Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNTERNET PLATFORMLARI BAĞLAMINDA DAĞITIMDAN GÖSTERİME FİLM

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 2, 220 - 235, 01.06.2019

Öz

Film yapımı temelde üç asamadan olusur: Yapım-öncesi, yapım ve yapım-sonrası. Filmin son
hali hazırlandıktan sonra, dağıtım ve gösterim süreçleri baslar. Gösterim filmin sergilenmesi ile
iliskilidir. Dağıtım ise filmin farklı mecralarda gösterimini güvenceye almak ya da pazarlama
faaliyetlerini düzenlemektir. Sinemanın ilk döneminde dağıtım ve gösterim asamaları, yapımsonrası sürecin bir parçası olarak görülmüstür. Öte yandan, film yapımı bir yatırım alanına
dönüsünce dağıtım ve gösterim süreçleri ekonomik, artistik ve uzmanlık boyutu olan bir
pazarlama faaliyeti haline gelmistir. Genel olarak sinema, özellikle ana akım sinema
endüstriyel üretimin bir parçasıdır ve filmlerin dağıtımı ticari beklentilerle sekillenmektedir. Yeni
medya teknolojilerinin yaygınlasması ile film yapım süreci giderek karmasıklasmaktadır:
Sözgelimi, günümüzde bir filmin gösterim yeri sadece sinema salonları değildir. Nitekim pek
çok filmin dağıtımı ve gösterimi internete dayalı olarak yapılmaktadır. Örneğin, düsük bütçeli
veya bağımsız filmler bu bağlamda ele alınabilir. Çalısmada, geleneksel film dağıtımı ve
gösterimi ile alternatif dağıtım kanalları arasındaki iliski ele alınacaktır. Arastırmanın amacı,
alternatif dağıtım ve gösterim olanakları bağlamında değisen film dağıtım sürecini ortaya
koymaktır. Bu düsünceden hareketle, internet platformları ile internet siteleri incelenmis ve elde
edilen veriler sonuç bölümünde yorumlanmıstır. Çalısmada, internetten dağıtımın giderek
geleneksel dağıtımın yerine geçmeye basladığı sonucuna varılmıstır.

Kaynakça

  • Bernstein, G. (2015). Understanding the Business of Entertainment: The Legal and Business Essentials All Filmmakers Should Know. New York: Focal.
  • Binark, M. (2007). “Yeni Medya Çalısmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu”. (Derleyen: Mutlu Binark), Yeni Medya Çalışmaları, Ankara: Dipnot, ss. 21-45.
  • Birchall, D. (2008). “Online Documentary”. (Editör: Austin, Thomas ve Jong de, Wilma). Rethinking Documentary. New York: Open University, ss. 278-283.
  • Bordwell D. ve Thompson, K. (2011). Film Sanatı. (Çeviren: Ertan Yılmaz ve Emrah Suat Onat), Ankara: De-Ki.
  • Crisp, V. (2015). Film Distribution in the Digital Age. London: Palgrave Macmillan.
  • Çelikcan, P. (2014). “Film Yapımı: Fikir’den Gösterim’e”, (Editör: Selahattin Yıldız), Sinemanın Dili: Beyaz Perdeyi Yaratanlar, Istanbul: Su, ss. 51-71.
  • Dağtas, E. ve Yaylagül, L. ve Küçükkurt, F. (2005). “Küresellesme Sürecinin Türkiye’deki Film Dağıtımına Etkileri”, Kurgu Dergisi, Sayı:21, ss. 25-39.
  • Erus, Ç. Z. (2007). “Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü”, Selçuk İletişim, Sayı:4, (4), ss. 5-16.
  • Erus, Ç. Z. (2010). “Amerikan Sinemasında Pazarlama: Ürün, Gelistirme, Fiyatlama, Tutundurma ve Dağıtım”, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Temmuz, Sayı:17, ss. 126-146.
  • Irving, K. D. ve Rea, W. P. (2004). Sinema ve Videoda Kısa Film: III.Cilt Yapım Sonrası. (Çeviren: Selçuk Taylaner). Istanbul: Es.
  • Kılıç, L. (2008). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost.
  • Levy, E. (1999). Cinema of outsiders: The rise of American independent film. New York: University.
  • Levy, F. (2008). Becoming a Star in the YouTube Revolution: 15 minutes of Fame. New York: Alpha.
  • Monaco, J. (2010). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı: Sinema, Medya ve Multimedya Dünyası, (Çeviren: Ertan, Yılmaz), Istanbul: Oğlak.
  • Silver, J. ve Alpert, F. (2003). “Digital dawn: a revolution in movie distribution?”, Business Horizons, 46(5), ss. 57-66.
  • Strangelove, M. (2010). Watching YouTube extraordinary videos by ordinary people. Toronto: University of Toronto.
  • Ulin, C. J. (2010). The Business of Media Distrubution. Burlington: Elsevier.
  • Özen, E. ve Çelenk, S. (2006). “Sinema Endüstrisinin Ekonomik Yöndesme Eğilimleri: Hollywood Örneği”, İletişim Araştırmaları Dergisi, 4, (1), ss.67-96.
  • Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. Istanbul: Derin.
  • https://adage.com (Erisim tarihi: 12.03.2019)
  • https://boxofficeturkiye.com (Erisim tarihi: 16.01.2019)
  • https://www.distribber.com/ (Erisim tarihi: 01.02.2019)
  • https://www.documentarystorm.com/ (Erisim tarihi: 31.12.2018)
  • http://flm.tv/ (Erisim tarihi: 29.12.2018)
  • http://freedocumentaries.org/ (Erisim tarihi: 12.12.2018)
  • https://www.indierights.com (Erisim tarihi: 18.12.2018)
  • http://www.indieflix.com/ (Erisim tarihi: 29.12.2018)
  • https://www.reelhouse.org/ (Erisim tarihi: 12.12.2018)
  • http://www.spiritofbaraka.com/ (Erisim tarihi: 22.07.2019)
  • https://www.statista.com (Erisim tarihi: 01.03.2019)
  • https://thebioscope.net/ (Erisim tarihi: 12.03.2019)
  • https://thenickelodeonfiles.wordpress.com/ (Erisim tarihi: 18.12.2018)
  • https://videodirect.amazon.com (Erisim tarihi: 16.12.2018)
  • https://www.youtube.com/ (Erisim tarihi: 15.12.2018)
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bariş Tolga Ekıncı

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ekıncı, B. T. (2019). İNTERNET PLATFORMLARI BAĞLAMINDA DAĞITIMDAN GÖSTERİME FİLM. Kurgu, 27(2), 220-235.