüzyıl avrupa iktisat tarihi, Serpil Çağlayan. (Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Brader, T. (2005). Striking a responsive chord: how political ads motivate and persuade voters by appealing to emotions. American Journal of Political Science, 49(2), 388-405.
  • Çakı, C. (2018a). "Nazi Almanyası etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin propaganda posterleri üzerine inceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272.
  • Çakı, C. (2018b). Weimar cumhuriyeti'nde Bolşevizm'in korku çekiciliği bağlamında Alman propaganda posterlerinde kullanımı. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(16), 83-101.
  • Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). "Vichy Fransası'nda işgal propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Dombrowski, N. A. (2004). Women and War in the Twentieth Century: Enlisted with or without Consent. The Great Britain: Routledge.
  • Erickson, J. (1993). Soviet women at war. In World War 2 and the Soviet People (pp. 50-76). John Garrard Carol Garrard (Ed.) in World War 2 and the Soviet People, London: Palgrave Macmillan.
  • Eşiyok, E. (2017). Dergi reklamlarındaki reklam çekiciliklerine yönelik bir inceleme: all dergisi örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 641-656.
  • Fiske, J. (2017). İletişim çalışmalarına giriş. Süleyman İrvan. (Çev.) 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Goebbels, J. (2016). Gerçek yüzüyle komünizm ve teori ve pratikte Bolşevizm. Zehra Köroğlu. (Çev.) İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci dünya savaşı tarihi. Kerim Bağrıaçık, (Çev.) İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Haynes, M. (2003). Counting Soviet deaths in the Great Patriotic War: a note. Europe-Asia Studies, 55(2), 303-309.
  • Kissenger, H. (2010). Diplomasi. İbrahim H. Kurt. (Çev.) 9. Baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Macksey, K. J. (2012). İkinci dünya savaşı’nda askeri hatalar. M. Tanju Akad. (Çev.) İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Markwick, R., Cardona, E. C., & Cardona, E. C. (2012). Soviet women on the frontline in the Second World War. Germany: Springer.
  • Mcnab, C. (2015). Hitler'in ordusu, nazi savaş makinesinin tarihi, 1939-1945. Okan Doğan. (Çev.). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Riasanovsky, V. N., & Steinberg, D. M. (2011). Rusya tarihi, Figen Dereli. (Çev.) İnkılap Yayınları, İstanbul.
  • Rupp, J. L. (2015). Mobilizing women for war: German and American propaganda, 1939-1945. USA: Princeton University Press.
  • Shover, J. M. (1975). Roles and images of women in World War I propaganda. Politics & Society, 5(4), 469-486.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim uygulamaları, metinleri, görselleri ve olayları okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Mehmet Ozan Gülada 0000-0001-8233-2321

Yayımlanma Tarihi 23 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018). 2. Dünya Savaşı’nda Kullanılan Sovyet Propaganda Posterlerinde Coşku Çekiciliği Bağlamında Kadınların Temsili - The Representation of Women within the Context of the Enthusiasm Appeal the Soviet Propaganda Posters Used in the Second World War. Akdeniz Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 1(2), 157-176.

Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.