BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ İLE SOSYAL MEDYADA ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ ETKİLEŞİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 329 - 344, 15.07.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği ile sosyal medyada öğretmen öğrenci etkileşimi arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Kırıkkale ili genelinde görev yapmakta olan 324 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, “Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rolleri Ölçeği” ve “Sosyal Medya Öğretmen-Öğrenci Etkileşimi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, çoklu doğrusal regresyon analizi, t-testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, okul yöneticilerinin teknoloji liderlikleri ile sosyal medyada geleneksel öğretmen rolleri boyutunun olumsuz yönde ve anlamlı düzeyde ilişkili olduğunu göstermektedir. Sonuçlar doğrultusunda, sosyal medya üzerindeki etkileşim kapasitesinin eğitim süreçleri açısından değerlendirilmesini sağlayacak tedbirlerin alınması ve bununla ilgili becerilerin öğretmen ve okul yöneticileri açısından mesleki bir yeterlik alanı olarak tanımlanması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi, Çağdaş Eğitim, 286, 8-14.
  • Akbaba-Altun, S. ve Gürer, M. D. (2008). School administrators' perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 33, 35-54.
  • Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 40(1),49-82.
  • Banoğlu, K. (2011). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ve teknoloji koordinatörlüğü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 199-213.
  • Başer, A. (2014 ). Sosyal medya kullanıcılarının kişilik özellikleri, kullanım ve motivasyonlarının sosyal medya reklamlarına yönelik genel tutumları üzerindeki rolü: Facebook üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Bravender, M. (2010). Innovative Uses of Social Media in High Schools. Research Brief. Retrieved online: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED538596.pdf
  • Can T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikler (Ankara ili Etimesgut ilçesi örneği). 8th International Educational Technology Conference. 06-09 May, Eskişehir.1053-1057.
  • Carty, R. (2007). An Investigation of the use of Web 2.0 in Education and the Development of a Resultant Personalized learning Environment. KSD: Dublin Institure of Technology.
  • Dabbagh, N. and Kitsantas, A. (2012). Personal learning environments, social media, and selfregulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15 (1), 3-8. doi:10.1016/j.iheduc.2011.06.002
  • Ercan, F. (2016). Otel işletmelerinde sosyal medyanın müşteri e-sadakati üzerine etkisi: Facebook örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Aydın.
  • Görgülü, D., Küçükali, R. ve Ada, Ş. (2013). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz-yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3 (2). 53-71.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (4), 537-577.
  • Hsieh, C.C., Yen, H.C. and Kuan, L.Y. (2014). The relatıonshıp among prıncıpals’ technology leadershıp, teachıng ınnovatıon, and students’ academıc optımısm ın elementary schools, International Conferences on Educational Technologies 2014 and Sustainability, Technology and Education, 113-120.
  • ISTE, (2002). NETS for administrators 2002. https://www.iste.org/ adresinden 08/05/2017 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (2009). NETS for administrators 2009. https://www.iste.org/ adresinden 08/05/2017 tarihinde alınmıştır.
  • İşliyen, M. (2015). Siyasal katılım sürecinde sosyal medyanın rolü ve etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya. Johnson, L., Adams, S. and Haywood, K. (2011). The NMC Horizon Report: 2011 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. http://www.nmc.org/pdf/2011-Horizon-Report-K12.pdf adresinden 4 Nisan 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karagöz, K. (2016). Sağlık iletişimde sosyal medyanın rolü: Türkiye'deki sağlık kurumlarının sosyal medya kullanımının incelenmesi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Korucu, A. T. ve Usta, E. (2017). Sosyal medya öğretmen - öğrenci etkileşimi ölçeğinin geliştirilmesi, Elementary Education Online, 2017; 16(1). doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.91326
  • Levin, D. & Arafeh, S. (2002). The Digital Disconnect The Widening Gap Between Internet- Savvy Students and Their Schools.
  • Lu, M. Newman, R.E. & Miller, M. T. (2014). Connecting secondary and postsecondary student social media skills: recommendations for administrators. Educational Leadership and Administration: Teaching and Program Development, 25.
  • MEB (2017). 2017/12 sayılı okullarda sosyal medyanın kullanımı genelgesi.
  • Mitra, S. (2012). Beyond the hole in the wall. Discover The Power of Self-Organised Learning [ebook]. TED Books.
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M. ve Baysal, N. (2011). Sosyal Ağ Sitelerinin Eğitsel Ortamlardaki İşlevselliği 6 th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), 16-18 May 2011, Elazığ.
  • Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinden teknoloji liderliği rollerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep İli Örneği). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimle Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Malatya.
  • Smith, S.D. and Caruso, J.B. (2010). The ECAR study of undergraduate students and information technology, 2010. EDUCAUSE Center for Applied Research (ECAR). http://www.educause.edu/ecar adresinden 4 Nisan 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayımlanmış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Williamson, R. & Johnston, J. H. (2012). School leader’s guide to social media. Larchmont, NY: Eye on Education.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 329 - 344, 15.07.2017

