Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNGİLİZCE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN ÖZGÜN KISA ÖYKÜLERİN UYGUNLUĞUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 467 - 493, 31.07.2021

Öz

İngilizce öğretiminde kullanılan özgün kısa öyküler güdüleyici (Lazar, 1990), bireysel katılımı (Collie ve Slater, 1987) ve diğer dil becerilerini geliştirici (McKay, 2001) olması, yaratıcılığın kullanılması için olanak sağlaması (Arıoğlu, 2001) gibi birçok olumlu etkisi olan araçlar olarak görülmektedir. Ancak kısa öykülerin taşıması gereken özellikler konusunda yeterli çalışma olmadığı görülmektedir. İngilizce öğretiminde kullanılması planlanan özgün kısa öykülerin çocuğa göreliğine ve diline yönelik değerlendirmenin daha dizgeli biçimde yapılması gerekmektedir. Bu çalışmada kısa öykülerin çocuğa göreliği ve diliyle ilgili değerlendirmesi için iki kontrol listesi oluşturulmuştur. Kontrol listelerinin geliştirilmesi dört aşamadan oluşmuştur: Kısa öykülerde bulunması gereken özellikler, taslakların hazırlanması, uzman görüşleri ve listelerin pilot çalışması. Ayrıca kontrol listelerinin 20 öykü ile uygulaması yapılmıştır. Uygulamanın sonuçları kontrol listelerinin öyküleri çocuğa göreliğine ve diline/biçemine yönelik dizgeli biçimde değerlendirebilen araçlar olduğunu göstermektedir. Ancak alanda çalışan dil uzmanlarının/öğretmenlerinin öykülerin çocuğa göre olup olmadığı konusunda eğitim almaları ve kontrol listelerinin gelişime açık araçlar olduğunu akılda tutarak geliştirilen aracı kullanmaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aghagolzadeh, F. &Tajabadi, F. (2012). A Debate on Literature as a Teaching Material in FLT, Journal of Language Teaching and Research, Vol. 3, No. 1, pp. 205-210.http://www.academypublisher.com/jltr/. adresinden Ağustos 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Airasian,P.W. (1996). Assesment in the Classroom,Mc Graw Hill,Boston College
  • Airasian, P.W. (2001). Classroom Assesment, Mc Graw Hill,Boston College
  • Arıoğlu, S. (2001). The Teaching of Reading through Short Stories in Advanced Classes. Hacettepe University, the Institude of Social Sciences, Unpublished M.A. Thesis, Ankara
  • Ay, S. & Bartan, Ö. Ş. (2011). Individual differences in foreign language reading comprehension: Gender and topic interest. (eds) içinde J. Arabski, A. Wojtaszek, Individual Learner Differences in SLA, Bristol: Multilingual Matters, s. 245-258.
  • Ay, S. & Bartan, Ö. Ş. (2012). The Effect of Topic Interest and Gender on Reading Test Types in a Second Language. The Reading Matrix,12 (1), s.62-79.
  • Can, R. (2012). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Bağdaşıklık Araçlarını İşlevlerine Göre Yazılı Anlatımlarında Kullanma Becerileri”. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (1) http://eefdergi.erzincan.edu.tr/index.php/EFDERGI/ article/viewArticle/908
  • Can, D. T., & Sapar , V. (2010). (Re) Constructiong Little Red Riding Hood in a Writing Course. (eds) içinde D. Köksal, İ. H. Erten vd., The 6th International ELT Research Conference Procedings,İzmir: Tubitak Nobel Yayın Dağıtım, s. 133-143.
  • Civaroğlu, Ö. (1998). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Collie, J. & S. Slater (1987). Literature in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Corbett, P. (2001). How to teach fiction writing at key stage 2, London: David Fulton Publishers.
  • Çer, E. (2014). Edebiyatta çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik ilkelerinin incelenmesi, Basılmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, T. (2012). Türkçe Eğitiminde Yaratıcı Yazma Becerisini Geliştirme Ve Küçürek Öykü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9(19), 343-357.
  • Demir, Y. & Ertaş, A. (2014). A suggested eclectic checklist for ELT coursebook evaluation. The Reading Matrix, 14(2), 243-252
  • Eke, A. (1997). Yazma dersinde edebi metinlerin kullanımı, Basılmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Halliday, M. A. K. & Matthiessen, C. (2004). An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. New York: Oxford University Press Inc.
  • Heaven, K. (2007). Story Proof: The science behind the startling power of story. London: Libraries Unlimited
  • Kubiszyn, T. & Borich, G. (2007) Educational Testing and Measurement: Classroom Application and Practice (8. baskı). The USA: John Wiley & Sons, Inc.
