Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

ANNİSA’DA MOBİL FİLM DİLİNİ ANLAMAK VE ÖRNEK FİLM ÇÖZÜMLEMESİ

Yıl 2024, Cilt: 32 Sayı: 1, 39 - 53, 22.11.2024

Öz

Dijital kameraların mobil cihazlara entegre edilmesi ile film yapımcılığı profesyoneller için meslek olmaktan çıkmıştır. Bilgisayar tabanlı kurgu programlarının gelişimi sayesinde sıradan insanlar yüksek görüntü kalitesine sahip filmler üretmeye başlamışlardır. İletişim teknolojilerindeki gelişme ile akıllı telefonlar, taşınabilir bilgisayarların ortam akışlarını ve indirme seçeneklerini film endüstrisine sunmuştur. İnternet ağlarının sahip olduğu hızlı yayın akışı ile sarılmış evrende sosyal ağlar ve sosyal medya ortamları sayesinde kısa filmlerin paylaşılması, gösterimi ve dağıtımı kolaylaşmıştır. Dijital kameralarla donatılmış mobil cihazların sağladığı avantajlar sayesinde ekipman ihtiyacı azalmış, ekipmanlara ulaşımın kolay olması ile birçok kişi kısa film yapma imkanına kavuşmuştur. İnternet teknolojisinin sağladığı kolaylıklar sayesinde geleneksel film festivallerine alternatif olarak ortaya çıkan ve her yıl düzenli olarak gerçekleştirilen özellikle mobil cihazların (akıllı telefon, tablet, gopro ve web) kameralarıyla çekilmiş kısa filmlerin katılımı ile gerçekleştirilen mobil film festivalleri düzenlenmeye başlamıştır. Bu festivallerden birisi de 2018 yılında yapılan “İnsan Hakları” temalı Mobil Film Festivalidir. Çalışmada Mobil Film Yapımcılığına ilişkin temel bilgiler verildikten sonra 2018 yılı “İnsan Hakları” temalı Mobil Film Festivali’nde (MFF) ödül alan Annisa filmi amaçlı örneklem kapsamında alınarak mizansen ve sinematografik açılardan analiz edilmiştir. Yapılan çözümlemede, telefon kamerasıyla çekilen Annisa isimli filmin teknik açıdan sınırlı imkanlarla üretilmiş olmasına karşın film dilini kullanımı konusundaki durumu tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akdağoğlu, T. (2018). Türk ve batı müziği’nde viyolonsel icrası. Fırat Üniversitesi.
  • Algan, E. (1999). Görüntü yönetmenliğine giriş. Çözüm İletişim Yayınları.
  • Ankaralıgil, N. (2015). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Litera Türk-Akademi.
  • Arijon, D. (1995). Film Dilinin Grameri (M. Barkan, N. Bayram, U. Demiray, Y. Demir, & N. Ulutak (Ed.)). Kavram.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film Sanatı (E. Yılmaz & E. S. Onat (Ed.)). Deki Yayınevi.
  • Can, A., & Esen, H. (2008). KISA FİLMDE RİTM. Journal, 19, 153–165.
  • Candemir, A. (2010). Fotoğrafın ve Kameranın Kullanım Alanları. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Dahya, N., & King, W. E. (2018). Feminist perspectives and mobile culture (s): Power and participation in girls’ digital video making communities. Içinde Feminist Interventions in Participatory Media (ss. 34–42). Routledge.
  • Edmonds, F., Chenhall, R., McQuire, S., & Evans, M. (2018). From the Studio to the Bush: Aboriginal Young People, Mobile Story-Making and Cultural Connections BT - Mobile Story Making in an Age of Smartphones (M. Schleser & M. Berry (Ed.); ss. 31–40). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76795-6_4
  • Gider Işıkman, N. (2018). A Milestone in film history: Smartphone filmmaking. International Journal of Culture and History, 4(4), 97–101.
  • Gürses, N. (2015). Film ve Video Kültürü (N. Gürses (Ed.)). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kafalı, N. (2001). Çekim ölçeklerinin düşündürdükleri. Journal, 18(18), 1–12.
  • Küçükerdoğan, B., Yavuz, T., & Zengin, İ. (2005). Video ve Film Kurgusuna Giriş. Es Yayınları.
  • Mascelli, J. (2002). Sinemanın 5 Temel Öğesi (H. Gür (Ed.)). İmge Kitabevi.
  • McClanahan, L. (2020). More Than Just a Middle School Film Festival: Encouraging Voice, Self-Expression, and Empowerment through Film. Voices From the Middle, 27(4), 35– 43.
  • McLuhan, M. (1962). Gutenberg galaxy. The making of typographic man. University of Toronto press.
  • Mobile Film Festival - Making Peace with Nature. (2019). https://www.mobilefilmfestival.com/en/
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? 10 (E. Yılmaz (Ed.)). Oğlak Yayıncılık.
  • Mükerrem, Z. (2015). Belgesel Estetiği Üzerine Düşünceler “Kuram ve Uygulamalar”. Literatürk Academia, Konya.
  • Ohashi, K., & Mizuno, D. (2021). VISUALISING RAPID LIFE TRANSITIONS: ETHNOGRAPHIC DOCUMENTARY FILMMAKING THROUGH SMARTPHONEBASED COLLABORATIVE RESEARCH. Visual Ethnography, 10(2).
  • Özoğlu, N. (2019). Yeni İletişim Teknolojilerinin Sinema Filmlerine Etkisi: “Mobil Cep Telefonlarıyla Çekilen Kısa Filmlerin Analizi. Ordu Üniversitesi.
  • Özön, N. (1972). 100 soruda sinema sanatı. Gerçek Yayınevi.
  • Parker, N. (2011). Kısa Filmler Nasıl Yapılır Nasıl Dağıtılır (E. Ekici (Ed.)). Kalkedon Yayıncılık.
  • Schleser, M. (2021a). Mobile Storytelling: Changes, Challenges and Chances BT - Mobile Storytelling in an Age of Smartphones (M. Schleser & X. Xu (Ed.); ss. 9–24). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-87247-2_2
  • Schleser, M. (2021b). Mobile Moving Image Culture & Smartphone Filmmaking Past, Present & Future. IMOVICCON Conference Proceeding, 2(1), 7–14.
  • Sözen, M. (2003). Sinemada Renk-Sembolik Anlamlar. Detay Yayıncılık.
  • Tarkovski, A. (2008). Mühürlenmiş Zaman (F. Ant (Ed.)). Agora Kitaplığı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin Yayıncılık.
  • Çevrimiçi Kaynak www.mobilefilmfestival.com

