Art and mathematics have common points although they are different disciplines. Both are a way
of expressing people's thoughts and creativity. There are many common principles in nature and
life. The problem is the tendency for theses containing these two disciplines in Turkey. This study,
it is aimed to examine mathematics teaching and art studies. A total of 57 theses were scanned in
the study, which was carried out with the qualitative research method. Research: years, research
type, methods and designs, study group, grade levels, numerical size of the study group,
mathematics subjects, branches of art, and distribution of subjects were analyzed. While
mathematics teaching and art were studied the most in 2019, it was revealed that it was the most
frequent subject of master’s theses as a type of research. The study group was studied with
students at the 6th-grade level. The numerical size range of the study group was determined to be
between 31-60 people at most. It was determined that quantitative, qualitative, and mixed methods
were used most frequently in the studies, respectively. Experimental approaches were mostly used
as research design. In mathematics content, mathematical operations and geometry are the most
researched. Among the branches of art, drama came to the fore the most. According to the research
subjects, mostly academic achievement was investigated. This research summarizes the literature
for researchers who want to study mathematics and art in recent years.
Sanat ve matematik farklı disiplinler olmasına rağmen ortak noktalara sahiptirler. Her ikisi de insanların düşüncelerini ve yaratıcılığını ifade etmenin bir yoludur. Doğada ve günlük hayatta da
bir çok ortak ilkeleri bulunur. Türkiye’de bu iki disiplini içeren tezlerde eğilimin ne olduğu problem durumudur. Bu çalışmada matematik öğretimi ve sanat çalışmalarının incelenmesi
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada toplam 57 tez taranmıştır. Araştırmalar; yıl, araştırma türü, yöntem ve desenlerine, çalışma grup, sınıf düzeyleri, çalışma grubunun sayısal büyüklüğü, matematik konularına, sanat dallarına ve konuların dağılımına göre analiz edilmiştir. En çok 2019 yılında matematik öğretimi ve sanat çalışılmışken araştırma türü olarak yüksek lisans tezlerine en sık konu olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma grubunda öğrencilerle ve 6.sınıf düzeyinde çalışılmıştır. Çalışma grubunun sayısal büyüklük aralığı en fazla 31-60 kişi aralığında belirlenmiştir. Araştırmalarda sırasıyla en sık nicel, nitel ve karma yöntem kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırma deseni olarak deneysel yaklaşımlar en çok kullanılmıştır. Matematik
içeriklerinde ise geometri ve işlemler en fazla araştırılmıştır. Sanat dallarından en çok drama öne çıkmıştır. Araştırma konularına göre büyük çoğunlukla akademik başarı araştırılmıştır. Bu araştırma son yıllarda matematik öğretimi ve sanat çalışmak isteyen araştırmacılara alanyazının özetini sunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.