Müslüman bilim
adamlarının hepsi filozof olmasa da İslam Bilim Tarihini Felsefe ve Düşünce
tarihinden ayırmak mümkün değildir. Çünkü bir felsefe kadim dönmelerde birçok
bilimsel disiplini de kapsayan cins isim olarak kullanılıyordu. Felsefe diğer
yandan özel bir bilgi edinme tarzı olarak algılanıyordu. Gazali’nin filozoflara
yönelik eleştirilerinin İslam dünyasında felsefe ve bilim ve eleştirel
düşüncenin gerilemesine yol açtığı yolundaki yaygın bir anlayış vardır. Buna
rağmen Gazali sonrasına dair bilimsel ve felsefi düşüncenin gerilmesine dair getirilen
deliller çok güçlü ve yeterli görünmemektedir. Bilimsel felsefi çalışmaların
Gazali sonrası dönemde kesintiye uğradığına dair elimizde yeterli veri
bulunmamakta aksine, artarak devam ettiğine çeşitlendiğine dair önemli
bulguların olduğunu söylemek mümkündür. Bu yazıda Gazali dönemi sonrasında
bilim ve felsefi çalışmaların durumu ve bu alanlarda ortaya çıkan yeni
yönelimler ele alınıp irdelenecektir. Yazıda cevap aranacak temel sorular
şunlar olacaktır: Gazali’nin felsefe karşıtı söylemlerinin etkisini ölçmek için
kullanılması gereken yöntemler nelerdir? Gazali’den sonra dini ve aklî
ilimlerde ortaya çıkan yeni yönelimler nedir? Gazali’nin eleştirilerine karşı
oluşan karşı-eleştiriler neden yeteri kadar etkili olamamıştır?
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2019 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.