BibTex RIS Kaynak Göster

SEYİT BATTAL GAZİ KÜLLİYESİ’NİN MİMARİ İLETİŞİMDE DÜNÜ VE BUGÜNÜ

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 3, 117 - 132, 01.10.2018

Öz

İletişim, toplumsal varoluşların devamını sağlayan, aynı zamanda canlıların gereksinimi karşılayan bugün ise yaşamımızın merkezinde yer alan bir olgudur. İnsanlar her zaman bir mekân içerisinde bulunmaktadır. Bu mekânlar, açık ya da kapalı mekânlar olabilmektedir. Yapıların içeriğini oluşturan mekânın, mimari diliyle söylediği, ilettiği mesajları vardır. Mekân insanla birlikte anlam kazanmaktadır. Mekânı ve bu mekândaki yapıyı deneyimleyen insanların düşüncesi de mekânın ve yapının iletişimiyle ortaya çıkan bu mesajlarla doğru oranda değişmektedir. İnsan hareketleri mekânı tanımlayarak işlevsel bir amaca öncülük etmektedir. Yapının kullanılmasında işlevsel kaygılar ya da mesajlar ön plana çıkmaktadır. İşlevsel amaca yönelik olan yapılarda doğrudan bir mesaj kaygısının yanısıra kullanıma yönelik bir yönlendirme vardır. Yaklaşık sekiz asırdır yaşayan, Bizans, Selçuklu ve Osmanlı olmak üzere üç uygarlığın izlerini üzerinde barındıran Seyit Battal Gazi Külliyesi; iletişim bağlamında hem alıcı hem de verici olarak hem mesaj vermiş hem de mesaj almıştır. Külliyenin sahip olduğu mimari karakterleri yönünde, insanların takındığı davranışlar da değişmiştir. Mimari iletişim bağlamında çift yönlü iletişimin önemli bir somut örneği olan külliye çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Külliyenin işlevsel ve mesaj kaygısıyla edindiği iletişim durumu saptanarak değişimlerin dünü ve bugünü arasında farkı ortaya koymak çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Külliye’nin mevcut durumu incelenerek, geçmişten günümüze insanlarla nasıl iletişimlerde bulunduğu ve gelecekte nasıl bir hal alacağı ortaya konulacaktır.

Kaynakça

  • Altınsapan, E., & Parla, C. (2004). Eskişehir Selçuklu ve Osmanlı Yapıları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Ekimci, B. G. (2017). Seyit Battal Gazi Tekkesi'nin Tarihsel Süreklikiği ve Koruma Sorunları. T. İ. TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Trabzon Şubesi (Dü.), Uluslararası Katılımlı 6. Tarihi Yapıların Korunması ve Güçlendirilmesi Sempozyumu içinde (s. 175-185). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Hauser, M. D. (1997). The Evolution of Communication. London: The MIT Press.
  • İnceoğlu, M. (2007). Kentsel Açık Mekanların Kalite Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Yaklaşım: İstanbul Meydanlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Yıldız teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kemaloğlu, M. (2013). XI.-XIII. Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devletinde Dini Eserlerinden Kümbet- Türbe-Ziyaretgah-Namazgah ve Camiler. Akademik Bakış Dergisi(39), 1-18.
  • Köksal, H. (2010, Eylül). Battal Gazi Hakkında. ESKİyeni, 56-58.
  • Küçükcan, İ. (2004). Seyyid Battal Gazi Ve Külliyesi (Cilt 3. Baskı). Ankara: Araştırma Merkezi yayınları-2.
  • Küçükcan, İ. (2005). Kültürel Geleneğimizde Seyyid Battal Gazi ve Külliyesi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi(36), 159-188.
  • Öz, B. (2000). Seyyid Battal Gazi ve Seyyid Bazi Tekkesi'nin Türk İslam İnanç Kültür Tarihinde Yeri. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi(14), 7.
  • Parla, C. (2010). Seyitgazi Külliyesi. Eskiyeni, 59-65.
  • Sarı, E. (2016). Battal Gazi Destanı (Birinci Baskı b.). Antalya: Net Medya Yayıncılık.
  • Say, Y. (2003). Seyyid Battal Gazi Şücaeddin Veli Üryan Baba. Ankara: Alevi Akademisi Yayınları.
  • Say, Y. (2006). Anadolu'nun İslamlaşması ve Türkleşmesi Sürecinde Gazi-Eren-Evliyaların Rolü (1. Baskı b.). İstanbul: Su Yayınları.
  • Solmaz, C. (2014). Aşıkların Dilinden Seyyid Hüseyin Gazi. Hünkâr Alevilik Bektaşilik Akademik Araştırmalar Dergisi(2), 69-81.