Öz

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi, Çağdaş Eğitim, 286, 8-14.
  • Akbaba-Altun, S. ve Gürer, M. D. (2008). School administrators' perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 33, 35-54.
  • Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 40(1),49-82.
  • Banoğlu, K. (2011). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ve teknoloji koordinatörlüğü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 199-213.
  • Başer, A. (2014 ). Sosyal medya kullanıcılarının kişilik özellikleri, kullanım ve motivasyonlarının sosyal medya reklamlarına yönelik genel tutumları üzerindeki rolü: Facebook üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Bravender, M. (2010). Innovative Uses of Social Media in High Schools. Research Brief. Retrieved online: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED538596.pdf
  • Can T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikler (Ankara ili Etimesgut ilçesi örneği). 8th International Educational Technology Conference. 06-09 May, Eskişehir.1053-1057.
  • Carty, R. (2007). An Investigation of the use of Web 2.0 in Education and the Development of a Resultant Personalized learning Environment. KSD: Dublin Institure of Technology.
  • Dabbagh, N. and Kitsantas, A. (2012). Personal learning environments, social media, and selfregulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15 (1), 3-8. doi:10.1016/j.iheduc.2011.06.002
  • Ercan, F. (2016). Otel işletmelerinde sosyal medyanın müşteri e-sadakati üzerine etkisi: Facebook örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Aydın.
  • Görgülü, D., Küçükali, R. ve Ada, Ş. (2013). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz-yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3 (2). 53-71.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (4), 537-577.
  • Hsieh, C.C., Yen, H.C. and Kuan, L.Y. (2014). The relatıonshıp among prıncıpals’ technology leadershıp, teachıng ınnovatıon, and students’ academıc optımısm ın elementary schools, International Conferences on Educational Technologies 2014 and Sustainability, Technology and Education, 113-120.
  • ISTE, (2002). NETS for administrators 2002. https://www.iste.org/ adresinden 08/05/2017 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (2009). NETS for administrators 2009. https://www.iste.org/ adresinden 08/05/2017 tarihinde alınmıştır.
  • İşliyen, M. (2015). Siyasal katılım sürecinde sosyal medyanın rolü ve etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya. Johnson, L., Adams, S. and Haywood, K. (2011). The NMC Horizon Report: 2011 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. http://www.nmc.org/pdf/2011-Horizon-Report-K12.pdf adresinden 4 Nisan 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karagöz, K. (2016). Sağlık iletişimde sosyal medyanın rolü: Türkiye'deki sağlık kurumlarının sosyal medya kullanımının incelenmesi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Korucu, A. T. ve Usta, E. (2017). Sosyal medya öğretmen - öğrenci etkileşimi ölçeğinin geliştirilmesi, Elementary Education Online, 2017; 16(1). doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.91326
  • Levin, D. & Arafeh, S. (2002). The Digital Disconnect The Widening Gap Between Internet- Savvy Students and Their Schools.
  • Lu, M. Newman, R.E. & Miller, M. T. (2014). Connecting secondary and postsecondary student social media skills: recommendations for administrators. Educational Leadership and Administration: Teaching and Program Development, 25.
  • MEB (2017). 2017/12 sayılı okullarda sosyal medyanın kullanımı genelgesi.
  • Mitra, S. (2012). Beyond the hole in the wall. Discover The Power of Self-Organised Learning [ebook]. TED Books.
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M. ve Baysal, N. (2011). Sosyal Ağ Sitelerinin Eğitsel Ortamlardaki İşlevselliği 6 th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), 16-18 May 2011, Elazığ.
  • Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinden teknoloji liderliği rollerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep İli Örneği). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimle Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Malatya.
  • Smith, S.D. and Caruso, J.B. (2010). The ECAR study of undergraduate students and information technology, 2010. EDUCAUSE Center for Applied Research (ECAR). http://www.educause.edu/ecar adresinden 4 Nisan 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayımlanmış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Williamson, R. & Johnston, J. H. (2012). School leader’s guide to social media. Larchmont, NY: Eye on Education.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Karabağ Köse

Ömer Yurdakul Bu kişi benim

Hüseyin Onuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karabağ Köse, E., Yurdakul, Ö., & Onuk, H. (2017). OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ İLE SOSYAL MEDYADA ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ ETKİLEŞİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 329-344.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.