Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDE LİSANSÜSTÜ EĞİTİME DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK OKURYAZARLIĞINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 285 - 301, 31.07.2024

Öz

Bu araştırmada sosyal bilgiler eğitiminde, lisansüstü eğitim gören öğrencilerin akademik okuryazarlık hakkında görüşlerinin ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel araştırma deseninde planlanmış bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu sosyal bilgiler eğitimi alanında lisansüstü eğitim gören 12 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma grubu belirlenirken ölçüt örneklem kullanılmıştır. Nitel araştırmanın doğasına uygun olarak bu araştırmanın verilerinin toplanmasında görüşmelerden yararlanılmıştır. Görüşmelerin analizinde içerik analizi kullanılmış ve MAXQDA veri analiz programından yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim gören öğrenciler lisansüstü eğitim yapma nedenlerinin mesleki gelişimlerine destek olmak, kendilerini geliştirmek olarak ifade etmişlerdir. Öğrenciler akademik okuryazarlığı bilimsel metinleri anlayabilme ve yorumlayabilme olarak açıklamışlardır. Öte yandan lisansüstü eğitimin akademik okuryazarlığa en büyük katkısının düşünme becerilerini geliştirme noktasında olmuştur. Lisansüstü eğitim alan öğrencilere göre, lisansüstü eğitim sürecinde en sık karşılaşılan durum dil sorunudur. Diğer yandan, öğrencilerin teorik bilgileri paylaşma ve uygulama noktasındaki eksiklikler diğer sorunlardan birkaçıdır. Son olarak, lisansüstü eğitim sürecinde teknolojik araçlardan yararlanılması ve maddi desteklerin olması bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen sözü edilen sonuçlar doğrultusunda, öğrencilerin lisansüstü eğitim süreçlerinde akademik okuryazarlık konusunda farkındalıklarını artırmaya yönelik ders dışı etkinlikler yapılabilir.

Etik Beyan

Bu araştırmanın etik kurul izni, Uşak Üniversitesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun E-89784354-050.99-198977 sayılı, 11.03.2024 tarihli, karar konulu resmi yazılı kararı ile alınmıştır.

Kaynakça

  • Aydemir, S., & Çam, Ş. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimi almaya ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(4), 4-16. https://doi.org/10.19128/turje.00354
  • Bayındır, G. & Kara B. (2019). Lisansüstü öğrencilerin yabancı dil eğilimleri ve akademide yabancı dil sorunu. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mikad/issue/46678/553457
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (H. Ekşi, Çev. Ed.). İstanbul: EDAM.
  • Demir, S., & Deniz, H. (2020). Akademik okuryazarlık ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1366-1379. doi: 10.24106/kefdergi.4008
  • Er, H., & Ünal, F. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarinin lisansüstü öğretime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 687-707.
  • Jordaan, H. & Moonsamy, S. (2015). Academic Literacy and Cognitive Processing: Effects on the Examination Outcomes of Speech-Language Pathology Students at a South African University. Journal of Cognitive Education and Psychology, 14(1), 98-109. 10.1891/1945-8959.14.1.98.
  • Karagöl E. & İlgün K. (2022). Ana dili türkçe olan lisansüstü öğrencilerin akademik dil sorunları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1288 - 1320. 10.35675/befdergi.1161907
  • Li, D. (2022). A review of academic literacy research development: from 2002 to 2019. Asian. J. Second. Foreign. Lang. Educ. 7(5), 1-22. https://doi.org/10.1186/s40862-022-00130-z
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem. Murray, N. & Nallaya, S. (2016) Embedding academic literacies in university programme curricula: A case study. Studies in Higher Education, 41(7), 1296-1312. 10.1080/03075079.2014.981150
  • Papashane, M. & Hlalele, D. (2014). Academic literacy: A critical cognitive catalyst towards the creation of sustainable learning ecologies in higher education. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(10), 661-671.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Polat, M., Polat, H., Süren S., Polat, İ., Saldüz, İ., Öter-Kılıç, D. & Kılıç B. (2022). Postgraduate students' views on postgraduate education. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 8(1), 42-57. DOI: 10.34137/jilses.1093081 The Sustainable Development Goals Report (2026). https://unstats.un.org/sdgs/report/2016/the%20sustainable%20development%20goals%20report%202016.pdf 10.05.2024 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Türkben, T., & Satılmış, S. (2022). Öğretmen adaylarının akademik okuryazarlık, dijital okuryazarlık ve eleştirel okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 345-364. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1159184
  • Wingate, U. (2018). Academic literacy across the curriculum: Towards a collaborative instructional approach. Language Teaching, 51(3), 349–364. doi:10.1017/S0261444816000264
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin.

