Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Classroom Teacher’s Opinions for Screen Reading

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 203 - 222, 31.01.2018

Öz



This study’s purpose is to determine the classroom teachers’
opinions about modern era’s recent reading method screen reading.To achieve
that purpose the study uses “work scan” method. The datas which will be used in
the study are obtained by interview method.The study and interviews are made in
2014-2015 academic year by classroom teachers who work in a school placed in
middle anatolia. 85 women and 76 man,161 in total has worked in “reading part”
of this study. Datas related to this study, are obtained by unstructured
interview form and content analysis method used to analyse the datas. According
to that most of the participants agreed on that reading from a screen is
self-sufficent. However, it was determined that the readings were carried out
in short intervals so their preference was based on the paper book. Besides the
participant teachers mostly agreed on that the advantages of reading from
screen is a fast and practical way to reach knowledge. It’s always at your
reach anytime. Howewer it turns out that they do not agree on reading from
screen simplifies understanding and improves reading as a habit.



Kaynakça

  • Akyol, H. (2016). Türkçe öğretimi yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Andrews, R. (2003). Where next in research on ICT and literacies.English in Education, 37(3), 28–41.
  • Arseven, A.D. (1993). Alan araştırmayöntemi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Asutay, H. (2009). Elektronik yazın yeni teknolojilerle birlikte yazın dünyasında ortaya çıkan yeni yazınsal tür ve biçimleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 63-86. Baker, R. D. (2010). Comparing the readability of text displays on paper, e-book readers, and small screen devices.(Unpublished Doctoral Dissertation). University of Texas, USA.
  • Başaran, M. (2014). 4. Sınıf seviyesinde ekrandan ve kâğıttan okumanın okuduğunu anlama, okuma hızı ve metne karşı geliştirilen tutum üzerindeki etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 248-268.
  • Baştuğ, M. veKeskin, H. K. (2012). Okuma becerilerinin okuma ortamı açısından karşılaştırılması: ekran mı kâğıt mı? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 73-83.
  • Bodomo, A., Lam, M. ve Lee, C. (2006). Some students stıll read books in the 21st century: a study of user preferences for prınt and electronıc libraries. The Reading Matrix, 3(3), 34-49.
  • Çakmak, E. ve Altun, A. (2008). Ilköğretim öğrencilerinin hipermetinsel okuma süreçlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 63-74.
  • Çetin, Y. (2007). Metin tarama ve okumada ekran kâğıt karşılaştırması. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpasa Üniversitesi, Tokat, Türkiye, 5-7 Eylül.
  • Chauhan, P. and Lal, P. (2012).Impact of information technology on reading habits of college students.International Journal of Research Review in Engineering Science and Technology (IJRREST), 1(1), 101-106. Chou, I. C. (2009).Exploring international esl students’ on-screen reading behaviors with two academic reading purposes(Unpuhisled Doctoral Dissertation).The Ohio State University, USA.
  • Clark, C., Osborne, S. and Dugdale, G.(2009).Reaching out with role models: role models and young people’s reading. London: National Literacy Trust.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin basılı sayfa ve ekrandan okuma tercihleri ile eğitimde elektronik metin kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Studies, 8(3), 137-161.
  • Dillon, A. (1992). Reading from paper versus screens: a critical review of the empirical literature. Ergonomics, 35(10), 1297-1326. Dockrell, S., Earle, D. ve Galvin, R. (2010). Computer-related posture and discomfort in primary school children: the effects of a school-based ergonomic intervention. Computers & Education, 55(1), 276- 284.
  • Dündar, H. ve Akçayır, M. (2012). Tablet vs. paper: the effect on learners’ reading performance. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(3), 441-450. Duran E. ve Ertuğrul, B. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin elektronik ders kitaplarına yönelik görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 10(2), 347-365.
  • Duran, E. ve Alevli, O. (2013). Ekrandan okumanın 8. Sınıf öğrencilerinde anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2 (1), 1-11.
  • Duran, E. ve Alevli, O. (2014). Öğrenci Görüşleri: Dijital Metin mi Basılı Metin mi? International Journal of Language Academy, 2(2), 110-126.
  • Dyson, M.C. ve Haselgrove, M. (2001). The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading from screen, International Journal of Human-Computer Studies, 54(4),585-612.
  • Ertem, İ.S. ve Özen, M. (2014). Metinleri ekrandan okumanın anlam kurma üzerine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 24, 319-350.
  • Esmer, B. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının elektronik ortamlarda okuma becerilerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gömleksiz, M.N., Kan, A.Ü. ve Fidan, E.K. (2013a). Öğretmen adaylarının ekran okuma özyeterlik düzeylerine ilişkin görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(2), 138-159.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A.Ü. ve Fidan, E. K. (2013b). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin ekran okumaya ilişkin görüşleri. XVII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, Türkiye, 23-25 Mayıs.
  • Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekran okuma türleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 1-20.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Halme, O. (2011). E-reading devices as a new medium for newspaper reading (Unpublished master’s thesis). Aalto University, Finland.
  • Hillesund, T. (2010). Digital reading spaces: how expert readers handle books, the web and electrconic paper. Fist Monday Peer-Revieved Journal on The Internet. 15(4), 22 Temmuz 2014 tarihinde http://firstmonday.org/article/view/2762/2504 adresinden alınmıştır.
  • Hughes-Hassel, S. ve Lutz, C. (2006). What do you want to tell us about reading? A survey of the habits and attitudes of urban middle school students toward leisure reading.Young Adult Library Services, 4(2), 39-45.
  • İleri, Z. (2011). Ekrandan okumanın ilköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve okuma motivasyonu düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Jeong, H. (2012). A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatique, and perception.The Electronic Library, 30(3), 390-408. DOI:10.1108/02640471211241663
  • Jewitt, C. (2005). Multimodality, “reading”, and “writing” fort the 21st century.Studies in the Cultural Politics of Education, 26(3), 315-331.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerr, M. A. (2002). Reading from computer screens vs. reading from paper: Effects on children’s information retention and comprehension (Unpublished Doctotal Thesis). Acadia University, Canada.
  • Liu, Z. (2005). Reading behaviour in the digital environments: changes over the past ten years. Journal of Documentation, 61(6), 700-712. Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve türkçe öğretmeni adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. DilveEdebiyatEğitimiDergisi. 1(3), 1-16.
  • Matthew, K. (1996). The impact of CD-ROM storybooks on children's reading comprehension and reading attitude. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 5, 379-394.
  • Matthew, K. (1997). A comparison of the influence of interactive cd-rom storybooks and traditional print storybooks on reading comprehension.Journal of Research in Computing in Education, 29(3) 263-273.
  • Maynard, S. veMcKnight, C. (2001). Children’s comprehension of electronic books: on empirical study. The New Review of Children’s Literature and Librarianship, 7(1), 29–53.
  • MEB.(2012). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu okuma becerileri dersi okuma programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Mercieca, P. (2004). E-book acceptance: what will make users read on screen.In Victorian Association for Library Automation Inc. (VALA) Conference, Melbourne.
  • Özbay, Y. ve Özdemir, O. (2014).Türkçe öğretim programı için bir öneri: dijital okuryazarlığa yönelik amaç ve kazanımlar. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 31-40.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. California: Sage Publications, Inc.
  • Punch, F. K. (2005). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Shen, L. B. (2006). Computer technology and college students’ reading habits.Chia-nan Annual Bulletin, 32,559-572. TDK. (1998). Türkçe sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Williams, H. S. ve Kingham, M. (2003). Infusion of technology into the curriculum. Journal of Instructional Psychology, 30(3),178-184.
  • Wright, P. ve Lickorish, A. (1983) Proof-reading texts on screen and paper. Behaviour and Information Technology, 2(3), 227- 235.
  • Yaman, H. ve Dağtaş, A. (2013a). Ekrandan okumanın türkçe dersine yönelik tutuma etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6( 7), 1233-1250.
  • Yaman, H. ve Dağtaş, A. (2013b). Ekrandan okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(2), 64-79.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN EKRAN OKUMAYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 203 - 222, 31.01.2018

Öz



Modern çağın
yeni okuma biçimi olan ekran okuma konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerini
belirlemek bu çalışmanın öncül amacını oluşturmaktadır. Bu amaca ulaşmak için
çalışma tarama modelinde planlanmıştır. Araştırmada kullanılacak veriler
görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Çalışma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında,
orta Anadolu’da bir il merkezinde görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini oluşturan öğretmenlerin
85’i kadın, 76’sı erkek olmak üzere toplam 161 kişiden oluşmaktadır.
Araştırmaya ilişkin veriler, yapılandırılmamış görüşme formu ile elde edilmiş
olup verilerin analizinde içerik analizi yöntemi benimsenmiştir. Buna göre
katılımcıların büyük çoğunluğu ekran üzerinden okuma konusunda kendilerini
yeterli gördükleri ancak okuma sürelerini kısa aralıklarla gerçekleştirdikleri
ve tercihlerinin ise kâğıt kitaptan yana olduğu tespit edilmiştir. Arıca
araştırmaya katılan öğretmenlerin, ekran okumanın sağladığı avantajlara ilişkin
en yüksek katılım ekran üzerinden okumanın bilgiye daha hızlı ulaşım sağlaması
ile pratik olması ve her zaman her yerde okunabilmesi yönündeki görüşleri
olmuştur. Buna karşın en az katılım gösterdikleri görüşün ise ekrandan okumanın
anlamayı kolaylaştırması ile okuma alışkanlığını sağlaması yönünde olduğu
belirlenmiştir.



Kaynakça

  • Akyol, H. (2016). Türkçe öğretimi yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Andrews, R. (2003). Where next in research on ICT and literacies.English in Education, 37(3), 28–41.
  • Arseven, A.D. (1993). Alan araştırmayöntemi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Asutay, H. (2009). Elektronik yazın yeni teknolojilerle birlikte yazın dünyasında ortaya çıkan yeni yazınsal tür ve biçimleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 63-86. Baker, R. D. (2010). Comparing the readability of text displays on paper, e-book readers, and small screen devices.(Unpublished Doctoral Dissertation). University of Texas, USA.
  • Başaran, M. (2014). 4. Sınıf seviyesinde ekrandan ve kâğıttan okumanın okuduğunu anlama, okuma hızı ve metne karşı geliştirilen tutum üzerindeki etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 248-268.
  • Baştuğ, M. veKeskin, H. K. (2012). Okuma becerilerinin okuma ortamı açısından karşılaştırılması: ekran mı kâğıt mı? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 73-83.
  • Bodomo, A., Lam, M. ve Lee, C. (2006). Some students stıll read books in the 21st century: a study of user preferences for prınt and electronıc libraries. The Reading Matrix, 3(3), 34-49.
  • Çakmak, E. ve Altun, A. (2008). Ilköğretim öğrencilerinin hipermetinsel okuma süreçlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 63-74.
  • Çetin, Y. (2007). Metin tarama ve okumada ekran kâğıt karşılaştırması. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpasa Üniversitesi, Tokat, Türkiye, 5-7 Eylül.
  • Chauhan, P. and Lal, P. (2012).Impact of information technology on reading habits of college students.International Journal of Research Review in Engineering Science and Technology (IJRREST), 1(1), 101-106. Chou, I. C. (2009).Exploring international esl students’ on-screen reading behaviors with two academic reading purposes(Unpuhisled Doctoral Dissertation).The Ohio State University, USA.
  • Clark, C., Osborne, S. and Dugdale, G.(2009).Reaching out with role models: role models and young people’s reading. London: National Literacy Trust.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin basılı sayfa ve ekrandan okuma tercihleri ile eğitimde elektronik metin kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Studies, 8(3), 137-161.
  • Dillon, A. (1992). Reading from paper versus screens: a critical review of the empirical literature. Ergonomics, 35(10), 1297-1326. Dockrell, S., Earle, D. ve Galvin, R. (2010). Computer-related posture and discomfort in primary school children: the effects of a school-based ergonomic intervention. Computers & Education, 55(1), 276- 284.
  • Dündar, H. ve Akçayır, M. (2012). Tablet vs. paper: the effect on learners’ reading performance. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(3), 441-450. Duran E. ve Ertuğrul, B. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin elektronik ders kitaplarına yönelik görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 10(2), 347-365.
  • Duran, E. ve Alevli, O. (2013). Ekrandan okumanın 8. Sınıf öğrencilerinde anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2 (1), 1-11.
  • Duran, E. ve Alevli, O. (2014). Öğrenci Görüşleri: Dijital Metin mi Basılı Metin mi? International Journal of Language Academy, 2(2), 110-126.
  • Dyson, M.C. ve Haselgrove, M. (2001). The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading from screen, International Journal of Human-Computer Studies, 54(4),585-612.
  • Ertem, İ.S. ve Özen, M. (2014). Metinleri ekrandan okumanın anlam kurma üzerine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 24, 319-350.
  • Esmer, B. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının elektronik ortamlarda okuma becerilerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gömleksiz, M.N., Kan, A.Ü. ve Fidan, E.K. (2013a). Öğretmen adaylarının ekran okuma özyeterlik düzeylerine ilişkin görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(2), 138-159.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A.Ü. ve Fidan, E. K. (2013b). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin ekran okumaya ilişkin görüşleri. XVII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, Türkiye, 23-25 Mayıs.
  • Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekran okuma türleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 1-20.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Halme, O. (2011). E-reading devices as a new medium for newspaper reading (Unpublished master’s thesis). Aalto University, Finland.
  • Hillesund, T. (2010). Digital reading spaces: how expert readers handle books, the web and electrconic paper. Fist Monday Peer-Revieved Journal on The Internet. 15(4), 22 Temmuz 2014 tarihinde http://firstmonday.org/article/view/2762/2504 adresinden alınmıştır.
  • Hughes-Hassel, S. ve Lutz, C. (2006). What do you want to tell us about reading? A survey of the habits and attitudes of urban middle school students toward leisure reading.Young Adult Library Services, 4(2), 39-45.
  • İleri, Z. (2011). Ekrandan okumanın ilköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve okuma motivasyonu düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Jeong, H. (2012). A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatique, and perception.The Electronic Library, 30(3), 390-408. DOI:10.1108/02640471211241663
  • Jewitt, C. (2005). Multimodality, “reading”, and “writing” fort the 21st century.Studies in the Cultural Politics of Education, 26(3), 315-331.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerr, M. A. (2002). Reading from computer screens vs. reading from paper: Effects on children’s information retention and comprehension (Unpublished Doctotal Thesis). Acadia University, Canada.
  • Liu, Z. (2005). Reading behaviour in the digital environments: changes over the past ten years. Journal of Documentation, 61(6), 700-712. Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve türkçe öğretmeni adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. DilveEdebiyatEğitimiDergisi. 1(3), 1-16.
  • Matthew, K. (1996). The impact of CD-ROM storybooks on children's reading comprehension and reading attitude. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 5, 379-394.
  • Matthew, K. (1997). A comparison of the influence of interactive cd-rom storybooks and traditional print storybooks on reading comprehension.Journal of Research in Computing in Education, 29(3) 263-273.
  • Maynard, S. veMcKnight, C. (2001). Children’s comprehension of electronic books: on empirical study. The New Review of Children’s Literature and Librarianship, 7(1), 29–53.
  • MEB.(2012). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu okuma becerileri dersi okuma programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Mercieca, P. (2004). E-book acceptance: what will make users read on screen.In Victorian Association for Library Automation Inc. (VALA) Conference, Melbourne.
  • Özbay, Y. ve Özdemir, O. (2014).Türkçe öğretim programı için bir öneri: dijital okuryazarlığa yönelik amaç ve kazanımlar. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 31-40.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. California: Sage Publications, Inc.
  • Punch, F. K. (2005). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Shen, L. B. (2006). Computer technology and college students’ reading habits.Chia-nan Annual Bulletin, 32,559-572. TDK. (1998). Türkçe sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Williams, H. S. ve Kingham, M. (2003). Infusion of technology into the curriculum. Journal of Instructional Psychology, 30(3),178-184.
  • Wright, P. ve Lickorish, A. (1983) Proof-reading texts on screen and paper. Behaviour and Information Technology, 2(3), 227- 235.
  • Yaman, H. ve Dağtaş, A. (2013a). Ekrandan okumanın türkçe dersine yönelik tutuma etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6( 7), 1233-1250.
  • Yaman, H. ve Dağtaş, A. (2013b). Ekrandan okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(2), 64-79.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Elkatmış 0000-0002-6132-8865

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Elkatmış, M. (2018). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN EKRAN OKUMAYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 203-222.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.