Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study On Turkısh Teachers' Applıcatıon Sıtuatıons Of Drama Method In Turkısh Courses And Theır Perceptıons Of Self-Effıcacy Regardıng Drama Technıques

Yıl 2024, , 200 - 226, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1466770

Öz

The main purpose of this research is to determine the level of competence of Turkish teachers in applying the drama method and drama techniques. Descriptive relational scanning, one of the quantitative research models, was used in the research. The sample of the research consists of 133 Turkish teachers working in official secondary schools affiliated with the Ministry of National Education. In the research, the teacher as a drama leader and the educational drama application competence scale and the competence survey regarding drama method techniques were used as data collection tools. SPSS 21 program was used to analyze the collected data. As a result of the research, it was determined that among the drama techniques, Turkish teachers were most knowledgeable about story-event enactment and least knowledge about finger play technique. When looking at the level of using drama techniques in lessons, it was determined that the technique they used frequently/intensively was improvisation, and the technique they used least was finger play. While applying the drama method, Turkish teachers stated that there were problems such as lack of equipment, high number of students, parents' attitude, management's attitude, lack of knowledge about the drama method, inability to cover the course topics and small classroom size. There is no significant difference between the proficiency levels of Turkish teachers in applying the drama method and the variables of gender, years of professional experience, theater attendance, place of duty and class size; It was determined that there was a significant difference according to the variables of taking a drama course during the undergraduate period, receiving drama education in any course, and reading and reviewing theater texts.

Kaynakça

  • Acarlıoğlu, H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilikleri ve dramaya ilişkin görüşleri (Kilis ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun ve yaratıcı drama ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aksoy, O. (2019). İngilizce ve Türkçe öğretmen adaylarının yaratıcı dramayı kullanmaya yönelik öz- yeterlikleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (21), 66-76.
  • Altıntaş, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Aytaş, G. (2008). Türkçe öğretiminde tematik yaratıcı drama etkinlik ve uygulamaları. Akçağ Yayıncılık.
  • Baş, H. Z. (2002). Drama yöntemiyle Türkçe öğretimi. Uzerler Matbaacılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can-Akkoç, S. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin drama uygulama yeterlik algıları ile dramaya yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Çebi, A. (1996). Öğretim amaçlı yaratıcı drama yoluyla imgesel dil becerisinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Türkçe Öğretmenlerinin Türkçe Dersinde Drama Yöntemini Uygulama Durumları ve Drama Tekniklerine İlişkin Öz Yeterlilik Algıları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2024, , 200 - 226, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1466770

Öz

Bu araştırmanın temel amacı Türkçe öğretmenlerin drama yöntemini uygulama ve drama tekniklerine ilişkin yeterliliklerin ne düzeyde bildiklerini ve uyguladıklarını belirlemeye yönelik bir durumu tespit etmektir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden betimsel ilişkisel tarama kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ortaokullarda görev yapan 133 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak drama lideri olarak öğretmen ve eğitimsel drama uygulama yeterliği ölçeği ile drama yöntemi tekniklerine ilişkin yeterlilik anketi kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS 21 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin drama tekniklerinden en çok öykü- olay canlandırmasını, en az ise parmak oyunu tekniği hakkında bilgi sahibi oldukları, derslerde drama tekniklerini kullanma düzeylerine bakıldığında sıklıkla/yoğun kullandıkları tekniğin doğaçlama, en az kullandıkları tekniğin ise parmak oyunu olduğu tespit edilmiştir. Türkçe öğretmenleri drama yöntemini uygularken araç-gereç eksikliği, öğrenci sayısının fazla olması, velilerin tutumu, yönetimin tutumu, drama yöntemiyle ilgili bilgi eksikliği, ders konularının yetiştirilememesi ve sınıfın dar oluşu gibi sorunlar olduğunu dile getirmişlerdir. Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini uygulama yeterlik düzeyleri ile cinsiyet, mesleki kıdem yılı, tiyatroya gitme durumu, görev yeri ve sınıf mevcudu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı; lisans döneminde drama dersi alma, herhangi bir kursta drama eğitimi alma, tiyatro metinlerini okuma ve inceleme değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acarlıoğlu, H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilikleri ve dramaya ilişkin görüşleri (Kilis ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun ve yaratıcı drama ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aksoy, O. (2019). İngilizce ve Türkçe öğretmen adaylarının yaratıcı dramayı kullanmaya yönelik öz- yeterlikleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (21), 66-76.
  • Altıntaş, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Aytaş, G. (2008). Türkçe öğretiminde tematik yaratıcı drama etkinlik ve uygulamaları. Akçağ Yayıncılık.
  • Baş, H. Z. (2002). Drama yöntemiyle Türkçe öğretimi. Uzerler Matbaacılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can-Akkoç, S. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin drama uygulama yeterlik algıları ile dramaya yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Çebi, A. (1996). Öğretim amaçlı yaratıcı drama yoluyla imgesel dil becerisinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Doğanoğlu 0000-0002-9824-9327

Mustafa Kaya 0000-0003-4755-4994

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2024
Kabul Tarihi 2 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Doğanoğlu, F., & Kaya, M. (2024). Türkçe Öğretmenlerinin Türkçe Dersinde Drama Yöntemini Uygulama Durumları ve Drama Tekniklerine İlişkin Öz Yeterlilik Algıları Üzerine Bir İnceleme. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 200-226. https://doi.org/10.48066/kusob.1466770

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı