Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seçim Sonrası Dönemde Seçmenlerin Siyasal Memnuniyet ve Güven Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 77 - 100, 31.12.2021
https://doi.org/10.47140/kusbder.1001866

Öz

Siyasal pazarlama, siyasi partilerin ve adayların rakiplerinden daha yüksek oy seviyelerine sahip olmak, seçmen desteğini sağlamak ve yönetim dönemlerinde seçim öncesi seçmenlere sunduğu hedeflerine ulaşmak için sergilediği çabalardır. Siyasal pazarlamada başarı, siyasal pazara yönelik doğru ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma bileşenlerinin seçmen istek ve ihtiyaçlarına uygun planlanması ile elde edilmektedir. Dolayısı ile siyasal pazarlama çabalarının başarılı olması, seçmenler ile siyasi parti ya da adaylar arasında değer yönlü ve güven temelli değişimlerin yaratılmasına bağlıdır. Bu noktada siyasal güven olgusu, seçmenlerin siyasi parti ve adayların yönetim dönemlerinde doğru olanı yapacağına yönelik inançları olarak görülmekte ve siyasal pazardaki oyuncuların performans değerlendirme ölçütü olarak işlev görmektedir. Böylelikle siyasi parti ve adayların sürdürülebilir siyasal başarıları, seçmenlerin kendilerine yönelik algıladığı inandırıcılık ya da güvenilirlik düzeylerine bağlı olmaktadır. Bu çalışma, seçmenlerin siyasete yönelik güven ve memnuniyet düzeylerini tanımlama ve demografik nitelikler açısından aralarındaki ilişkiyi analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu amaca yönelik 340 seçmenin katılımı ile Kırklareli İli’nde bir anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, seçmenlerin her ne kadar bir önceki dönem oy tercihlerinden memnuniyet duysalar da, siyasal güven düzeylerinin oldukça düşük olduğu bulgulanmıştır. Aynı zamanda seçmenlerin kurumlara ve siyasete yönelik güven düzeyleri ile siyasal memnuniyet algıları arasında demografik özellikler kapsamında anlamlı ilişkilerin mevcut olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aberbach, J.D. ve Walker, L. J. (1970), Political Trust and Racial Ideology, The American Political Science Review, 64 (4): 1199-1219.
  • Akgün, B. (2001), Türkiye’de Siyasal Güven: Nedenleri ve Sonuçları, Ankara Üniversitesi S.B.F. Dergisi, 56 (4): 1-23.
  • Akgün, B. (2007), Türkiye’de Seçmen Davranışı, Partiler Sistemi ve Siyasal Güven, 2. Baskı, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Aldemir, C. ve Bayraktaroğlu, G. (2004), Determining Effect of Personality Traits on Voter Behaviour Using Five Factor Personality Inventory, Journal of Faculty of Business, 5(2): 129-147.
  • Alvarez, M.R. ve Bedolla, L.G. (2003), The Foundations of Latino Voter Partisanship: Evidence from the 2000 Election, The Journal of Politics, 65(1): 31-49.
  • Anderson, C.J. ve Lotempio, A. J. (2002), Winning, Losing and Political Trust in America, B.J. Pol. S, 32(1): 335-351.
  • Arnould, E., Linda P., Zinkhan G. (2004), Consumer. 2. Baskı. Mc Graw Hill.
  • Aytuğ, S., Özgüven, N. (2001), Pazarlama Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Bayraktaroğlu, G. (2002). ‘‘Politik Yaşamda Pazarlama Yaklaşımları’’, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, Cilt.7, Sayı.2, ss.159-168.
  • Bone, A. H. ve Ronney, A. (1971), Politics and Voters, 3. Baskı, McGraw Hill.
  • Campbell, A., Converse, P.E., Miller, W.E. ve Stokes, D.E. (1964), The American Voter, John Wiley & Sons.
  • Bingöl, Y. (2009), Siyaset ve Güven İlişkisi: Bingöl İli Örneğinde 1950-2007 Genel Seçimleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1): 1-27.
  • Caprara, G.V., Barbaranelli, C. ve Zimbardo, P.G. (1990), Personality Profiles and Political Parties, Political Psychology, 20(1): 175-197.
  • Cwalina, W., Falkowski, A. ve Newman, B. (2008), A Cross Cultural Theory of Voter Behaviour, The Howarth Press, New York.
  • Dermody, J. ve Lloyd, S.H. (2004), Segmenting youth voting behaviour through trusting- distrusting relationships: A Conceptual approach, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 9(3): 202-217.
  • Demirtaş, M. C. (2014), Siyasi Partilerin Yerel Örgütlerinin Pazarlama Çabaları: Yerel Seçimlere Yönelik Bir Araştırma, 13. Ulusal İşletmecilik Kongresi, s: 471-482, Antalya, 8-10 Mayıs.
  • Demirtaş, M.C. ve Orçun, Ç. (2015), Siyasal Pazarlama Uygulamalarının İlk Kez Oy Kullanacak Seçmenler Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Araştırma, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 17 (28): 41-48.
  • Denver, D. (1994), Elections and Voting Behaviour in Britain, Harvester Wheatsheaf.
  • Dolan, P., Peasgood, T. ve White, M. (2008). Do we really know what makes us happy? A review of the economic literature on the factors associated with subjective well- being. Journal of Economic Psychology. 29 (1): 94-122.
  • Fennema, M. ve Tillie, J. (1999), Political participation and political trust in Amsterdam: civic communities and ethnic networks, Journal of Ethnic and Migration Studies, 25(4): 703-726. Henneberg, S.C.M ve O’Shaughnessy, N. J. (2009), Political Relationship Marketing: Some macro / micro thoughts, Journal of Marketing Management,25(1/2): 5-29.
  • Hibbing, M.V., Ritchie, M. ve Anderson, M.R. (2011), Personality and Political Discussion, Political Behaviour, 33: 601-624.
  • Inglehart R. ve Norris, P. (2000), The Developmental Theory of the Gender Gap: Women’s and Men’s Voting Behavior in Global Perspective, International Political Science Review, 21(4): 441–463.
  • İslamoğlu, A.H. (2002), Siyaset Pazarlaması Toplam Kalite Yaklaşımı, Beta Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Jeffress, L.W. (1999), The Impact of Ethnicity and Ethnic Media on Presidential Voting Patterns, Journalism and Communication Monographs, 1(3): 199-262. Kotler, P. ve Sidney J. L. (1969), Broadening The Concept Of Marketing, Journal of Marketing, 33(1): 10-15.
  • Lazarsfield, P.F., Berelson, B. ve Gaudet, H. (1944), The People Choice. How the voter makes up his mind in a presidential campaign, Columbia University Press. New York.
  • Lees-Marshment, J. (2009), Political Marketing Principles and Applications, Routledge.
  • Li, Lianjiang. (2004), Political Trust in Rural China. MODERN CHINA, 30(2): 228-258.
  • Miller, A.H. (1974), Rejoinder to “Comment” by Jack Citrin: Political Discontent or Ritvalism, American Political Science Review, 68(3): 989-1001.
  • Mondak, J.J. ve Karen D. Halperin. (2008), A framework for The Study of Personality and Political Behaviour, British Journal of Political Science, 38(2): 335-362.
  • Mucuk, İsmet (2014) Pazarlama İlkeleri, 20.Basım, İstanbul, Türkmen Kitabevi.
  • Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmalarına Giriş, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Newman, B.I. (1999), Hanbook of Political Marketing. Thousand Oaks, Sage.
  • Niffenegger, P. B. (1989), Strategies For Success From Political Marketers, The Journal of Consumer Marketing, 6(1): 45-51. Nişancı, Ş. ve Işık, C. (2012), Etnisite Algısının Siyasal Tercihler Üzerine Etkisi: Kars İli Kağızman İlçesi Üzerine Bir Araştırma, 2. Bölgesel Sorunlar ve Türkiye Sempozyumu, 1-2 Ekim 2012.
  • Özdamar, K. (2004), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi, Genişletilmiş 5. Baskı. Eskişehir, Kaan Kitabevi.
  • Özkiroz, A. ve Moral, S. (2011), Lider Özelliklerinin Seçmen Tercihlerine Etkisi: Diyarbakır ve Tokat Örneği, Ekev Akademi Dergisi, 15(49): 271-292.
  • Rose, R. ve McAllister, I. (1990), The Loyalties of Voters: A Lifetime Learning Model, Sage Publications.
  • Schiffman, L.G., Konuk, L.L. ve Wisenblit, J. (2010), Consumer Behavior. Prentice Hall. 10th Edition.
  • Sherman, E., Schiffman, L.G. ve Thelen, S. T. (2012), Young Voter’s Trust of Information and Media Sources: The 2008 U.S. Presidential Election, Journal of Political Marketing, 11(1): 246-264.
  • Shi, T. (2001), Cultural Values and Political Trust A Comparison of the People’s Repuclic of China and Taiwan, Comparative Politics, 33(4): 401-419.
  • Sipahi. B., Yurtkoru. E.S. ve Çinko. M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul, Beta Yayınları.
  • Tan, A. (2002). İlke ve Uygulamalarıyla Politik Pazarlama, Papatya Yayınları.
  • Tek, Ö.B. (2006). Pazarlamada Değer Yaratmak. İstanbul: Hayat Yayınları. Tek, Ö.B., Özgül, E. (2013), Modern Pazarlama İlkeleri Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım, 4. Baskı, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • Uztuğ, F. (2004), Siyasal İletişim Yönetimi, 3.Baskı, Mediacat Kitapları. İstanbul.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Can Demirtaş 0000-0002-4116-2415

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirtaş, M. C. (2021). Seçim Sonrası Dönemde Seçmenlerin Siyasal Memnuniyet ve Güven Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 77-100. https://doi.org/10.47140/kusbder.1001866