Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 190 - 196, 03.10.2022
https://doi.org/10.30934/kusbed.1075019

Öz

Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin yaşadıkları ölüm korkusu ile hasta bakım algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırma kesitsel, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte olup araştırmanın örneklemini, Ekim-Kasım 2021 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 326 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, ‘Kişisel bilgi formu’, ‘Ölüm korkusu Ölçeği’ ve ‘Bakım Davranışları ölçeği-24’ kullanılmıştır. Veriler yüz yüze toplanmış olup form ve ölçeklerin doldurulması ortalama 15 dakika sürmüştür.
Bulgular: Çalışmaya katılanların çoğunun 280’inin (%85,9) kadın olduğu, 179’unun (%54,9) ölmekte olan hasta bakımı ile ilgili bilgi kaynaklarını okuduğunu, 245 öğrencinin (%75,2) çevresinde ölüm olgusuyla karşılaştığı, 306’sının (%93,9) yaşam sonu dönemde olan hastaya bakım verme deneyiminin olmadığı ve 175’inin (%53,7) ölümden korktuğu belirlenmiştir. Cinsiyete bağlı olarak kadınların hem ölüm korkusunun hem de yaşam sonu hasta bakımı hemşirelik algılarının, BDÖ-24 Ölçeği alt boyutlarından bağlılık ve saygılı olma alanlarında daha yüksek puan aldıkları belirlenmiştir. Yaşam sonu dönemde bir hastaya bakım verme deneyimi olmayan hemşirelik öğrencilerinin, ölüm korkusu ve bakım davranışları arasında anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir (p>0,05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik bakım algıları yüksektir. Kadın öğrencilerin hem ölüm korkuları hem de hemşirelik bakımı algıları erkeklerden yüksek olarak bulunmuştur. Yaşam sonu dönemde olan hastaya bakım verme deneyimi olmayan hemşirelik öğrencilerinin daha fazla güvence verme algısına sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin yaşam sonu dönemde olan hastaya güvence verme algılarının yüksek olması açık bir şekilde yaşam sonu hemşirelik bakımı konusunda yetersiz bilgiye sahip olduklarını göstermektedir. Bu nedenle lisans eğitimi boyunca yaşam sonu dönem hasta bakımı ve ölüm korkusu konularında müfredatta daha fazla başlığın ve eğitim metodlarının yer almasının gerekli olduğu düşünülmektedir.