An Examination of the Views of Postgraduate Students on Academic Literacy in Social Studies Education

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 285 - 301, 31.07.2024

Öz

In this study, it is aimed to reveal the views of postgraduate students in social studies education about academic literacy. This research is a case study planned in qualitative research design. The study group of the research consisted of 12 postgraduate students in the field of social studies education. Criterion sampling was used to determine the study group. Given the nature of qualitative research, interviews were used to collect the data for this study. Content analysis was used to analyze the interviews and MAXQDA data analysis software was used. According to the findings of the study, students studying in the field of social studies education stated that the reasons for doing postgraduate education were to support their professional development and to improve themselves. Students explained academic literacy as being able to understand and interpret scientific texts. On the other hand, the biggest contribution of postgraduate education to academic literacy was to improve thinking skills. According to postgraduate students, the most common problem encountered during postgraduate education is the language problem. In other respects, students' lack of sharing and applying theoretical knowledge are some of the other problems. Finally, it was found that technological tools should be used in the postgraduate education process and financial support should be available. In line with the mentioned results obtained in the research, extracurricular activities can be carried out to increase students' awareness of academic literacy in postgraduate education processes.

Kaynakça

  • Aydemir, S., & Çam, Ş. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimi almaya ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(4), 4-16. https://doi.org/10.19128/turje.00354
  • Bayındır, G. & Kara B. (2019). Lisansüstü öğrencilerin yabancı dil eğilimleri ve akademide yabancı dil sorunu. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mikad/issue/46678/553457
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (H. Ekşi, Çev. Ed.). İstanbul: EDAM.
  • Demir, S., & Deniz, H. (2020). Akademik okuryazarlık ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1366-1379. doi: 10.24106/kefdergi.4008
  • Er, H., & Ünal, F. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarinin lisansüstü öğretime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 687-707.
  • Jordaan, H. & Moonsamy, S. (2015). Academic Literacy and Cognitive Processing: Effects on the Examination Outcomes of Speech-Language Pathology Students at a South African University. Journal of Cognitive Education and Psychology, 14(1), 98-109. 10.1891/1945-8959.14.1.98.
  • Karagöl E. & İlgün K. (2022). Ana dili türkçe olan lisansüstü öğrencilerin akademik dil sorunları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1288 - 1320. 10.35675/befdergi.1161907
  • Li, D. (2022). A review of academic literacy research development: from 2002 to 2019. Asian. J. Second. Foreign. Lang. Educ. 7(5), 1-22. https://doi.org/10.1186/s40862-022-00130-z
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem. Murray, N. & Nallaya, S. (2016) Embedding academic literacies in university programme curricula: A case study. Studies in Higher Education, 41(7), 1296-1312. 10.1080/03075079.2014.981150
  • Papashane, M. & Hlalele, D. (2014). Academic literacy: A critical cognitive catalyst towards the creation of sustainable learning ecologies in higher education. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(10), 661-671.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Polat, M., Polat, H., Süren S., Polat, İ., Saldüz, İ., Öter-Kılıç, D. & Kılıç B. (2022). Postgraduate students' views on postgraduate education. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 8(1), 42-57. DOI: 10.34137/jilses.1093081 The Sustainable Development Goals Report (2026). https://unstats.un.org/sdgs/report/2016/the%20sustainable%20development%20goals%20report%202016.pdf 10.05.2024 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Türkben, T., & Satılmış, S. (2022). Öğretmen adaylarının akademik okuryazarlık, dijital okuryazarlık ve eleştirel okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 345-364. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1159184
  • Wingate, U. (2018). Academic literacy across the curriculum: Towards a collaborative instructional approach. Language Teaching, 51(3), 349–364. doi:10.1017/S0261444816000264
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serap Nur Duman 0000-0002-4535-2144

Seda Önger 0000-0002-4910-6135

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 11 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duman, S. N., & Önger, S. (2024). SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDE LİSANSÜSTÜ EĞİTİME DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK OKURYAZARLIĞINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 285-301.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.