Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHERS’ VIEWS ABOUT THE COMMUNICATION BETWEEN SCHOOL PRINCIPAL AND TEACHERS

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 221 - 237, 27.07.2020

Öz

It can be argued that communication between the school principal and the teachers is an important factor for the relations between the stakeholders and the development of the schools and the quality of education. It can be said that many problems in schools are also associated with poor communication between the principal and the teachers. The main purpose of this study is to determine the opinions of teachers about communication between the school principal and teachers. Phenomenology pattern of qualitative research methods was used in the research. The study group consisted of twenty five teachers. The study group was determined by the criterion sampling method of the purposeful sample used in qualitative researches. According to this, teachers who have at least ten years of teaching experience and who have completed their master's degree are included in the study group. Data were collected by semi-structured interviews. The data obtained from the research were analyzed by content analysis. As a result of the study, the factors originating from the principal affecting the communication between teachers and the principal, expectations of teachers from principals in teacher- principal communication, and the results of the effective communication between the principal and the teachers were determined.

Kaynakça

  • Açıkalın, A., Şişman, M. ve Turan, S. (2007). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem Akademi.
  • Açıkalın, A. ve Turan, S. (2015). Okullarda etkili iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ada, Ş., Çelik, Z., Küçükali, R. ve Manafzadehtabriz, S. (2015). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin algilama düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 101-114.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Karaöse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 159-175. Akan, D. ve Mehrdad, A. (2019). Okul müdürlerinin iletişim becerilerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 287-300.
  • Akıncı, Z. B. (1998). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aktaş, M.C. (2014). Nitel veri toplama araçları. İçinde: Mustafa M. (Ed.) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss.337-374). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, B. ve Arslan, E. (2003). Örgütsel iletişim, meslek yüksekokulları için genel iletişim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Atak, M. (2005). Örgütlerde resmi olmayan iletişimin yeri ve önemi. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, (2), 59-67.
  • Bakkenes, I., Brabander, C., & Imants, J. (1999). Teacher isolation and communication network analysis in primary schools. Educational Administration Quarterly, 35(2), 166-202. doi: 10.1177/00131619921968518.
  • Barth, R. S. (1991). Improving school from within. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplini, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cooper, L, O. (1997). Listening competency in the workplace: a model for training. Business Communication Quarterly, 60 (4), 75-84.
  • Cüceloğlu, D. (2016). Yeniden insan insana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çelik, V. (2000). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çınar, O. (2010). Okul müdürlerinin iletişim sürecindeki etkiliği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (26), 267-276.
  • Demirbaş, M. (2014). Bilimsel araştırmada temel kavramlar. İçinde, Mustafa M. (Ed.). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss.3-21). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, S., Uğurlu, C. T., Yıldırım, T. ve Karabulut, E. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmenler arasındaki iletişim sürecinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(1), 34-47.
  • Doğan, S., Çetin, Ş. ve Koçak, O. (2016). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmenlerin algı ve görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(1), 57-84.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • George, J.M. ve Jones, G. (2012). Understanding and managing organizational behavior (6th ed.). United States: Prentice Hall.
  • Goldhaber, G. M. (1993). Organizational communication (6th ed.). Madison, Wi: Brown & Benchmark.
