Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Student Opinions on the Use of Cartoons in the Process of Text Processing in Turkish Lesson

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 46 - 65, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1391792

Öz

The aim of this study is to evaluate the use of cartoons in the development of linguistic and intellectual skills in the text processing process of Turkish lessons, in line with student opinions. In this study, in which action research was used in qualitative research method designs, an 8-week application was carried out for the use of cartoon in the process of cartoon-supported text processing. The data obtained by using semi-structured interviews before the implementation of the action plans, after the four-week implementation and at the end of the eight-week implementation were analysed by content analysis method. As a result of the research, it was concluded that the cartoon-supported text processing process provides a suitable ground for students to actively participate in the activities, supports the development of students' linguistic and intellectual skills, and in this process, students' motivation towards the lesson is high and they learn by having fun.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle dil bilgisi öğretimi (Yayımlanmamış doktora tezi) Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aksoy, B., Karatekin, K., Kuş, Z. ve Sönmez, Ö.F. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi, New World Sciences Academy, 5(4), 1483-1497.
  • Altun Alkan, H. ve Yaylı, D. (2022). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında karikatür okuryazarlığının değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 108-128.
  • Aytekin Özkan, P. (2009). Yabancı dil olarak Türkçe derslerinde kültürlerarası iletişim yetisi kazandırma amaçlı karikatür kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ayu, P. (2016). Designing caricature in teaching writing for EFL learners. Research in English and Education Journal, 1(1), 1-9.
  • Bayülgen, N. (2011). Yazı çalışmalarında karikatür, motivasyon ve yaratıcılık. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 1(1), 39-55.
  • Çaylı, C. (2020). Ortaokul Türkçe derslerinde öğrencilerin dinleme becerisinin geliştirilmesi ve gelişim durumlarının belirlenmesine yönelik bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çer, E. (2017). Karikatürlerle Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Danyal, N. (2005). Karikatürü iyi bilen biri fazladan bir dil sahibi olmuş demektir. Hürriyet Gösteri Dergisi, 275, 74.
  • De Fren, M. (1988). Using cartoons to develop writing and thinking skills. The Social Studies, 79(5), 221-224.
  • Duran, C. (2020). Birleştirilmiş sınıflı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde konuşma becerilerinin karikatürler yoluyla geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ersoy, A., F. ve Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109.
  • Et, E. (2019). Karikatürle yazma çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisine etkisi (Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi) Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ferrance, E. (2000). Themes in Education: Action Research. Northeast and Islands Regional Educational Laboratory At Brown University.

Türkçe Dersi Metin İşleme Sürecinde Karikatür Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 46 - 65, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1391792

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersi metin işleme sürecinde dilsel ve düşünsel becerilerin geliştirilmesinde karikatür kullanımını öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Nitel araştırma yöntemi desenlerinde eylem araştırmasının kullanıldığı bu çalışmada karikatür destekli metin işleme sürecinde karikatür kullanımına yönelik 8 haftalık uygulama yapılmıştır. Eylem planlarını uygulama öncesinde, dört haftalık uygulama sonrasında ve sekiz hafta süren uygulamanın bitiminde yarı yapılandırılmış görüşme kullanılarak elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda karikatür destekli metin işleme sürecinin öğrencilerin etkinliklere aktif katılım sağlamaları için uygun bir zemin oluşturduğu, öğrencilerin dilsel ve düşünsel becerilerinin gelişimini desteklediği ayrıca bu süreçte öğrencilerin derse yönelik motivasyonlarının yüksek olduğu ve eğlenerek öğrendikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle dil bilgisi öğretimi (Yayımlanmamış doktora tezi) Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aksoy, B., Karatekin, K., Kuş, Z. ve Sönmez, Ö.F. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi, New World Sciences Academy, 5(4), 1483-1497.
  • Altun Alkan, H. ve Yaylı, D. (2022). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında karikatür okuryazarlığının değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 108-128.
  • Aytekin Özkan, P. (2009). Yabancı dil olarak Türkçe derslerinde kültürlerarası iletişim yetisi kazandırma amaçlı karikatür kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ayu, P. (2016). Designing caricature in teaching writing for EFL learners. Research in English and Education Journal, 1(1), 1-9.
  • Bayülgen, N. (2011). Yazı çalışmalarında karikatür, motivasyon ve yaratıcılık. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 1(1), 39-55.
  • Çaylı, C. (2020). Ortaokul Türkçe derslerinde öğrencilerin dinleme becerisinin geliştirilmesi ve gelişim durumlarının belirlenmesine yönelik bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çer, E. (2017). Karikatürlerle Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Danyal, N. (2005). Karikatürü iyi bilen biri fazladan bir dil sahibi olmuş demektir. Hürriyet Gösteri Dergisi, 275, 74.
  • De Fren, M. (1988). Using cartoons to develop writing and thinking skills. The Social Studies, 79(5), 221-224.
  • Duran, C. (2020). Birleştirilmiş sınıflı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde konuşma becerilerinin karikatürler yoluyla geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ersoy, A., F. ve Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109.
  • Et, E. (2019). Karikatürle yazma çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisine etkisi (Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi) Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ferrance, E. (2000). Themes in Education: Action Research. Northeast and Islands Regional Educational Laboratory At Brown University.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Okan Akgül 0000-0001-5539-4885

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2023
Kabul Tarihi 9 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akgül, O., & Göçer, A. (2024). Türkçe Dersi Metin İşleme Sürecinde Karikatür Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 46-65. https://doi.org/10.48066/kusob.1391792

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı