BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli

Yıl 2002, Cilt: 29 Sayı: 29, 101 - 113, 01.10.2002

Öz

Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde Toplam Kalite Yönetimi (TKY)uygulamalarım değerlendirmek için geliştirilen bir değerlendirme modelini tanıtmaktır. Model, TKY`yi sistem yaklaşımı olarak gören düşünceye göre oluşturulmuştur. Ayrıca model geliştirme aşamasında, program değerlendirme modelleri incelenmiş ve benzer yaklaşıma sahip yönetim odaklı CIPP (Context, Input, Process,Product) modelinden de faydalanılmıştır. Modelin alt boyutlarında kullanılan kavram ve ilkeler İSO 9000 standartları ve TKY ilkeleri ile uyumlu şekilde oluşturulmuştur. Model, sistemin malî boyutları olan üç alt sistemin değerlendirilmesini öngörmektedir. Bunlar, "sosyal sistem", "teknik sistem" ve "yönetim sistemleri"dir. Sosyal sistem aşamasında değerlendirilmesi gereken boyutlar, çevre, ürün ve hizmetler, yöntemler, insan unsuru, örgüt yapışı ve örgütün TKY anlayışıdır. Teknik sistem eğitim ve programlarla ilgili olan boyutu içerir. Programa ilişkin konuları üç alt başlıkta inceler; programın girdileri, dönüşüm süreci ve programın çıktıları. Yönetim sistemi ise örgütün yapışı, misyonu, vizyonu amaçları ve idari yapısının incelenmesini gerektirir. Bu model, İSO 9000 standartlarım ve/veya TKY İlkelerini eğitim ve yönetim sistemlerinde uygulayan yükseköğretim kurumları için program değerlendirme ve program geliştirme amaçları için kullanılabilir.

Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli

Yıl 2002, Cilt: 29 Sayı: 29, 101 - 113, 01.10.2002

Öz

Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde Toplam Kalite Yönetimi (TKY)uygulamalarım değerlendirmek için geliştirilen bir değerlendirme modelini tanıtmaktır. Model, TKY`yi sistem yaklaşımı olarak gören düşünceye göre oluşturulmuştur. Ayrıca model geliştirme aşamasında, program değerlendirme modelleri incelenmiş ve benzer yaklaşıma sahip yönetim odaklı CIPP (Context, Input, Process,Product) modelinden de faydalanılmıştır. Modelin alt boyutlarında kullanılan kavram ve ilkeler İSO 9000 standartları ve TKY ilkeleri ile uyumlu şekilde oluşturulmuştur. Model, sistemin malî boyutları olan üç alt sistemin değerlendirilmesini öngörmektedir. Bunlar, "sosyal sistem", "teknik sistem" ve "yönetim sistemleri"dir. Sosyal sistem aşamasında değerlendirilmesi gereken boyutlar, çevre, ürün ve hizmetler, yöntemler, insan unsuru, örgüt yapışı ve örgütün TKY anlayışıdır. Teknik sistem eğitim ve programlarla ilgili olan boyutu içerir. Programa ilişkin konuları üç alt başlıkta inceler; programın girdileri, dönüşüm süreci ve programın çıktıları. Yönetim sistemi ise örgütün yapışı, misyonu, vizyonu amaçları ve idari yapısının incelenmesini gerektirir. Bu model, İSO 9000 standartlarım ve/veya TKY İlkelerini eğitim ve yönetim sistemlerinde uygulayan yükseköğretim kurumları için program değerlendirme ve program geliştirme amaçları için kullanılabilir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dr. Fatma Mızıkacı Bu kişi benim

Prof. Dr. Meral Aksu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2002
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Cilt: 29 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Mızıkacı, D. F., & Aksu, P. D. M. (2002). Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 29(29), 101-113.
AMA Mızıkacı DF, Aksu PDM. Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Ekim 2002;29(29):101-113.
Chicago Mızıkacı, Dr. Fatma, ve Prof. Dr. Meral Aksu. “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 29, sy. 29 (Ekim 2002): 101-13.
EndNote Mızıkacı DF, Aksu PDM (01 Ekim 2002) Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 29 29 101–113.
IEEE D. F. Mızıkacı ve P. D. M. Aksu, “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 29, sy. 29, ss. 101–113, 2002.
ISNAD Mızıkacı, Dr. Fatma - Aksu, Prof. Dr. Meral. “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 29/29 (Ekim 2002), 101-113.
JAMA Mızıkacı DF, Aksu PDM. Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002;29:101–113.
MLA Mızıkacı, Dr. Fatma ve Prof. Dr. Meral Aksu. “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 29, sy. 29, 2002, ss. 101-13.
Vancouver Mızıkacı DF, Aksu PDM. Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002;29(29):101-13.