Bu makale, Osho’nun kader ve özgürlük kavramlarına ilişkin özgün felsefi yaklaşımını, tarihsel, bilimsel ve varoluşsal bağlamlarda kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Kader genellikle “insan yaşamının önceden belirlenmiş olduğu” düşüncesiyle ilişkilendirilirken, özgür irâde “bireyin bu belirlenmişlik karşısında seçim yapabilme kapasitesini” ifade eder. Osho, bu iki kavramı kendine özgü bir yaklaşımla yorumlayarak, insanın özgür irâde sahibi olmasını bilinçsel farkındalık üzerinden yeniden tanımlamaktadır. Ona göre, insan yalnızca fiziksel ve biyolojik koşulların belirlediği mekanik bir varlık olmayıp, her an kendi özünü gerçekleştirme (yaratma) potansiyeline sahiptir.
Nöroloji, genetik ve biyokimya alanlarındaki yeni bilimsel gelişmeler, insan davranışlarının büyük ölçüde biyolojik süreçler ve çevresel faktörler tarafından belirlendiğini iddia ederek “özgür irâde” kavramını sorgulamaktadır. Osho ise, mekaniklik ifade eden bu yaklaşımların riskleri konusunda uyarıda bulunmakta, insanın bilinç düzeyindeki farkındalıkla bu belirlenimlerden sıyrılabileceğini öne sürmektedir. Osho’ya göre özgürlük, yalnızca bireyin fiziksel ya da toplumsal kısıtlamaları aşması değil, aynı zamanda kendi varoluşunu yaratıcı bir tarzda şekillendirmesi anlamına gelir.
Bu bağlamda çalışmamızda, Osho’nun kader konusuna yaklaşımı, özgürlük anlayışı ve determinist düşüncelerin insan özgürlüğü üzerinde oluşturduğu riskler incelenmektedir. Bunun yanında araştırmamızda Osho’nun, insanın sorumluluğu ve özgürlüğü arasındaki ilişkiyi ön plana çıkararak, “öz” ve “kişilik” kavramlarına yaklaşımı ve özgür irâde konusunda bilinçsel farkındalığın önemine yaptığı vurgu ele alınmaktadır. Ayrıca onun varoluş felsefesinin temel problematiği olan “varlık ve öz” tartışmalarına yaklaşımını, varoluş felsefesini nasıl değerlendirdiğini, insanın varoluşsal sorumluluğunu ve yaratıcı potansiyeline ilişkin olarak ortaya koyduğu görüşlerin ifade ettiği değeri kelâm açısından tespit etmeye çalışılmaktadır.
This article comprehensively analyses Osho's unique philosophical approach to the concepts of destiny and freedom in historical, scientific and existential contexts. While destiny is usually associated with the idea that ‘human life is predetermined’, free will refers to ‘the individual's capacity to make choices in the face of this predetermination’. Osho interprets these two concepts with a unique approach and redefines human freedom through conscious awareness. According to him, humans are not merely mechanical beings governed by physical and biological conditions but possess the potential to realize (or create) their essence at any moment.
New scientific developments in the fields of neurology, genetics and biochemistry question the concept of ‘free will’, claiming that human behaviour is largely determined by biological processes and environmental factors. Osho, on the other hand, warns of the risks of these mechanistic approaches and suggests that human beings can be freed from these determinations through awareness at the level of consciousness. According to Osho, freedom means not only overcoming physical or social constraints, but also shaping one's own existence in a creative way.
In this context, this study analyses Osho's understanding of destiny, freedom and the risks that determinist approaches pose to human freedom. Furthermore, we explore his emphasis on the relationship between human responsibility and freedom, his approach to the concepts of “essence” and “personality,” and the importance of conscious awareness in discussions of free will. In addition, an attempt will be made to determine his approach to the discussion of 'existence and essence', which is the basic problem of existential philosophy, his evaluation of existential philosophy, and the value of his views on the existential responsibility and creative potential of human beings in terms of theology.
Kalām Destiny Freedom Consciousness Existence Essence Personality Osho
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kelam |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Kastamonu İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 International License (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.