Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study

Yıl 2017, , 139 - 148, 18.12.2017
https://doi.org/10.24938/kutfd.298227

Öz

Objective: The purpose of this study is to investigate the Likert-type
patient satisfaction scale for satisfaction of inpatients in the Hospital of
the University of Kirikkale Medical Faculty, and to determine the reliability
and validity of this scale.

Material and Methods: The scale with 22 items was prepared considering related
literature and it was administered to 397 subjects between September 2015- July
2016.

Results: A patient satisfaction scale consisting of four factors was developed
after factor analyzes and reliability study. The factors of the scale is
determined as “doctor factor with 6 items”, “other staff factor with 5 items”,
“physical facilities factor with 8 items” and “food services factor with 3
items”. For these four factors identified, we investigated whether the
differences in satisfaction levels of inpatients vary between departments and
determined in which department a difference emerged. In addition, according to
the mentioned factors, the highest level of satisfaction was determined in the
branches of thoracic surgery, brain and neurosurgery, thoracic surgery and
ophthalmology respectively.







Conclusion: Patient satisfaction levels were "good" for all
factors called as doctors, other staff, physical facilities and catering
services.

Kaynakça

  • 1. Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta Memnuniyeti. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5(2):69-74.
  • 2. Kırılmaz H. Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi Çerçevesinde İncelenmesi: Poliklinik Hastaları Üzerine Bir Alan Araştırması. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(1):11-21.
  • 3. Kıdak LB, Aksaraylı M. Yatan Hasta Memnuniyetinin Değerlendirilmesi ve İzlenmesi: Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst. Dergisi 2008;10(3):87-122.
  • 4. Özer N, Köçkar Ç. Yurttaş A. Kalp Damar Cerrahisi Kliniğinde Yatan Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12(3):12-19.
  • 5. Çelikkalp Ü, Temel M, Saraçoğlu GV, Demir M. Bir Kamu Hastanesinde Yatan Hastaların Hizmet Memnuniyeti. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2011;6(17):1-14.
  • 6. Arslan Ç, Kelleci M. Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeyleri ve İlişkili Bazı Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(1):1-8.
  • 7. Savaş E, Bahar A. Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde Yatan Hastaların Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi. Gaziantep Tıp Dergisi 2011;17(1): 24-28.
  • 8. Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Kaan Kitapevi, Eskişehir, 1999; 502s.
  • 9. Timm NH. Applied Multivariate Analysis. New York: Springer-Verlang, 2002; 693s.
  • 10. Alpar R. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Detay yayıncılık, Ankara, 2011; 853s.
  • 11. Raykov T, Marcoulides GA. An Introduction to Applied Multivariate Analysis. Routledge Taylor & Francis Group, New York, 2008; 485s.
  • 12. Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Testleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 2008; 426s.
  • 13. Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2004;30(3): 211-216.
  • 14. Albayrak AS. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil yayın dağıtım, Ankara, 2006; 499s.
  • 15. Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS Uygulamaları. Ankara: Emek Ofset, 2005; 467s.
  • 16. Sharma S. Applied Multivariate Techniques. John Wiley Sonc Inc, New York, 1996, 493s.
  • 17. Turanlı M, Cengiz DT, Bozkır Ö. Faktör Analizi ile Üniversiteye Giriş Sınavlarındaki Başarı Durumuna Göre İllerin Sıralanması. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Derg. 2012; 17: 45-68.
  • 18. Brown JD. Choosing the Right Type of Rotation in PCA and EFA. Shiken: JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter 2009;13(3), 20-25.
  • 19. Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Yayınları, 2003, 195s.
  • 20. Patır S. Faktör Analizi İle Öğretim Üyesi Değerleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2009;23(4): 69-86.

KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ HASTANESİ İÇİN YATAN HASTA MEMNUNİYETİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2017, , 139 - 148, 18.12.2017
https://doi.org/10.24938/kutfd.298227

Öz

Amaç: Bu çalışmada Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde yatan
hastalar için Likert tipi hasta memnuniyet ölçeği geliştirilerek, bu ölçeğin
güvenilirlik ve geçerliliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: Yapılan literatür taraması ardından hazırlanan 22 maddeli
ölçek hastanede Eylül 2015- Temmuz 2016 tarihleri arasında yatan 397 hastaya
uygulanmıştır.

Bulgular: İstatistiksel
yöntemler kullanılarak faktör analizi ve güvenilirlik çalışmaları yapılmış, bu
çalışmalar sonucunda dört faktörden oluşan Hasta Memnuniyet Ölçeği
geliştirilmiştir. Bu faktörler 6 maddeli doktor faktörü; 5 maddeli diğer
personel faktörü; 8 maddeli fiziki olanaklar faktörü ve 3 maddeli yemek
hizmetleri faktörüdür. Bu dört faktör için, çeşitli anabilim dallarında yatan
hastaların memnuniyet düzeyleri arasında farklılık olup olmadığı araştırılmış
ve farklılığın hangi anabilim dallarından kaynaklandığı belirlenmiştir. Ayrıca
belirtilen faktörlere göre sırasıyla göğüs cerrahisi, beyin ve sinir cerrahisi,
göğüs cerrahisi ve göz hastalıkları ana bilim dallarında en yüksek memnuniyet
düzeyi saptanmıştır.







Sonuç: Hastaların memnuniyet düzeyleri doktor, diğer personel, fiziki olanak ve
yemek hizmetleri olarak adlandırılan tüm faktörlerde “iyi” düzeyde
saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta Memnuniyeti. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5(2):69-74.
  • 2. Kırılmaz H. Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi Çerçevesinde İncelenmesi: Poliklinik Hastaları Üzerine Bir Alan Araştırması. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(1):11-21.
  • 3. Kıdak LB, Aksaraylı M. Yatan Hasta Memnuniyetinin Değerlendirilmesi ve İzlenmesi: Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst. Dergisi 2008;10(3):87-122.
  • 4. Özer N, Köçkar Ç. Yurttaş A. Kalp Damar Cerrahisi Kliniğinde Yatan Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12(3):12-19.
  • 5. Çelikkalp Ü, Temel M, Saraçoğlu GV, Demir M. Bir Kamu Hastanesinde Yatan Hastaların Hizmet Memnuniyeti. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2011;6(17):1-14.
  • 6. Arslan Ç, Kelleci M. Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeyleri ve İlişkili Bazı Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(1):1-8.
  • 7. Savaş E, Bahar A. Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde Yatan Hastaların Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi. Gaziantep Tıp Dergisi 2011;17(1): 24-28.
  • 8. Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Kaan Kitapevi, Eskişehir, 1999; 502s.
  • 9. Timm NH. Applied Multivariate Analysis. New York: Springer-Verlang, 2002; 693s.
  • 10. Alpar R. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Detay yayıncılık, Ankara, 2011; 853s.
  • 11. Raykov T, Marcoulides GA. An Introduction to Applied Multivariate Analysis. Routledge Taylor & Francis Group, New York, 2008; 485s.
  • 12. Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Testleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 2008; 426s.
  • 13. Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2004;30(3): 211-216.
  • 14. Albayrak AS. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil yayın dağıtım, Ankara, 2006; 499s.
  • 15. Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS Uygulamaları. Ankara: Emek Ofset, 2005; 467s.
  • 16. Sharma S. Applied Multivariate Techniques. John Wiley Sonc Inc, New York, 1996, 493s.
  • 17. Turanlı M, Cengiz DT, Bozkır Ö. Faktör Analizi ile Üniversiteye Giriş Sınavlarındaki Başarı Durumuna Göre İllerin Sıralanması. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Derg. 2012; 17: 45-68.
  • 18. Brown JD. Choosing the Right Type of Rotation in PCA and EFA. Shiken: JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter 2009;13(3), 20-25.
  • 19. Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Yayınları, 2003, 195s.
  • 20. Patır S. Faktör Analizi İle Öğretim Üyesi Değerleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2009;23(4): 69-86.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Erdugan

Serap Yörübulut

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Erdugan, F., & Yörübulut, S. (2017). Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, 19(3), 139-148. https://doi.org/10.24938/kutfd.298227
AMA Erdugan F, Yörübulut S. Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study. Kırıkkale Üni Tıp Derg. Aralık 2017;19(3):139-148. doi:10.24938/kutfd.298227
Chicago Erdugan, Funda, ve Serap Yörübulut. “Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 19, sy. 3 (Aralık 2017): 139-48. https://doi.org/10.24938/kutfd.298227.
EndNote Erdugan F, Yörübulut S (01 Aralık 2017) Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 19 3 139–148.
IEEE F. Erdugan ve S. Yörübulut, “Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study”, Kırıkkale Üni Tıp Derg, c. 19, sy. 3, ss. 139–148, 2017, doi: 10.24938/kutfd.298227.
ISNAD Erdugan, Funda - Yörübulut, Serap. “Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 19/3 (Aralık 2017), 139-148. https://doi.org/10.24938/kutfd.298227.
JAMA Erdugan F, Yörübulut S. Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2017;19:139–148.
MLA Erdugan, Funda ve Serap Yörübulut. “Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, c. 19, sy. 3, 2017, ss. 139-48, doi:10.24938/kutfd.298227.
Vancouver Erdugan F, Yörübulut S. Inpatient Satisfaction for Kırıkkale University Hospital: A Scale Development Study. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2017;19(3):139-48.

Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.