Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN ADAY ÖĞRETMENLİK SÜRECİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 187 - 202, 31.01.2018

Öz



Bu
araştırmanın amacı, uygulanmakta olan aday öğretmen yetiştirme sürecini, okul
yöneticilerinin bakış açıları ile değerlendirmektir. Tesadüfü küme örnekleme
modeli kullanılarak oluşturulan çalışmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim
öğretim yılında, Elazığ ili merkez ilçede bulunan ilkokullarda görev yapan 33
okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplamak için hazırlanan iki adet açık
uçlu soru, görüşleri alınmak üzere okul yöneticilerine sorulmuştur. Elde edilen
verilerin analizinde nitel araştırmaları çözümlemede olgu bilim deseni
uygulanmış ve ifadelerin benzerliğine göre gruplandırmalar yapılarak temalar
oluşturulmuştur. Her bir temada dikkat çeken yönetici görüşleri doğrudan
alıntılarla yansıtılmıştır. Araştırma sonunda okul yöneticilerinin görüşlerinden
elde edilen sonuçlara göre, yöneticiler çoğunlukla uygulanmakta olan aday
öğretmenlik sürecinin gerekli olduğuna yönelik görüş bildirmişlerdir. Ayrıca
aday öğretmenliğin gerekliliğine inanan okul yöneticileri, kıdemli öğretmen ile
staj, tüm bölgelerde staj, hizmet içi eğitim şeklinde önerilerde bulunmuştur.
Danışman öğretmenlerin seçimine yönelik ise, 
yöneticilerin büyük çoğunluğu bu sürecin uygun yürütülmediğine yönelik
görüş ifade etmişlerdir. Danışman öğretmen seçiminin uygun yürütülmediğine
yönelik görüş ifade eden okul yöneticileri, deneyimli danışman, başarılı
danışman, objektif seçim şeklinde danışman öğretmen seçimi ile alakalı
önerilerde bulunmuştur. 



Kaynakça

  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2-1, 38-63.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekinci, A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başında yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 15, 63-77.
  • Erden, A. (2011). Fransa eğitim sistemi. Balcı, A. (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. (167-191). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M..Bayrak, R. ve Yalçın, M. (2005). Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. SDÜ. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 9, 1-10.
  • Harris, N. H. ve Sass, T. M. (2010). Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of Public Economics, 95( 7), 798–812.
  • Holloway, J. H. (2001) The benefits of mentoring. Educational Leadership, 58(8), 85-86.
  • Işık, A., Çiltaş, A. ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 367–380.
  • Köse, A. (2016). Okul yöneticilerinin görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 924-944.
  • MEB, (1995). Millî eğitim bakanlığı aday memurların yetiştirilmelerine ilişkin yönetmelik. Tebliğler Dergisi, Sayi 2423, Tarih 30/01/1995.
  • MEB, (2015). Millî eğitim bakanlığı öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Resmi Gazete, Sayı 29329, Tarih 17/04/2015.
  • MEB, (2016a). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin yönerge. Makam Oluru Sayısı2456947, Tarihi 02/03/2016.https://erzincan.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/03113624_02052358_ynerge.pdf. (Erişim tarihi: 18.02.2017).
  • MEB, (2016b). Aday öğretmen yetiştirme programı. http://oygm.meb.gov.tr/www/aday- ogretmen-yetistirme surecine-iliskinyonerge-ve-yetistirme-programi/icerik/328. (Erişim tarihi: 11.02.2017).
  • Oral, B. ve Dağlı, A. (1999) “Öğretmen adaylarının okul deneyimine ilişkin algıları. Çağdaş Eğitim Dergisi.254, 18-24.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. seta Analiz, http://arsiv.setav.org/Ups/dosya/20275.pdf. (Erişim tarihi: 18.02.2017).
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 55, 459-496.
  • Sağlam, M. (1989). Federal Almanya’da Öğretmen Yetiştirme Sistemi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 25–43.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik tutumları. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, 413-423.
  • Şahin, S. (2009). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi. Ada, S. ve Baysal, Z. N. (Ed.), Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bir bakış. (347- 373). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şişman, M. (2004). Öğretmenliğe Giriş (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Stanulis, R.N., Brondyk, S.K., Little, S., &Wibbens, E. (2014). Mentoring Beginning Teachers to Enact Discussion-based Teaching. Mentoring&Tutoring: Partnership in Learning, http://dx.doi.org/10.1080/13611267.2014.902556. (Erişim tarihi: 18.02.2017).
  • Sünbül, A. M. (2001). "Bir meslek olarak öğretmenlik." Ö. Demirel ve Z. Kaya.(Editör). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara. Pegem A Yayıncılık, 223-254.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(6.basım) Ankara: Seçkin Yay.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2011). İtalya eğitim sistemi. Balcı, A. (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. (331-348). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tedder, M., ve Lawy, R. (2009). The Pursuit of ‘Excellence’: Mentoring in Further Education Initial Teacher Training in England. Journal of Vocational Education & Training, 61(4), 413-429.
  • Tozlu, Necmettin. (1992). "Liselerde Felsefe Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Problemler." Eğitim Problemlerimiz Üzerine Düşünceler’de. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen–Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • TTKB, (2014). Öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esasları. Karar No:9.

Views of School Principals about the Candidate Teachers Training Process

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 187 - 202, 31.01.2018

Öz

The
purpose of this study is evaluate the current candidate teacher training
process with the views of school heads.
The
universe of the study that used simple random model consists of 33 school heads
working at primary schools in the central district of Elazığ in the 2016-2017
academic years.
  To collect data prepared
in three
open-ended questions are asked to obtain school heads opinion.
In the analysis of the data obtained, the content analysis methods used in the
analysis of qualitative research has been applied and grouping according to
similarity of expression and themes were developed. The opinion of the school heads,
who draw attention to each theme are directly reflected in the quotations.
  According to the
results obtained from the opinions of the school administrators at the end of
the research, the head of school mostly expressed the opinion that the
currently candidate teaching process being implemented is necessary.
In addition, school administrators who believe in the
necessity of candidate teachers suggested that internship with senior teacher,
internship in all regions, in-service training.
Most of the school
administrators expressed their view that this process was not carried out
properly about teachers as advisor. School administrators expressing the
opinion that the advisor teacher selection is not being carried out
appropriately suggested that experienced counselors, successful counselors, and
objective counselors.

Kaynakça

  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2-1, 38-63.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekinci, A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başında yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 15, 63-77.
  • Erden, A. (2011). Fransa eğitim sistemi. Balcı, A. (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. (167-191). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M..Bayrak, R. ve Yalçın, M. (2005). Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. SDÜ. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 9, 1-10.
  • Harris, N. H. ve Sass, T. M. (2010). Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of Public Economics, 95( 7), 798–812.
  • Holloway, J. H. (2001) The benefits of mentoring. Educational Leadership, 58(8), 85-86.
  • Işık, A., Çiltaş, A. ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 367–380.
  • Köse, A. (2016). Okul yöneticilerinin görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 924-944.
  • MEB, (1995). Millî eğitim bakanlığı aday memurların yetiştirilmelerine ilişkin yönetmelik. Tebliğler Dergisi, Sayi 2423, Tarih 30/01/1995.
  • MEB, (2015). Millî eğitim bakanlığı öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Resmi Gazete, Sayı 29329, Tarih 17/04/2015.
  • MEB, (2016a). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin yönerge. Makam Oluru Sayısı2456947, Tarihi 02/03/2016.https://erzincan.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/03113624_02052358_ynerge.pdf. (Erişim tarihi: 18.02.2017).
  • MEB, (2016b). Aday öğretmen yetiştirme programı. http://oygm.meb.gov.tr/www/aday- ogretmen-yetistirme surecine-iliskinyonerge-ve-yetistirme-programi/icerik/328. (Erişim tarihi: 11.02.2017).
  • Oral, B. ve Dağlı, A. (1999) “Öğretmen adaylarının okul deneyimine ilişkin algıları. Çağdaş Eğitim Dergisi.254, 18-24.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. seta Analiz, http://arsiv.setav.org/Ups/dosya/20275.pdf. (Erişim tarihi: 18.02.2017).
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 55, 459-496.
  • Sağlam, M. (1989). Federal Almanya’da Öğretmen Yetiştirme Sistemi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 25–43.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik tutumları. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, 413-423.
  • Şahin, S. (2009). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi. Ada, S. ve Baysal, Z. N. (Ed.), Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bir bakış. (347- 373). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şişman, M. (2004). Öğretmenliğe Giriş (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Stanulis, R.N., Brondyk, S.K., Little, S., &Wibbens, E. (2014). Mentoring Beginning Teachers to Enact Discussion-based Teaching. Mentoring&Tutoring: Partnership in Learning, http://dx.doi.org/10.1080/13611267.2014.902556. (Erişim tarihi: 18.02.2017).
  • Sünbül, A. M. (2001). "Bir meslek olarak öğretmenlik." Ö. Demirel ve Z. Kaya.(Editör). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara. Pegem A Yayıncılık, 223-254.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(6.basım) Ankara: Seçkin Yay.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2011). İtalya eğitim sistemi. Balcı, A. (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. (331-348). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tedder, M., ve Lawy, R. (2009). The Pursuit of ‘Excellence’: Mentoring in Further Education Initial Teacher Training in England. Journal of Vocational Education & Training, 61(4), 413-429.
  • Tozlu, Necmettin. (1992). "Liselerde Felsefe Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Problemler." Eğitim Problemlerimiz Üzerine Düşünceler’de. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen–Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • TTKB, (2014). Öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esasları. Karar No:9.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mukadder Boydak Özan

Zülküf Nanto 0000-0002-4048-9723

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özan, M. B., & Nanto, Z. (2018). OKUL YÖNETİCİLERİNİN ADAY ÖĞRETMENLİK SÜRECİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 187-202.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.