Bu makalenin konusu, Türkiye'nin gündemini uzun süredir meşgul eden Bir Başkadır dizisinde dinsel pratiklerin kültürel izdüşümünü incelemektir. Dizide işlenen, geleneksel-muhafazakâr yaşam pratikleri ile modern-pozitivist yaşam pratiklerinin yansımaları üzerinde durulmaktadır. Bu çalışmanın amacı, vizyona girdiği günden itibaren ilgi gören Bir Başkadır dizisini, taşra-kent dikotomisi bağlamında, din temsilini kültürel bir zeminde incelemektir. Çalışma ana akım Türk sinemasının din temsillerine değinmekle beraber, dizide resmedilen Türkiye alegorisini zaman-mekân tecrübesine bağlı olarak sosyolojik analize tabi tutmaktadır. Makalede, Peter Berger’in dinin toplumsal bir olgu olarak nasıl işlediği ve insanların dünyayı anlamlandırma sürecinde dinin rolü üzerindeki düşüncelerinden faydalanılmaktadır. Bunun yanında dizideki taşra-kent ikilemi Şerif Mardin’in merkez-çevre düşüncesi üzerinden tartışmaya açılmaktadır. Bu araştırmada literatür taraması ve söylem analizi yaklaşımları kullanılmaktadır. Görüntü, ses ve video gibi bu çalışmanın ana bilgi kaynaklarını oluşturan belgeler üzerinden geçmişte veya şu anda var olan olgular betimlenmeye çalışılmaktadır. Araştırmada öncelikle din sosyolojisi ve akademik sinema alanında yapılan çalışmalardan faydalanılmaktadır. Bir Başkadır dizisinde din temsili, dizide rol alan tipolojiler üzerinden politik ve kültürel kodlarla işlendiği anlaşılmaktadır.
sinema din temsilleri sekülerleşme taşra-kent dikotomisi kültür
The subject of this article is to examine the cultural projection of religious practices in the TV series Bir Başkadır, which has occupied Turkey’s agenda for a long time. In the series, the projections of traditional-conservative life practices and modern-positivist life practices are emphasized.
The aim of this article is to examine the cultural projections of religion in the context of the provincial-urban dichotomy of the TV series Bir Başkadır, which has attracted great interest since the day it was released. In the study, religious representations in mainstream Turkish cinema are briefly mentioned. In addition, the allegory of Turkey, which is tried to be depicted in the series, is subjected to sociological analysis depending on the experience of time and space. In line with the sociological approach that forms the framework of the analysis, the religious practices represented in the series are discussed through conceptualizations such as traditional-modern, secular-religious, provincial-city. Throughout the work, the syncretic religion representation in the series is fed by thinkers such as Peter L. Berger and Şerif Mardin.
cinema representations of religion secularization country-urban dichotomy culture
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar, Sosyoloji, Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 17 |