  • Griffin, R.W. ve Moorhead, G. (2013). Organizational behavior: Managing people and organizations (11th Edition). Canada: South-Western, Cengage Learning.
  • Gülbahar, B. ve Aksungur, G. (2018). Sınıf içi etkili iletişim becerileri algı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 437-462.
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2) 93-111.
  • Gürüz, D. ve Temel-Eğinli, A. (2013). İletişim becerileri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Elips Kitap.
  • Jacobs, C. (2005). Sound from silence: On listening in organizational learning. Human Relations, 58(1), 115-138.
  • Johnson, S. D. ve Bechler, C. (1998). Examining the relationship between listening effectiveness and leadership emergence. Small Group Research, 29(4), 452-471.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kowalski, T. J., Petersen, G. J. ve Fusarelli, L. D. (2007). Effective communication for school administrators. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Education.
  • Kremer-Hayon, L. ve Wubbles, T. (2005). Principals’ interpersonal behavior and teachers’ satisfaction. İçinde, T. Wubbles and J. Levy (Eds.), Do You Know What You Look Like: Interpersonal Relationships in Education (ss. 101- 109). London: Falmer.
  • Kuzel, A. (1992). Sampling in qualitative inquiry. İçinde, B. Crabtree & W. Miller (Eds.), Doing Qualitative Research (ss. 31-44). Newbury Park, CA.: Sage.
  • Lasswell, H.D. (2007). The structure and function of communication in society. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 24, 215-228.
  • Lunenburg, F. ve Ornstein, A. (2013). Eğitim Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2010). Research in education, evidence based inquiry (7th ed.). Boston: Pearson Education Inc.
  • Oskay, Ü. (1999). İletişimin abc’si. İstanbul: Der Yayınları.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. California: Sage.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M.Bütün ve S.B. Demir. (Çev. Ed.t), Ankara: Pegem.
  • Penley, L. E., Alexander, E. R., Jernigan, I.E. ve Henwood, C. I. (1991). Communication abilities of managers: The relationship to performance. Journal of management, 17(1):57-76.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu (Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sabanci, A., Şahin, A. ve Kasalak, G. (2013). Understanding school leaders’ characteristics and estimating the future. Open Journal of Leadership, 2(3), 56-62.
  • Sabanci, A., Şahin, A. ve Kasalak, G. (2014). School managers’ interpersonal communication skills in Turkey. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(8), 13-30.
  • Sabanci, A., Şahin, A., Sönmez, A. ve Yılmaz, O. (2016). Characteristics of a school leader according to the views of school principals: a qualitative study. International Journal of Business And Social Science, 5(13), 177-185.
  • Sezgin, F. ve Er, E. (2016). Teacher perception of school principal interpersonal communication style: A qualitative study of a Turkish primary school. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 10-19.
  • Şanlı, Ö., Altun, M. ve Karaca, R. (2014). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Tanrıkulu B. (2002). İnsan kaynakları yönetiminin etkinliğinde iletişimin rolü. Çağın Polisi Dergisi, http://www.caginpolisi.com.tr/insan-kaynaklari-yonetiminin-etkinliginde-iletisimin-rolu-2/ Erişim Tarihi: 19.07.2017
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • TDK (2020). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. Erişim Tarihi: 19.02.2020
  • Usluata, A. (1995). İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Washington, J. L. (2007). Teachers' perception of the principal's communication style and its effect on teacher morale and job satisfaction (Unpublished doctoral dissertation). Texas Southern University, USA, (UMI: 3317520).
  • Wetzels, M. G. M. ve Ruyter, K (2000). The impact of perceived listening behavior in voice-to-voice service encounters. Journal of Service Research, 2(3), 276-284.
  • Whaley, K. W. ve Hegstrom, T. G. (1992). Perception of school principal communication effectiveness and teacher satisfaction on the job. Journal of Research and Development in Education, 25(4), 224-231.
  • Yavuz, M. (2010). An analysis of school principals’ listening skills according to teacher feedback. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 292-306.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 221 - 237, 27.07.2020

Öz

Kaynakça

  • Açıkalın, A., Şişman, M. ve Turan, S. (2007). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem Akademi.
  • Açıkalın, A. ve Turan, S. (2015). Okullarda etkili iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ada, Ş., Çelik, Z., Küçükali, R. ve Manafzadehtabriz, S. (2015). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin algilama düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 101-114.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Karaöse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 159-175. Akan, D. ve Mehrdad, A. (2019). Okul müdürlerinin iletişim becerilerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 287-300.
  • Akıncı, Z. B. (1998). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aktaş, M.C. (2014). Nitel veri toplama araçları. İçinde: Mustafa M. (Ed.) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss.337-374). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, B. ve Arslan, E. (2003). Örgütsel iletişim, meslek yüksekokulları için genel iletişim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Atak, M. (2005). Örgütlerde resmi olmayan iletişimin yeri ve önemi. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, (2), 59-67.
  • Bakkenes, I., Brabander, C., & Imants, J. (1999). Teacher isolation and communication network analysis in primary schools. Educational Administration Quarterly, 35(2), 166-202. doi: 10.1177/00131619921968518.
  • Barth, R. S. (1991). Improving school from within. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplini, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cooper, L, O. (1997). Listening competency in the workplace: a model for training. Business Communication Quarterly, 60 (4), 75-84.
  • Cüceloğlu, D. (2016). Yeniden insan insana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çelik, V. (2000). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çınar, O. (2010). Okul müdürlerinin iletişim sürecindeki etkiliği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (26), 267-276.
  • Demirbaş, M. (2014). Bilimsel araştırmada temel kavramlar. İçinde, Mustafa M. (Ed.). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss.3-21). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, S., Uğurlu, C. T., Yıldırım, T. ve Karabulut, E. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmenler arasındaki iletişim sürecinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(1), 34-47.
  • Doğan, S., Çetin, Ş. ve Koçak, O. (2016). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmenlerin algı ve görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(1), 57-84.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • George, J.M. ve Jones, G. (2012). Understanding and managing organizational behavior (6th ed.). United States: Prentice Hall.
  • Goldhaber, G. M. (1993). Organizational communication (6th ed.). Madison, Wi: Brown & Benchmark.
  • Griffin, R.W. ve Moorhead, G. (2013). Organizational behavior: Managing people and organizations (11th Edition). Canada: South-Western, Cengage Learning.
  • Gülbahar, B. ve Aksungur, G. (2018). Sınıf içi etkili iletişim becerileri algı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 437-462.
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2) 93-111.
  • Gürüz, D. ve Temel-Eğinli, A. (2013). İletişim becerileri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Elips Kitap.
  • Jacobs, C. (2005). Sound from silence: On listening in organizational learning. Human Relations, 58(1), 115-138.
  • Johnson, S. D. ve Bechler, C. (1998). Examining the relationship between listening effectiveness and leadership emergence. Small Group Research, 29(4), 452-471.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kowalski, T. J., Petersen, G. J. ve Fusarelli, L. D. (2007). Effective communication for school administrators. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Education.
  • Kremer-Hayon, L. ve Wubbles, T. (2005). Principals’ interpersonal behavior and teachers’ satisfaction. İçinde, T. Wubbles and J. Levy (Eds.), Do You Know What You Look Like: Interpersonal Relationships in Education (ss. 101- 109). London: Falmer.
  • Kuzel, A. (1992). Sampling in qualitative inquiry. İçinde, B. Crabtree & W. Miller (Eds.), Doing Qualitative Research (ss. 31-44). Newbury Park, CA.: Sage.
  • Lasswell, H.D. (2007). The structure and function of communication in society. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 24, 215-228.
  • Lunenburg, F. ve Ornstein, A. (2013). Eğitim Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2010). Research in education, evidence based inquiry (7th ed.). Boston: Pearson Education Inc.
  • Oskay, Ü. (1999). İletişimin abc’si. İstanbul: Der Yayınları.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. California: Sage.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M.Bütün ve S.B. Demir. (Çev. Ed.t), Ankara: Pegem.
  • Penley, L. E., Alexander, E. R., Jernigan, I.E. ve Henwood, C. I. (1991). Communication abilities of managers: The relationship to performance. Journal of management, 17(1):57-76.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu (Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sabanci, A., Şahin, A. ve Kasalak, G. (2013). Understanding school leaders’ characteristics and estimating the future. Open Journal of Leadership, 2(3), 56-62.
  • Sabanci, A., Şahin, A. ve Kasalak, G. (2014). School managers’ interpersonal communication skills in Turkey. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(8), 13-30.
  • Sabanci, A., Şahin, A., Sönmez, A. ve Yılmaz, O. (2016). Characteristics of a school leader according to the views of school principals: a qualitative study. International Journal of Business And Social Science, 5(13), 177-185.
  • Sezgin, F. ve Er, E. (2016). Teacher perception of school principal interpersonal communication style: A qualitative study of a Turkish primary school. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 10-19.
  • Şanlı, Ö., Altun, M. ve Karaca, R. (2014). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Tanrıkulu B. (2002). İnsan kaynakları yönetiminin etkinliğinde iletişimin rolü. Çağın Polisi Dergisi, http://www.caginpolisi.com.tr/insan-kaynaklari-yonetiminin-etkinliginde-iletisimin-rolu-2/ Erişim Tarihi: 19.07.2017
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • TDK (2020). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. Erişim Tarihi: 19.02.2020
  • Usluata, A. (1995). İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Washington, J. L. (2007). Teachers' perception of the principal's communication style and its effect on teacher morale and job satisfaction (Unpublished doctoral dissertation). Texas Southern University, USA, (UMI: 3317520).
  • Wetzels, M. G. M. ve Ruyter, K (2000). The impact of perceived listening behavior in voice-to-voice service encounters. Journal of Service Research, 2(3), 276-284.
  • Whaley, K. W. ve Hegstrom, T. G. (1992). Perception of school principal communication effectiveness and teacher satisfaction on the job. Journal of Research and Development in Education, 25(4), 224-231.
  • Yavuz, M. (2010). An analysis of school principals’ listening skills according to teacher feedback. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 292-306.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahadir Gülbahar

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülbahar, B. (2020). TEACHERS’ VIEWS ABOUT THE COMMUNICATION BETWEEN SCHOOL PRINCIPAL AND TEACHERS. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 221-237.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.