UNDERSTANDING THE LANGUAGE OF MOBILE FILM IN ANNISA AND AN EXAMPLE FILM ANALYSIS

Yıl 2024, Cilt: 32 Sayı: 1, 39 - 53, 22.11.2024

Öz

With the integration of digital cameras into mobile devices, filmmaking is no longer a profession only for professionals, and the development of computer-based editing programs has made it possible for people to produce films with high image quality. With the development of communication technologies, smartphones have provided the film industry with the media streaming and download options of portable computers. Social networks and social media environments have facilitated the sharing, screening and dissemination of short films in a universe surrounded by the rapid streaming of internet networks. In addition, the advantages of mobile devices equipped with digital cameras have reduced the need for equipment and with easy access to equipment, many people have gained the opportunity to make short films. As a result, mobile film festivals, which have emerged as an alternative to traditional film festivals with internet technology and are held regularly every year, have emerged especially short films shot with the cameras of mobile devices (smartphone, tablet, gopro and web). In this context, in this study, the film Annisa, which was awarded at the 2018 “Human Rights” themed Mobile Film Festival (MFF), was included in the sample and analyzed with its mise-en-scene and cinematographic elements. As a result, in this short film was shot with a phone camera, it was seen that the film language was successfully used in the film even though it has some technical limitations.

Kaynakça

  • Akdağoğlu, T. (2018). Türk ve batı müziği’nde viyolonsel icrası. Fırat Üniversitesi.
  • Algan, E. (1999). Görüntü yönetmenliğine giriş. Çözüm İletişim Yayınları.
  • Ankaralıgil, N. (2015). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Litera Türk-Akademi.
  • Arijon, D. (1995). Film Dilinin Grameri (M. Barkan, N. Bayram, U. Demiray, Y. Demir, & N. Ulutak (Ed.)). Kavram.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film Sanatı (E. Yılmaz & E. S. Onat (Ed.)). Deki Yayınevi.
  • Can, A., & Esen, H. (2008). KISA FİLMDE RİTM. Journal, 19, 153–165.
  • Candemir, A. (2010). Fotoğrafın ve Kameranın Kullanım Alanları. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Dahya, N., & King, W. E. (2018). Feminist perspectives and mobile culture (s): Power and participation in girls’ digital video making communities. Içinde Feminist Interventions in Participatory Media (ss. 34–42). Routledge.
  • Edmonds, F., Chenhall, R., McQuire, S., & Evans, M. (2018). From the Studio to the Bush: Aboriginal Young People, Mobile Story-Making and Cultural Connections BT - Mobile Story Making in an Age of Smartphones (M. Schleser & M. Berry (Ed.); ss. 31–40). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76795-6_4
  • Gider Işıkman, N. (2018). A Milestone in film history: Smartphone filmmaking. International Journal of Culture and History, 4(4), 97–101.
  • Gürses, N. (2015). Film ve Video Kültürü (N. Gürses (Ed.)). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kafalı, N. (2001). Çekim ölçeklerinin düşündürdükleri. Journal, 18(18), 1–12.
  • Küçükerdoğan, B., Yavuz, T., & Zengin, İ. (2005). Video ve Film Kurgusuna Giriş. Es Yayınları.
  • Mascelli, J. (2002). Sinemanın 5 Temel Öğesi (H. Gür (Ed.)). İmge Kitabevi.
  • McClanahan, L. (2020). More Than Just a Middle School Film Festival: Encouraging Voice, Self-Expression, and Empowerment through Film. Voices From the Middle, 27(4), 35– 43.
  • McLuhan, M. (1962). Gutenberg galaxy. The making of typographic man. University of Toronto press.
  • Mobile Film Festival - Making Peace with Nature. (2019). https://www.mobilefilmfestival.com/en/
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? 10 (E. Yılmaz (Ed.)). Oğlak Yayıncılık.
  • Mükerrem, Z. (2015). Belgesel Estetiği Üzerine Düşünceler “Kuram ve Uygulamalar”. Literatürk Academia, Konya.
  • Ohashi, K., & Mizuno, D. (2021). VISUALISING RAPID LIFE TRANSITIONS: ETHNOGRAPHIC DOCUMENTARY FILMMAKING THROUGH SMARTPHONEBASED COLLABORATIVE RESEARCH. Visual Ethnography, 10(2).
  • Özoğlu, N. (2019). Yeni İletişim Teknolojilerinin Sinema Filmlerine Etkisi: “Mobil Cep Telefonlarıyla Çekilen Kısa Filmlerin Analizi. Ordu Üniversitesi.
  • Özön, N. (1972). 100 soruda sinema sanatı. Gerçek Yayınevi.
  • Parker, N. (2011). Kısa Filmler Nasıl Yapılır Nasıl Dağıtılır (E. Ekici (Ed.)). Kalkedon Yayıncılık.
  • Schleser, M. (2021a). Mobile Storytelling: Changes, Challenges and Chances BT - Mobile Storytelling in an Age of Smartphones (M. Schleser & X. Xu (Ed.); ss. 9–24). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-87247-2_2
  • Schleser, M. (2021b). Mobile Moving Image Culture & Smartphone Filmmaking Past, Present & Future. IMOVICCON Conference Proceeding, 2(1), 7–14.
  • Sözen, M. (2003). Sinemada Renk-Sembolik Anlamlar. Detay Yayıncılık.
  • Tarkovski, A. (2008). Mühürlenmiş Zaman (F. Ant (Ed.)). Agora Kitaplığı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin Yayıncılık.
  • Çevrimiçi Kaynak www.mobilefilmfestival.com
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sinema-TV Yapım ve Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nevzat Özoğlu 0009-0000-0773-4291

Yayımlanma Tarihi 22 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 3 Eylül 2024
Kabul Tarihi 18 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 32 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özoğlu, N. (2024). ANNİSA’DA MOBİL FİLM DİLİNİ ANLAMAK VE ÖRNEK FİLM ÇÖZÜMLEMESİ. Kurgu, 32(1), 39-53.