  • Lazar, G. (1990). Using novels in the language-learning classroom. ELT Journal44 (3), s. 204–214.
  • Lazar, G. (1993). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers, Cambridge: Cambridge University Press, s. 73.
  • Linn, R.L. & Gronlund,N.E.(1995). Measurement and Assesment in Teaching, New Jersey: Prentice-Hall-.257.
  • Lukens, R. J. (1999). A Critical Handbook of Children’s Literature. New York: Longman.
  • McKay, L. S. (2001). Literture as content for ESL/EFL, (ed.) içinde Marianne Celce-Murcia, Teaching English as a second or foreign language, USA: Heinle& Heinle Thomson learning, Inc., s. 319-331.
  • Oğuzkan, F. (2001). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Özkan, B. (2004). “Metindilbilimi, metindilbilimsel bağdaşıklık ve Haldun Taner’in “onikiye bir var” adlı öyküsünde metindilbilimsel bağdaşıklık görünümleri”. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13(1), s. 167-182.
  • Öztoprak, F. B. (2006). Öykü öğretiminde öykü haritası kullanımının okuduğunu anlama üzerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı, Çanakkale.
  • Paran, A. (2008). “The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey.” Language Teaching 41(4), 465-496.
  • Paran, A. (2010). Between Scylla and Charybdis: The Dilemmas of Testing Language and Literature. (eds) içinde A. Paran & L. Sercu, Testing the Untestable in Language Education, Bristol: Multilingual Matters, s. 143-165.
  • Parkinson, B. & Reid-Thomas, H. (2000). Teaching literature in a second language. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Rosenblatt, M. L. (1978). The Reader, the Text, the Poem. Carbondale, IL: SouthernIllinois University Press.
  • Sarıçoban A. & Küçükoğlu, H. (2011). ‘Using literature in EFL classrooms: Short stories’, 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics Procedings, May 5-7 2011 Sarajevo, s.160-179.
  • Seven, S. vd. (2011). Edebî Metinlerle Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sever, S. (1995). Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Yapısal ve Eğitsel Özellikler, http://www.egitim.aku.edu.tr/ssever.htm
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve Edebiyat. 6. Baskı İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Sever, S. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Sofuoğlu, M. (1979). Anaokullarına giden 5 ve 6 yaş çocuklarının seçilmiş resimli kitaplar hakkındaki beğenilerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Solar, B. (2012). 3. Ulusal Çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu, 05- 07 Ekim 2011. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Şimşek, M. R., & Dündar, E. (2018). Particularised checklists in materials evaluation: Developing contextually relevant criteria for Turkish EFL classes. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(3), 154-189.
  • Tomlinson, B. (2008). Language Acquisition and Language Learning Materials (Eds) B. Tomlinson içinde English Language Learning Materials,London:Continuum International Publishing Group.
  • Tomlinson, B. (2003). Introduction: Are materials developing? (Eds) B. Tomlinson içinde Developing Materials for Language Teaching,London:Continuum International Publishing Group.
  • Tosunoğlu, M. & Alamdar S. G. (2012). “İlköğretim 6.-8. Sınıf ders kitaplarında yer alan metinlerin içeriksel olarak çocuk edebiyatı nitelikleri açısından incelenmesi”, 3. Ulusal Çocuk ve gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Yay. Haz. Sedat Sever). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Uçkun, B. & Onat, Z. (2008). Yabancı Dil Kitaplarında Özgün Metin ve Özgün Görev Kullanımının Önemi: Bir Kitap İncelemesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(1),149-164.
  • Uzun, L.S. (1995). Orhun Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Türk Dili Araştırmaları Dizisi-7, Ankara, Simûrg Yayınları.
  • Williams, J. M. (1990). Style: Toward Clarity and Grace. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Yang, A. (2001). Reading and the non-academic learner: a mystery solved. System 29.4, 450–460.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Şen Bartan 0000-0002-7351-7858

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen Bartan, Ö. (2021). İNGİLİZCE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN ÖZGÜN KISA ÖYKÜLERİN UYGUNLUĞUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 467-493.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.