Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çatışma Kuramı Üzerinden Bana Karanlığını Anlat Filminin Göstergebilimsel Çözümlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 324 - 340
https://doi.org/10.48066/kusob.1469368

Öz

Bu çalışmada, 2022 yılında gösterime giren ve İMDB puanı 6.2 olan Bana Karanlığını Anlat filminde bulunan aile içi çatışmaların göstergebilimsel çözümlemesi yapılmıştır. Filmin çözümlemesi yapılırken Barthesh’in göstergebilimsel yöntemi kullanılmıştır. Barthes, sözlü iletişim dışında sözsüz iletişimde de bilinçli ya da bilinçsiz olarak birçok mesaj gönderildiğini belirtmiştir. Bu bakımdan ele alındığında sinema, sözlü iletişimin yanında mitler üzerinden de izleyiciye mesajlar vermektedir. Dolayısıyla sinema mitlerle birlikte göstergebilimsel mesajların çokça kullanıldığı bir sanat dalıdır. Sinema sahnelerinde kullanılan her nesnenin bir amacı ve mesajı vardır. Anlatılmak istenen hikâye ve verilmek istenen mesaj her zaman diyalogla oluşturulmaz. Film içerisinde görsel ve işitsel ögeler kullanılarak verilmek istenen mesajları seyircinin çözümlemesi istenebilir. Bu çalışmada da “Bana Karanlığını Anlat” filmindeki aile içi çatışmalar göstergeler kullanarak ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Doküman analizi yönteminin kullanıldığı çalışmada materyal olarak “Bana Karanlığını Anlat” filmi esas alınmıştır. Yapılan çözümlemelerden elde edilen bulgularda aile içi, kadın-erkek ve çıkar çatışmalarına ait göstergelere rastlanmıştır. Sonuç olarak çalışmada evliliği bitme noktasına gelmiş olan bir çiftin evlilik kurumu içinde bir çatışmaya girdiği ve evli çiftlerden biri ölse dahi ötekinin eşinin ailesi üzerinden çatışmayı sürdürdüğü görülmüştür.