Teşekkür

Araştırmaya katılan bütün öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Neimeyer RA, Wittkowski J, Moser RP. Psychological research on death attitudes: An overview and evaluation. Death Stud. 2004;28(4):309-40. doi:10.1080/07481180490432324.
  • Silva Oliveira E, Agra G, Formiga Morais M, et al. The Process of Death and Dying in Nursing Students Perception. UFPE. 2016;10(5):1709-16.
  • Zafer C. Ölüm olgusu ve ölümün sosyolojik etkileri. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD). 2019;8(15):64-82.
  • Morgan JD. Living our dying and our grieving: Historical and cultural attitudes. Readings in Thanatology: Routledge. 2020:11-32.
  • Koç Z, Sağlam Z. Hemşirelik öğrencilerinin yaşam sonu bakım ve ölüm durumuna ilişkin duygu ve görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;12(1):14-7.
  • Shorter M, Stayt LC. Critical care nurses’ experiences of grief in an adult intensive care unit. J Adv Nurs. 2010;66(1):159-167. doi: 10.1111/j.1365-2648.2009.05191.x
  • Gray B. The emotional labour of nursing–Defining and managing emotions in nursing work. Nurse Educ Today. 2009;29(2):168-175. doi:10.1016/j.nedt.2008.08.003
  • Menekli T, Fadıloğlu Ç. Hemşirelerin ölüm algısının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(4):222-9. doi:10.17049/ahsbd.40758
  • Ay MA, Öz F. Nurses attitudes towards death, dying patients and euthanasia: A descriptive study. Nurs Ethics. 2019;26(5):1442-57. doi:10.1177/0969733017748481
  • Kent B, Anderson NE, Owens RG. Nurses’ early experiences with patient death: The results of an on-line survey of Registered Nurses in New Zealand. Int J Nurs Stud. 2012;49(10):1255-65. doi:10.1177/0969733017748481
  • Adesina O, DeBellis A, Zannettino L. Third-year Australian nursing students' attitudes, experiences, knowledge, and education concerning end-of-life care. Int J Palliat Nurs. 2014;20(8):395-401. doi:10.12968/ijpn.2014.20.8.395
  • De Araújo M, Da Silva MJP, Francisco M. Nursing the dying: essential elements in the care of terminally ill patients. Int Nurs Rev. 2004;51(3):149-158. doi:10.1111/j.1466-7657.2004.00225.x
  • Benli S, Yıldırım A. Hemşirelerde yaşam doyumu ve ölüme karşı tutum arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4), 167-179.
  • De Lemos Novais SA, Aguiar AR, Sousa AR, Almeida M, Raposo M. Nursing students’ attitudes towards death and end-of-life care. Revista de Enfermagem Referência. 2021;6:1-8. doi:10.12707/RV20111.
  • Szczupakowska M, Stolarek P, Roszak M, Głodowska K, Baum E. Patient's death from the perspective of nursing students. Front Public Health. 2021;9. doi:10.3389/fpubh.2021.636582.
  • Edo‐Gual M, Monforte‐Royo C, Aradilla‐Herrero A, Tomás‐Sábado J. Death attitudes and positive coping in Spanish nursing undergraduates: a cross‐sectional and correlational study. J Clin Nurs. 2015;24(17-18):2429-2438. doi:10.1111/jocn.12813.
  • Gül Ş, Demir Karabulut S, Eren H, et al. Nursing students’ experiences with death and terminal patients during clinical education. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2020:0030222820950510.
  • Iranmanesh S, Savenstedt S, Abbaszadeh A. Student nurses’ attitudes towards death and dying in south-east Iran. Int J Palliat Nurs. 2008;14(5):214-219. doi:10.12968/ijpn.2008.14.5.29488.
  • Costello J. Dying well: nurses’ experiences of ‘good and bad’deaths in hospital. J Adv Nurs. 2006;54(5):594-601. doi:10.1111/j.1365-2648.2006.03867.x.
  • Abu-El-Noor NI, Abu-El-Noor MK. Attitude of Palestinian nursing students toward caring for dying patients: A call for change in health education policy. J Holist Nurs. 2016;34(2):193-199. doi:10.1177/0898010115596492.
  • Yıldız Çiftçioğlu Z, Harmancı Seren A.K. Tanatofobi Ölçeğinin Türkçe Formunun Hemşirelerde Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. İstanbul Okan Üniversitesi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: İstanbul Okan Üniversitesi; 2019.
  • Gurdogan EP, Kınıcı E, Aksoy B. The relationship between death anxiety and attitudes toward the care of dying patient in nursing students. Psychol Health Med. 2019;24(7):843-52. doi:10.1080/13548506.2019.1576914.
  • Wu Y, Larrabee JH, Putman HP. Caring behaviors inventory: A reduction of the 42-item instrument. Nurs Res. 2006;55(1):18-25. doi:10.1097/00006199-200601000-00003.
  • Kurşun Ş, Kanan N. Bakım Davranışları Ölçeği-24’ün Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(4):229-235.
  • Russac R, Gatliff C, Reece M, Spottswood D. Death anxiety across the adult years: An examination of age and gender effects. Death Stud. 2007;31(6):549-561. doi:10.1080/07481180701356936.
  • Fernández-Martínez E, Martín-Pérez I, Liébana-Presa C, Martínez-Fernández M, López-Alonso AI. Fear of death and its relationship to resilience in nursing students: A longitudinal study. Nurse Educ Pract. 2021;55:103175. doi: 10.1016/j.nepr.2021.103175
  • Kring AM, Gordon AH. Sex differences in emotion: expression, experience, and physiology. J Pers Soc Psychol. 1998;74(3):686. doi:10.1037//0022-3514.74.3.686.
  • Xu F, Huang K, Wang Y, Xu Y, Ma L, Cao Y. A questionnaire study on the attitude towards death of the nursing interns in eight teaching hospitals in Jiangsu, China. Biomed Res Int. 2019;2019. doi:10.1155/2019/3107692.
  • Zheng R, Lee SF, Bloomer MJ. How nurses cope with patient death: A systematic review and qualitative meta‐synthesis. J Clin Nurs. 2018;27(1-2):e39-e49. doi:10.1111/jocn.13975.
  • Türk G, Adana F, Erol F, Çelik Akyıl R, Taşkıran N. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(3):1-10.
  • Birimoğlu C, Sultan A. Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;2(3):40-48.
  • Kastenbaum R. The psychology of death: Springer Publishing Company; 3. Baskı. New York, NY: 2000.
  • Şahin M, Demirkiran F, Adana F. Hemşirelik öğrencilerinde ölüm kaygısı, ölmekte olan bireye bakım verme isteği ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2016;7(3):135-141.
  • Giersbergen V, Geçit S. Son gün ve saatlerdeki yaşam sonu bakiminda kanıta dayalı uygulama önerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017; 33(1):191-201.
  • Çiçek F. ‘Ölüm ve yas süreci’ Editörler: Yıldırım Y, Çiçek F. Palyatif Bakım (Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım). 1. Baskı. Ankara. 2018: 701-728.
  • Cerit B. Influence of training on first-year nursing department students’ attitudes on death and caring for dying patients: A single-group pretest–posttest experimental study. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2019;78(4):335-347. doi:10.1177/0030222817748838.
  • Gallagher O, Saunders R, Tambree K, Alliex S, Monterosso L, Naglazas Y. Nursing student experiences of death and dying during a palliative care clinical placement: Teaching and learning implications. Paper presented at: Teaching and learning Forum; January 30-31, 2014, The University of Notre Dame Australia, Perth.
  • Uysal N, Ceylan E, Koç A. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin ölmekte olan bireyin bakımına ilişkin tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;8(1):98-105.
  • Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T. Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse Educ Pract. 2020;46:102809. doi:10.1016/j.nepr.2020.102809.