IN THE ARCHlTECTURAL COMMUNlCATlON OF SEYİT BATTAL GAZİ COMPLEX THE PAST AND PRESENT

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 3, 117 - 132, 01.10.2018

Öz

Communication is a phenomenon that provides the continuation of social existence and at the same time is at the center of our lives, meeting the needs of the living. People are always in a place. These spaces can be open or closed spaces. The space that constitutes the structures has the messages that are said and transmitted by the architectural language. Space is gaining meaning with people. The space and the people who are experiencing the building in this space are changing in the right way with these messages emerging with the thought, the communication of the space and the work. Human movements pioneer a functional purpose by defining space. Functional concerns or messages are at the forefront of the use of the structure. For functional purposes, there is a direct message anxiety as well as a directive for usage. The Seyit Battal Gazi Complex, which lived for about eight centuries and contains traces of three civilizations: Byzantine, Seljuk and Ottoman; In the context of communication, both the recipient and the recipient both received messages and messages. The behavior of the people has also changed in the direction of the architectural characteristics of the Kullian. In the context of architectural communication, it forms the basis of the study of the complex, an important concrete example of two-way communication. The purpose of the study is to determine the communication situation of the Kullian by functional and message anxiety and to show the difference between the past and present of the changes. By examining the current situation of the Kulliye, it will be revealed how the past has been communicated to the daily people and what will happen in the future

Kaynakça

  • Altınsapan, E., & Parla, C. (2004). Eskişehir Selçuklu ve Osmanlı Yapıları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Ekimci, B. G. (2017). Seyit Battal Gazi Tekkesi'nin Tarihsel Süreklikiği ve Koruma Sorunları. T. İ. TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Trabzon Şubesi (Dü.), Uluslararası Katılımlı 6. Tarihi Yapıların Korunması ve Güçlendirilmesi Sempozyumu içinde (s. 175-185). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Hauser, M. D. (1997). The Evolution of Communication. London: The MIT Press.
  • İnceoğlu, M. (2007). Kentsel Açık Mekanların Kalite Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Yaklaşım: İstanbul Meydanlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Yıldız teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kemaloğlu, M. (2013). XI.-XIII. Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devletinde Dini Eserlerinden Kümbet- Türbe-Ziyaretgah-Namazgah ve Camiler. Akademik Bakış Dergisi(39), 1-18.
  • Köksal, H. (2010, Eylül). Battal Gazi Hakkında. ESKİyeni, 56-58.
  • Küçükcan, İ. (2004). Seyyid Battal Gazi Ve Külliyesi (Cilt 3. Baskı). Ankara: Araştırma Merkezi yayınları-2.
  • Küçükcan, İ. (2005). Kültürel Geleneğimizde Seyyid Battal Gazi ve Külliyesi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi(36), 159-188.
  • Öz, B. (2000). Seyyid Battal Gazi ve Seyyid Bazi Tekkesi'nin Türk İslam İnanç Kültür Tarihinde Yeri. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi(14), 7.
  • Parla, C. (2010). Seyitgazi Külliyesi. Eskiyeni, 59-65.
  • Sarı, E. (2016). Battal Gazi Destanı (Birinci Baskı b.). Antalya: Net Medya Yayıncılık.
  • Say, Y. (2003). Seyyid Battal Gazi Şücaeddin Veli Üryan Baba. Ankara: Alevi Akademisi Yayınları.
  • Say, Y. (2006). Anadolu'nun İslamlaşması ve Türkleşmesi Sürecinde Gazi-Eren-Evliyaların Rolü (1. Baskı b.). İstanbul: Su Yayınları.
  • Solmaz, C. (2014). Aşıkların Dilinden Seyyid Hüseyin Gazi. Hünkâr Alevilik Bektaşilik Akademik Araştırmalar Dergisi(2), 69-81.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Elif Atıcı Bu kişi benim

Mehmet İnceoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Atıcı, E., & İnceoğlu, M. (2018). SEYİT BATTAL GAZİ KÜLLİYESİ’NİN MİMARİ İLETİŞİMDE DÜNÜ VE BUGÜNÜ. Kurgu, 26(3), 117-132.

19150