Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2023, , 1 - 9, 30.04.2023
https://doi.org/10.24938/kutfd.1054003

Öz

Amaç: Bu çalışma, Türkiye’de yüz yüze eğitimin sürdürüldüğü iki dönemde uygulanan COVID-19 yönetim algoritmalarını ve sonuçlarını karşılaştırarak, çocukların salgında pozitiflik durumunun belirlenmesi ve algoritmaların değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır.

Gereç ve Yöntemler: Çalışma, tanımlayıcı türde yapılmıştır. Yüz yüze eğitimin başladığı dönemler olan 21 Eylül-16 Kasım 2020 tarih aralığı ile 6-20 Eylül 2021 tarih aralığında Kayseri ilinde eğitim görmekte olan 6-18 yaş aralığındaki çocukların PCR test sayıları ve sonuçları değerlendirilmiştir. Her iki dönemde uygulanan COVID-19 yönetim algoritmaları bu sonuçlar üzerinden ele alınarak, COVID-19 pandemisindeki etkileri ve sonuçları karşılaştırılmıştır.

Bulgular: Bu çalışmada 2020 yılında 21 Eylül-16 Kasım arasında saptanan 32558 vakanın 2544’ü (%7,8’i) öğrenci iken, 2021 yılında 6-20 Eylül arası saptanan 14176 vakanın 3020’si (%21.3’ü) öğrencidir. 2021 yılında tüm vakalar içindeki öğrenci yüzdesi 2020 yılına göre yüksek olup aradaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001).

Sonuç: Bu çalışmada 2020’ye kıyasla 2021’de saptanan COVID-19 vaka sayısında ve vakalar içinde öğrenci yüzdesinde artış olduğu görülmektedir. Bu durumun sebebi, ele alınan dönemlerde birbirine kıyasla toplumsal hareketliliğin artması ve okullarda uygulanan izolasyon algoritma farklılıkları olabilir. Yıllar arasında farklılık gösteren vaka sayısı artışının ve öğrencilerin vaka sayısına etkisinin ortaya konulabilmesi için diğer etmenlerin kontrol edilebildiği, daha geniş çapta çalışmalara ihtiyaç vardır.

Kaynakça

  • World Health Organization (WHO). Naming the corona virus disease (COVID-19) and the virus that causes it. Accessed date: 22 January 2021. Erişim adresi:https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it, 2020.
  • WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. Accessed date: 27 December 2020. Erişim adresi: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
  • Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus out breaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child AdolescHealth. 2020;4(5):397-404.
  • SETA. 5 Soru: Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Eğitim ve Öğretmenlere Etkisi. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://www.setav.org/5-soru-koronavirus-covid-19-salgininin-egitim-ve-ogretmenlere-etkisi/
  • United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF). COVID-19 salgını süresince okula dönüş hakkında. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://www.unicefturk.org/yazi/ covid19_okuladonus
  • T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi, 2020. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi:https://covid19.saglik.gov.tr /TR-6393/covid-19-salgin-yonetimi-ve-calisma-rehberi.html
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) “Okullarda COVID-19 Pozitif Vaka Çıkması Durumunda Yapılması Gereken Uygulamalar Rehberi”. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/okullarda-covid-19-pozitif-vaka-cikmasi-durumunda-yapilmasi-gereken-uygulamalar-rehberi-hazirlandi/haber/23988/tr
  • T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi,2021. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/
  • Çakır B. COVID-19 and Children: From an Epidemiological Perspective. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 2020;14(COVID-19):1-8.
  • Aslaner H, Benli AR, Şimşek E, Korkmaz Z. Prevalence of COVID-19 infection in asymptomatic school children. Turk J Pediatr. 2022;64(1):32-9.
  • Google LLC “Google COVID-19 Community Mobility Reports”. Accessed date: 01 November 2021. Erişim adresi: https://www.google.com/ covid19/mobility/
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). “2020-2021 Eğitim ve Öğretim Yılı Çalışma Takvimi” Konulu, 2020/4 sayılı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Genelgesi. Erişim Tarihi: 01 Kasım 2021. Erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2046.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Temaslı Takibi, Salgın Yönetimi, Evde Hasta İzlemi ve Filyasyon. Erişim Tarihi: 01 Kasım 2021. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/ TR-66339/temasli-takibi-salgin-yonetimi-evde-hasta-izlemi-ve-filyasyon.html
  • Yayla Ceylan Cura B, Özsürekçi Y, Aykaç K, Oygar Derin P, Gürlevik Laçinel S, İlbay S, ve ark. Characteristic sand Management of Children with COVID-19 in Turkey. Balkan Med J 2020;37(1):341-7
  • Hon KLE, Leung KKY. Pediatric COVID-19: whatdisease is this? World J Pediatr. 2020 Aug;16(4):323-5.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Genel Koronavirüs Tablosu. Erişim Tarihi: 26 Kasım 2021. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html
  • Bhopal SS, Bagaria J, Olabi B, Bhopal R. Children and young people remain at low risk of COVID-19 mortality. Lancet Child Adolesc Health. 2021;5(5):12-3.
  • Modig K, Ahlbom A, Ebeling M. Excess mortality from COVID-19: weekly excess death rates by age and sex for Sweden and its most affected region. Eur J PublicHealth. 2021;31(1):17-22.
  • Cho SI, Yoon S, Lee HJ. Impact of comorbidity burden on mortality in patients with COVID-19 using the Korean health insurance database. SciRep. 2021;11(1):63-75.
  • Türk Tabipler Birliği (TTB). Yeni Koronavirüs Pandemisi Sürecinde Türkiye’de Covid-19 Aşılaması ve Bağışıklama Hizmetlerinin Durumu. 2021;May:78-89.
  • Durmuş H, Gökler ME, Metintaş S. The Effectiveness of Community-based Social Distancing for Mitigating the Spread of the COVID-19 Pandemic in Turkey. J Prev Med Pub Health 2020;53(6):397-404.

Comparison of Algorithms Applied in The Management of COVID-19 in School Children and Their Results Through Social Mobility Data

Yıl 2023, , 1 - 9, 30.04.2023
https://doi.org/10.24938/kutfd.1054003

Öz

Objective: This study was conducted with the aim of determining the positivity of children in the epidemic, by comparing the COVID-19 management algorithms and their results applied in the two periods when face-to-face education was carried out in Turkey.

Material and Methods: The study was conducted in descriptive type. The PCR test numbers and results of children aged 6-18 years studying in Kayseri province between September 21, November 16, 2020, and September 6-20, 2021, which are the periods when face-to-face education started, were evaluated. The effects and results of the COVID-19 pandemic were compared by considering the COVID-19 management algorithms applied in the both periods, on the basis of these results.

Results: In our study, 2544 (7.8%) of 32558 cases detected between September 21 and November 16 in 2020 were students, while 3020 (21.3%) of 14176 cases detected between 6-20 September in 2021 were students. The percentage of students in all cases in 2021 was higher than in 2020, and the difference was statistically significant (p<0.001).

Conclusion: In our study, it is seen that there is an increase in the number of COVID-19 cases and the percentage of students detected in 2021 compared to 2020.This may be due to the increase in social mobility and differences in the isolation algorithms applied in schools compared to each other in the periods analyzed. In order to reveal the increase in the number of cases that differ between years and the effect of students on the number of cases, there is a need for larger studies in which other factors can be controlled.

Kaynakça

  • World Health Organization (WHO). Naming the corona virus disease (COVID-19) and the virus that causes it. Accessed date: 22 January 2021. Erişim adresi:https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it, 2020.
  • WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. Accessed date: 27 December 2020. Erişim adresi: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
  • Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus out breaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child AdolescHealth. 2020;4(5):397-404.
  • SETA. 5 Soru: Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Eğitim ve Öğretmenlere Etkisi. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://www.setav.org/5-soru-koronavirus-covid-19-salgininin-egitim-ve-ogretmenlere-etkisi/
  • United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF). COVID-19 salgını süresince okula dönüş hakkında. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://www.unicefturk.org/yazi/ covid19_okuladonus
  • T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi, 2020. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi:https://covid19.saglik.gov.tr /TR-6393/covid-19-salgin-yonetimi-ve-calisma-rehberi.html
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) “Okullarda COVID-19 Pozitif Vaka Çıkması Durumunda Yapılması Gereken Uygulamalar Rehberi”. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/okullarda-covid-19-pozitif-vaka-cikmasi-durumunda-yapilmasi-gereken-uygulamalar-rehberi-hazirlandi/haber/23988/tr
  • T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi,2021. Erişim Tarihi: 23 Eylül 2021. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/
  • Çakır B. COVID-19 and Children: From an Epidemiological Perspective. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 2020;14(COVID-19):1-8.
  • Aslaner H, Benli AR, Şimşek E, Korkmaz Z. Prevalence of COVID-19 infection in asymptomatic school children. Turk J Pediatr. 2022;64(1):32-9.
  • Google LLC “Google COVID-19 Community Mobility Reports”. Accessed date: 01 November 2021. Erişim adresi: https://www.google.com/ covid19/mobility/
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). “2020-2021 Eğitim ve Öğretim Yılı Çalışma Takvimi” Konulu, 2020/4 sayılı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Genelgesi. Erişim Tarihi: 01 Kasım 2021. Erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2046.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Temaslı Takibi, Salgın Yönetimi, Evde Hasta İzlemi ve Filyasyon. Erişim Tarihi: 01 Kasım 2021. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/ TR-66339/temasli-takibi-salgin-yonetimi-evde-hasta-izlemi-ve-filyasyon.html
  • Yayla Ceylan Cura B, Özsürekçi Y, Aykaç K, Oygar Derin P, Gürlevik Laçinel S, İlbay S, ve ark. Characteristic sand Management of Children with COVID-19 in Turkey. Balkan Med J 2020;37(1):341-7
  • Hon KLE, Leung KKY. Pediatric COVID-19: whatdisease is this? World J Pediatr. 2020 Aug;16(4):323-5.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Genel Koronavirüs Tablosu. Erişim Tarihi: 26 Kasım 2021. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html
  • Bhopal SS, Bagaria J, Olabi B, Bhopal R. Children and young people remain at low risk of COVID-19 mortality. Lancet Child Adolesc Health. 2021;5(5):12-3.
  • Modig K, Ahlbom A, Ebeling M. Excess mortality from COVID-19: weekly excess death rates by age and sex for Sweden and its most affected region. Eur J PublicHealth. 2021;31(1):17-22.
  • Cho SI, Yoon S, Lee HJ. Impact of comorbidity burden on mortality in patients with COVID-19 using the Korean health insurance database. SciRep. 2021;11(1):63-75.
  • Türk Tabipler Birliği (TTB). Yeni Koronavirüs Pandemisi Sürecinde Türkiye’de Covid-19 Aşılaması ve Bağışıklama Hizmetlerinin Durumu. 2021;May:78-89.
  • Durmuş H, Gökler ME, Metintaş S. The Effectiveness of Community-based Social Distancing for Mitigating the Spread of the COVID-19 Pandemic in Turkey. J Prev Med Pub Health 2020;53(6):397-404.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Serkan Yıldız 0000-0001-6610-2120

Erhan Şimşek 0000-0002-0473-7910

Ali Ramazan Benli 0000-0003-0039-1497

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Yıldız, S., Şimşek, E., & Benli, A. R. (2023). OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, 25(1), 1-9. https://doi.org/10.24938/kutfd.1054003
AMA Yıldız S, Şimşek E, Benli AR. OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI. Kırıkkale Üni Tıp Derg. Nisan 2023;25(1):1-9. doi:10.24938/kutfd.1054003
Chicago Yıldız, Serkan, Erhan Şimşek, ve Ali Ramazan Benli. “OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 25, sy. 1 (Nisan 2023): 1-9. https://doi.org/10.24938/kutfd.1054003.
EndNote Yıldız S, Şimşek E, Benli AR (01 Nisan 2023) OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 25 1 1–9.
IEEE S. Yıldız, E. Şimşek, ve A. R. Benli, “OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI”, Kırıkkale Üni Tıp Derg, c. 25, sy. 1, ss. 1–9, 2023, doi: 10.24938/kutfd.1054003.
ISNAD Yıldız, Serkan vd. “OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 25/1 (Nisan 2023), 1-9. https://doi.org/10.24938/kutfd.1054003.
JAMA Yıldız S, Şimşek E, Benli AR. OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2023;25:1–9.
MLA Yıldız, Serkan vd. “OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, c. 25, sy. 1, 2023, ss. 1-9, doi:10.24938/kutfd.1054003.
Vancouver Yıldız S, Şimşek E, Benli AR. OKUL ÇOCUKLARINDA COVID-19 YÖNETİMİNDE UYGULANAN ALGORİTMALAR VE SONUÇLARININ TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VERİLERİ ARACILIĞIYLA KARŞILAŞTIRILMASI. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2023;25(1):1-9.

Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.