Kaynakça

  • Adalet Bakanlığı (2002). Türk Medeni Kanunu, Türk Medeni Kanun’un yürürlüğü ve uygulama şekli hakkında kanun ve gerekçeler. Açık Cezaevi Matbaası.
  • Arslantürk, Z. & Amman, M. T. (2000). Sosyoloji. Kaknüs Yayınları.
  • Atabek, G. & Atabek, Ü. (2007), Medya metinlerini çözümlemek. İçerik, göstergebilim ve söylem çözümleme yöntemleri. Siyasal Kitabevi.
  • Aydin, B. (2015). İlkokullarda görevli öğretmenler ve yöneticilerin okullarda yaşanan çatışma nedenleri ve çözümlerine ilişkin görüşleri (Karşıyaka örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Okan Üniversitesi.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. Kültür Bakanlığı.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bingöl, İ. (2022). Toplumsal teoride çatışmanın klasik kökleri üzerine bir değerlendirme: Karl Marx, MaxWeber, GeorgSimmel. Akademik Matbuat, 6(1), 111-136.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim. Akademik Araştırma ve Dayanışma Derneği.
  • Bozkurt, V. (2017). Değişen dünyada sosyoloji: temeller, kavramlar, kuramlar. Ekin Yayınevi.
  • Büyükyılmaz, A. & Demir, Ç. (2016). Türkiye'de kadına yönelik aile içi şiddetin belirleyenleri: Multinomiallogit model yaklasimi. Ege Akademik Bakış, 16(3), 443.
  • Elden, M. (2009). Reklamcılık iletişim dizisi 1: reklam ve reklamcılık. Say Yayınları.
  • Johnson, D. P. (2008). Contemporarysociologicaltheory. An integratedmultilevelapproach. Springer.
  • Karaca, N. (2009). Türban, s. bir söylenbilimsel “anlamlama” ve göstergebilimsel “çözümleme” denemesi. Folklor/Edebiyat, 15 (57), 293-314.
  • Kaya, İ.A.& Erkmen, Z. (2017). Aytül Aka’nın eserlerinde aile içi çatışma üzerine bir inceleme. Kesit Akademi Dergisi, (10), 621-633.
  • Kayabaş, E. (2009). Osmanlı Devleti’nde Tanzimat dönemi itibarıyla aile hukukunun gelişimi – Hukuk-i Aile Kararnamesi. Filiz Kitabevi.
  • Kazak, E. & Aygün, M. (2022). Okul müdürlerinin çatışma durumunda duygusal zekâ becerilerini yönetebilme yeterlikleri. Millî Eğitim Dergisi, 51(233), 745-768. https://doi.org/10.37669/milliegitim.799658
  • Kıran, A. (1990). Dilbilim-göstergebilim ilişkileri. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, (1), 51-62.
  • Machiavelli, N. (2008). Hükümdar. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Moore, W. E. (2010). İşlevselcilik (Çev: Şirin Tekeli). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde, ss. 359-404. Kırmızı Yayınları.
  • Rifat, M. (2012). Dilbilim ve göstergebilim kuramları. Yapı ve Kredi Yayınları.
  • Rousseau, J.J. (2007). Dillerin kökeni üstüne bir deneme. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Savur, M. (1975). Sociology of conflicttheory. SocialScientist, 3(12), 29-42.
  • Sucuoğlu, E. (2015). Evaluation of the conflict causes and conflict management approaches of the statelycee teachers. H. U. Journal of Education, 30(4), 16-28.
  • Tatlıcan, Ü. (2011). Sosyoloji ve sosyal teori yazıları. Sentez.
  • Uçan, H. (2006). Yazınsal eleştiri ve göstergebilim. Hece Yayınları.
  • Uçan, H. (2016). Dilbilim, göstergebilim ve edebiyat eğitimi. İz Yayıncılık.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. MultilingualYayınları.
  • Wallace, R. A. &Wolf, A. (2012). Çağdaş sosyoloji kuramları (Çev: Leyla Elburuz, M. Rami Ayas). Doğu Batı Yayınları.
  • World Development Report (1993). Investing in Health. https://www.sinemalar.com/film/276614/bana-karanligini-anlat

Semiogical Analysis of The Movie Tell Me About Your Darkness Through Conflict Theory

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 324 - 340
https://doi.org/10.48066/kusob.1469368

Öz

In this study, a semiotic analysis of the domestic conflict in the film Tell Me Your Darkness, which was released in 2022 and has an IMDB score of 6.2, was made. While analysing the film, Barthesh's semiotic method was used. Barthes stated that apart from verbal communication, many messages are sent consciously or unconsciously in non-verbal communication. In this respect, cinema gives messages to the audience through myths as well as verbal communication. Therefore, cinema is a branch of art in which semiotic messages are widely used together with myths. Every object used in cinema scenes has a purpose and message. The story to be told and the message to be given are not always created through dialogue. The audience may be asked to analyse the messages to be given by using visual and auditory elements in the film. In this study, intra-family conflicts in the film "Tell Me Your Darkness" were tried to be revealed by using signs. In the study in which the document analysis method was used, the film Tell Me Your Darkness was taken as the material. In the findings obtained from the analysis, indicators of conflicts within the family, men and women and conflicts of interest were found. As a result, in the study, it was observed that a couple whose marriage had come to the point of dissolution entered into a conflict within the institution of marriage, and even if one of the married couples was not involved in the conflict, the other continued the conflict through his/her spouse's family.