Investigation of The Relationship Between Nursing Students' Fear of Death and Their Perceptions of Patient Care

Yıl 2022, , 190 - 196, 03.10.2022
https://doi.org/10.30934/kusbed.1075019

Öz

Objectives: This research was conducted to investigate the relationship between nursing students' fear of death and their perceptions of patient care.
Method: The research is cross-sectional, descriptive, and relation-seeking type, and the sample of the study consisted of 326 students studying in the nursing department of a university between October-November 2021. 'Personal Information Form', 'Fear of Death Scale' and 'Caring Behaviors Scale-24' were used to collect data. The data were collected face to face, and it took an average of 15 minutes to fill out the forms and scales.
Results: The majority of the students (89.81%) were female students, 179 (54.9%) of them read the information sources about the care of dying patients, 245 students (75.2%) encountered the phenomenon of death in their environment, it was determined that 306 (93.9%) of them had no experience of providing care to patients in the end-of-life period and 175 (53.7%) were afraid of death. Depending on the gender, it was determined that women got higher scores in the sub-dimensions of commitment and respect in both the fear of death and the nursing perceptions of end-of-life patient care. It was determined that there was no significant difference between fear of death and care behaviors of nursing students who had no experience of caring for a patient in the end-of-life period (p>0.05).
Conclusion: Nursing students have a high perception of nursing care regarding the patient. Both fears of death and nursing care perceptions of female students were found to be higher than males. It has been determined that nursing students who do not have the experience of caring for the end-of-life patient have more reassurance perception. It is thought that it is necessary to include more topics and training methods in the curriculum on end-of-life patient care and fear of death during undergraduate education, by turning the students' high perception of reassurance. For this reason, it is believed that more subjects and instructional techniques related to end-of-life patient care and fear of death should be included in the curriculum for undergraduate students.

Kaynakça

  • Neimeyer RA, Wittkowski J, Moser RP. Psychological research on death attitudes: An overview and evaluation. Death Stud. 2004;28(4):309-40. doi:10.1080/07481180490432324.
  • Silva Oliveira E, Agra G, Formiga Morais M, et al. The Process of Death and Dying in Nursing Students Perception. UFPE. 2016;10(5):1709-16.
  • Zafer C. Ölüm olgusu ve ölümün sosyolojik etkileri. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD). 2019;8(15):64-82.
  • Morgan JD. Living our dying and our grieving: Historical and cultural attitudes. Readings in Thanatology: Routledge. 2020:11-32.
  • Koç Z, Sağlam Z. Hemşirelik öğrencilerinin yaşam sonu bakım ve ölüm durumuna ilişkin duygu ve görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;12(1):14-7.
  • Shorter M, Stayt LC. Critical care nurses’ experiences of grief in an adult intensive care unit. J Adv Nurs. 2010;66(1):159-167. doi: 10.1111/j.1365-2648.2009.05191.x
  • Gray B. The emotional labour of nursing–Defining and managing emotions in nursing work. Nurse Educ Today. 2009;29(2):168-175. doi:10.1016/j.nedt.2008.08.003
  • Menekli T, Fadıloğlu Ç. Hemşirelerin ölüm algısının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(4):222-9. doi:10.17049/ahsbd.40758
  • Ay MA, Öz F. Nurses attitudes towards death, dying patients and euthanasia: A descriptive study. Nurs Ethics. 2019;26(5):1442-57. doi:10.1177/0969733017748481
  • Kent B, Anderson NE, Owens RG. Nurses’ early experiences with patient death: The results of an on-line survey of Registered Nurses in New Zealand. Int J Nurs Stud. 2012;49(10):1255-65. doi:10.1177/0969733017748481
  • Adesina O, DeBellis A, Zannettino L. Third-year Australian nursing students' attitudes, experiences, knowledge, and education concerning end-of-life care. Int J Palliat Nurs. 2014;20(8):395-401. doi:10.12968/ijpn.2014.20.8.395
  • De Araújo M, Da Silva MJP, Francisco M. Nursing the dying: essential elements in the care of terminally ill patients. Int Nurs Rev. 2004;51(3):149-158. doi:10.1111/j.1466-7657.2004.00225.x
  • Benli S, Yıldırım A. Hemşirelerde yaşam doyumu ve ölüme karşı tutum arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4), 167-179.
  • De Lemos Novais SA, Aguiar AR, Sousa AR, Almeida M, Raposo M. Nursing students’ attitudes towards death and end-of-life care. Revista de Enfermagem Referência. 2021;6:1-8. doi:10.12707/RV20111.
  • Szczupakowska M, Stolarek P, Roszak M, Głodowska K, Baum E. Patient's death from the perspective of nursing students. Front Public Health. 2021;9. doi:10.3389/fpubh.2021.636582.
  • Edo‐Gual M, Monforte‐Royo C, Aradilla‐Herrero A, Tomás‐Sábado J. Death attitudes and positive coping in Spanish nursing undergraduates: a cross‐sectional and correlational study. J Clin Nurs. 2015;24(17-18):2429-2438. doi:10.1111/jocn.12813.
  • Gül Ş, Demir Karabulut S, Eren H, et al. Nursing students’ experiences with death and terminal patients during clinical education. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2020:0030222820950510.
  • Iranmanesh S, Savenstedt S, Abbaszadeh A. Student nurses’ attitudes towards death and dying in south-east Iran. Int J Palliat Nurs. 2008;14(5):214-219. doi:10.12968/ijpn.2008.14.5.29488.
  • Costello J. Dying well: nurses’ experiences of ‘good and bad’deaths in hospital. J Adv Nurs. 2006;54(5):594-601. doi:10.1111/j.1365-2648.2006.03867.x.
  • Abu-El-Noor NI, Abu-El-Noor MK. Attitude of Palestinian nursing students toward caring for dying patients: A call for change in health education policy. J Holist Nurs. 2016;34(2):193-199. doi:10.1177/0898010115596492.
  • Yıldız Çiftçioğlu Z, Harmancı Seren A.K. Tanatofobi Ölçeğinin Türkçe Formunun Hemşirelerde Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. İstanbul Okan Üniversitesi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: İstanbul Okan Üniversitesi; 2019.
  • Gurdogan EP, Kınıcı E, Aksoy B. The relationship between death anxiety and attitudes toward the care of dying patient in nursing students. Psychol Health Med. 2019;24(7):843-52. doi:10.1080/13548506.2019.1576914.
  • Wu Y, Larrabee JH, Putman HP. Caring behaviors inventory: A reduction of the 42-item instrument. Nurs Res. 2006;55(1):18-25. doi:10.1097/00006199-200601000-00003.
  • Kurşun Ş, Kanan N. Bakım Davranışları Ölçeği-24’ün Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(4):229-235.
  • Russac R, Gatliff C, Reece M, Spottswood D. Death anxiety across the adult years: An examination of age and gender effects. Death Stud. 2007;31(6):549-561. doi:10.1080/07481180701356936.
  • Fernández-Martínez E, Martín-Pérez I, Liébana-Presa C, Martínez-Fernández M, López-Alonso AI. Fear of death and its relationship to resilience in nursing students: A longitudinal study. Nurse Educ Pract. 2021;55:103175. doi: 10.1016/j.nepr.2021.103175
  • Kring AM, Gordon AH. Sex differences in emotion: expression, experience, and physiology. J Pers Soc Psychol. 1998;74(3):686. doi:10.1037//0022-3514.74.3.686.
  • Xu F, Huang K, Wang Y, Xu Y, Ma L, Cao Y. A questionnaire study on the attitude towards death of the nursing interns in eight teaching hospitals in Jiangsu, China. Biomed Res Int. 2019;2019. doi:10.1155/2019/3107692.
  • Zheng R, Lee SF, Bloomer MJ. How nurses cope with patient death: A systematic review and qualitative meta‐synthesis. J Clin Nurs. 2018;27(1-2):e39-e49. doi:10.1111/jocn.13975.
  • Türk G, Adana F, Erol F, Çelik Akyıl R, Taşkıran N. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(3):1-10.
  • Birimoğlu C, Sultan A. Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;2(3):40-48.
  • Kastenbaum R. The psychology of death: Springer Publishing Company; 3. Baskı. New York, NY: 2000.
  • Şahin M, Demirkiran F, Adana F. Hemşirelik öğrencilerinde ölüm kaygısı, ölmekte olan bireye bakım verme isteği ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2016;7(3):135-141.
  • Giersbergen V, Geçit S. Son gün ve saatlerdeki yaşam sonu bakiminda kanıta dayalı uygulama önerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017; 33(1):191-201.
  • Çiçek F. ‘Ölüm ve yas süreci’ Editörler: Yıldırım Y, Çiçek F. Palyatif Bakım (Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım). 1. Baskı. Ankara. 2018: 701-728.
  • Cerit B. Influence of training on first-year nursing department students’ attitudes on death and caring for dying patients: A single-group pretest–posttest experimental study. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2019;78(4):335-347. doi:10.1177/0030222817748838.
  • Gallagher O, Saunders R, Tambree K, Alliex S, Monterosso L, Naglazas Y. Nursing student experiences of death and dying during a palliative care clinical placement: Teaching and learning implications. Paper presented at: Teaching and learning Forum; January 30-31, 2014, The University of Notre Dame Australia, Perth.
  • Uysal N, Ceylan E, Koç A. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin ölmekte olan bireyin bakımına ilişkin tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;8(1):98-105.
  • Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T. Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse Educ Pract. 2020;46:102809. doi:10.1016/j.nepr.2020.102809.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Özgün Araştırma / Hemşirelik Bilimleri
Yazarlar

Betül Çakmak 0000-0002-8122-2101

Bahar İnkaya 0000-0002-9151-6795

Ayşenur Altunsoy 0000-0002-4212-6643

Yayımlanma Tarihi 3 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2022
Kabul Tarihi 7 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çakmak, B., İnkaya, B., & Altunsoy, A. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 190-196. https://doi.org/10.30934/kusbed.1075019
AMA Çakmak B, İnkaya B, Altunsoy A. Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. KOU Sag Bil Derg. Ekim 2022;8(3):190-196. doi:10.30934/kusbed.1075019
Chicago Çakmak, Betül, Bahar İnkaya, ve Ayşenur Altunsoy. “Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu Ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8, sy. 3 (Ekim 2022): 190-96. https://doi.org/10.30934/kusbed.1075019.
EndNote Çakmak B, İnkaya B, Altunsoy A (01 Ekim 2022) Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8 3 190–196.
IEEE B. Çakmak, B. İnkaya, ve A. Altunsoy, “Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, KOU Sag Bil Derg, c. 8, sy. 3, ss. 190–196, 2022, doi: 10.30934/kusbed.1075019.
ISNAD Çakmak, Betül vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu Ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8/3 (Ekim 2022), 190-196. https://doi.org/10.30934/kusbed.1075019.
JAMA Çakmak B, İnkaya B, Altunsoy A. Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. KOU Sag Bil Derg. 2022;8:190–196.
MLA Çakmak, Betül vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu Ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 3, 2022, ss. 190-6, doi:10.30934/kusbed.1075019.
Vancouver Çakmak B, İnkaya B, Altunsoy A. Hemşirelik Öğrencilerinin Ölüm Korkusu ve Hasta Bakım Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. KOU Sag Bil Derg. 2022;8(3):190-6.