Kaynakça

  • Adalet Bakanlığı (2002). Türk Medeni Kanunu, Türk Medeni Kanun’un yürürlüğü ve uygulama şekli hakkında kanun ve gerekçeler. Açık Cezaevi Matbaası.
  • Arslantürk, Z. & Amman, M. T. (2000). Sosyoloji. Kaknüs Yayınları.
  • Atabek, G. & Atabek, Ü. (2007), Medya metinlerini çözümlemek. İçerik, göstergebilim ve söylem çözümleme yöntemleri. Siyasal Kitabevi.
  • Aydin, B. (2015). İlkokullarda görevli öğretmenler ve yöneticilerin okullarda yaşanan çatışma nedenleri ve çözümlerine ilişkin görüşleri (Karşıyaka örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Okan Üniversitesi.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. Kültür Bakanlığı.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bingöl, İ. (2022). Toplumsal teoride çatışmanın klasik kökleri üzerine bir değerlendirme: Karl Marx, MaxWeber, GeorgSimmel. Akademik Matbuat, 6(1), 111-136.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim. Akademik Araştırma ve Dayanışma Derneği.
  • Bozkurt, V. (2017). Değişen dünyada sosyoloji: temeller, kavramlar, kuramlar. Ekin Yayınevi.
  • Büyükyılmaz, A. & Demir, Ç. (2016). Türkiye'de kadına yönelik aile içi şiddetin belirleyenleri: Multinomiallogit model yaklasimi. Ege Akademik Bakış, 16(3), 443.
  • Elden, M. (2009). Reklamcılık iletişim dizisi 1: reklam ve reklamcılık. Say Yayınları.
  • Johnson, D. P. (2008). Contemporarysociologicaltheory. An integratedmultilevelapproach. Springer.
  • Karaca, N. (2009). Türban, s. bir söylenbilimsel “anlamlama” ve göstergebilimsel “çözümleme” denemesi. Folklor/Edebiyat, 15 (57), 293-314.
  • Kaya, İ.A.& Erkmen, Z. (2017). Aytül Aka’nın eserlerinde aile içi çatışma üzerine bir inceleme. Kesit Akademi Dergisi, (10), 621-633.
  • Kayabaş, E. (2009). Osmanlı Devleti’nde Tanzimat dönemi itibarıyla aile hukukunun gelişimi – Hukuk-i Aile Kararnamesi. Filiz Kitabevi.
  • Kazak, E. & Aygün, M. (2022). Okul müdürlerinin çatışma durumunda duygusal zekâ becerilerini yönetebilme yeterlikleri. Millî Eğitim Dergisi, 51(233), 745-768. https://doi.org/10.37669/milliegitim.799658
  • Kıran, A. (1990). Dilbilim-göstergebilim ilişkileri. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, (1), 51-62.
  • Machiavelli, N. (2008). Hükümdar. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Moore, W. E. (2010). İşlevselcilik (Çev: Şirin Tekeli). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde, ss. 359-404. Kırmızı Yayınları.
  • Rifat, M. (2012). Dilbilim ve göstergebilim kuramları. Yapı ve Kredi Yayınları.
  • Rousseau, J.J. (2007). Dillerin kökeni üstüne bir deneme. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Savur, M. (1975). Sociology of conflicttheory. SocialScientist, 3(12), 29-42.
  • Sucuoğlu, E. (2015). Evaluation of the conflict causes and conflict management approaches of the statelycee teachers. H. U. Journal of Education, 30(4), 16-28.
  • Tatlıcan, Ü. (2011). Sosyoloji ve sosyal teori yazıları. Sentez.
  • Uçan, H. (2006). Yazınsal eleştiri ve göstergebilim. Hece Yayınları.
  • Uçan, H. (2016). Dilbilim, göstergebilim ve edebiyat eğitimi. İz Yayıncılık.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. MultilingualYayınları.
  • Wallace, R. A. &Wolf, A. (2012). Çağdaş sosyoloji kuramları (Çev: Leyla Elburuz, M. Rami Ayas). Doğu Batı Yayınları.
  • World Development Report (1993). Investing in Health. https://www.sinemalar.com/film/276614/bana-karanligini-anlat
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdulselami Sarıgül 0000-0002-1272-5274

Ahmet Karabulut 0000-0002-2222-4078

Halil Aydin 0009-0000-2582-7731

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2024
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarıgül, A., Karabulut, A., & Aydin, H. (2024). Çatışma Kuramı Üzerinden Bana Karanlığını Anlat Filminin Göstergebilimsel Çözümlenmesi. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 324-340. https://doi.org/10.48066/kusob.1469368

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı