Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anger Situation of Last Year Students in the Faculty of Health Sciences

Yıl 2019, , 148 - 155, 31.08.2019
https://doi.org/10.24938/kutfd.467295

Öz

Objective: The aim of this study is to determine anger expression style
of last year students in Faculty of Health Sciences.
 

Material and Methods: This
descriptive study was carried out with the participation of 114 senior grade
students from the Department of Nursing, Health Management and Child. Data were
collected by using the “Trait Anger Expression Scale” which was developed to
determine anger expression styles. The scale consists of 34 items and quadruple
Likert Type Scaling. A high score of continuous anger showed that anger level
was high. The high score of anger control scale indicated that anger could be
controlled. The high score of anger-out scale indicated that anger could be
easily expressed, and the high score for inward anger subscale showed that
anger was suppressed.

Results: Nursing
students made up 62.3% of the study population while 16.7% were health
management students and 21.1% child development students. It was determined
that the students had moderate anger behavior, their level of suppression of
anger was low, they could not express their anger easily and they had moderate
anger controls.
  Furthermore, there was a
positive correlation between continuous anger and inward anger and anger
expression, while there was a negative correlation with anger control. There
was no significant difference among the departments in terms of general anger
status.

Conclusion: In this study, it was determined that students
experienced moderate anger, could not express their anger easily, and their
anger suppression levels and anger controls were low. It may be advisable to
plan education and trainings in order to control the anger of the students who
will work in the field of health and to develop methods for dealing with anger
in an appropriate manner, and to add issues of anger control to the content of
the related courses.

Kaynakça

  • 1. Sonkaya İZ, Göçer S, Günay O, Ulutabanca RÖ. Meslek yüksekokulu öğrencilerinde öfke düzeyi, ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi. 2017;9(2):61-86.
  • 2. Soykan Ç. Öfke ve Öfke Yönetimi. Kriz Dergisi. 2003;11(2):19-27.
  • 3. Budak S. Psikoloji Sözlüğü. 1. baskı. Ankara. Bilim ve Sanat Yayınları, 2000.
  • 4. Özer AK. Sürekli öfke (Sl-Öfke) ve öfke ifadesi tarzı (Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. 1994;9(31):26-35.
  • 5. Erkek N, Özgür G, Babacan GA. Hipertansiyon tanısı alan hastaların sürekli öfke ve öfke ifade tarzları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;10(2):9-18.
  • 6. Özmen A. Öfke: Kuramsal yaklaşımlar ve bireylerde öfkenin ortaya çıkmasına neden olan etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2006;39(1):39-56.
  • 7. Aslan N, Arkar H. Üniversite öğrencilerinde öfke ifade tarzları ile mizaç ve karakter özellikleri arasındaki ilişki, düşünen adam. The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences. 2016;29(2):120-128.
  • 8. Spielberger CD, Jacobs G, Russell S, Crane R. Assessment of anger: The State-Trait Anger Scale. In: Butcher JN, Spielberger CD, eds. Advances in Personality Assessment. 2nd ed. Hillsdale, New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates, 1983:161-189.
  • 9. Doğan S, Güler H, Kelleci M. Hastaların öfkeli davranışları karşısında hemşirelerin yaklaşımları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2001;5(1):26-32.
  • 10. Lerner, H. Öfke Dansı. 5. baskı. İstanbul. Varlık Yayınları, 2004.
  • 11. Starner TM, Peters RM. Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing. 2004;20(6):335-42.
  • 12. Rippon T. Aggression and violence in health care professions. Journal of Advanced Nursing. 2000;31(2):452-60.
  • 13. Baran M, Okanlı A. Hemşirelerde öfke düzeyinin iş doyumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;18(1):43-9.
  • 14. Bügel, E. Çocuk gelişimcisi kimdir? Erişim Tarihi: 02 Ağustos 2018: Http://Milasdh.Saglik.Gov.Tr/Tr,72831/Cocuk-Gelisim-Uzmani.Html.
  • 15. Ulusoy H, Tosun N, Aydın J. Türkiye’de sağlık yönetimi alanında lisans eğitimini sürdürmekte olan öğrencilerin genel profilinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2014;1(2):10-22.
  • 16. Çalıkuşu C, Yücel B, Polat A, Baykal C. Psikojenik deri yolması olan hastalarda öfke ifadesi ve aleksitimi: bir ön çalışma. Nöropsikiyatri Arşivi. 2001;38(3):137-41.
  • 17. Güleç H, Sayar K, Özkorumak E. Depresyonda bedensel belirtiler. Türk Psikiyatri Dergisi. 2005;16(2):93.
  • 18. Güleç H, Sayar K, Topbaş M, Karkucak M, Ak İ. Fibromiyalji sendromu olan kadınlarda aleksitimi ve öfke. Türk Psikiyatri Dergisi. 2004;15(3):191-98.
  • 19. Saçar B. İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin öfke tepkisiyle arkadaş bağlılığının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana, 2007.
  • 20. Türkçapar H, Güriz O, Özel A, Işık B, Dönbak ÖS. Antisosyal kişilik bozukluğu olan hastalarda öfke ve depresyonun ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi. 2004;15(2):119-24.
  • 21. Yöndem ZD, Bıçak B. Öğretmen adaylarının öfke düzeyi ve öfke tarzları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2008;5(2):1-15.
  • 22. Türk Dil Kurumu, Öfke Tanımı. Erişim Tarihi: 02 Ağustos 2018: Http://www.Tdk.Gov.Tr/İndex.Php?Option=Com_Bts&Arama=Kelime&Guid=Tdk.Gts.5b67fac25c0261.94197368.
  • 23. Akdoğan R. Farklı cinsiyet rollerine sahip üniversite öğrencilerinin öfke yaşama biçimleri ve utangaçlık düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Yezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 2007.
  • 24. Koçak E. Ergenlerde yalnızlığın yordanmasında benlik saygısı, sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana, 2008.
  • 25. Kaya N, Kaya H, Atar NY, Turan N, Eskimez Z, Palloş A ve ark. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012;9(2):18-26.
  • 26. Duran S, Karadaş A. Kadder E. Hemşirelik öğrencilerinin tolerans düzeyleri ile öfke kontrolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;7(3):39-44.
  • 27. Cenkseven F. Öfke yönetimi becerileri programının ergenlerin öfke ve saldırganlık düzeylerine etkisi. Educational Science and Practise. 2003;2(4):153-167.

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU

Yıl 2019, , 148 - 155, 31.08.2019
https://doi.org/10.24938/kutfd.467295

Öz

Amaç: Bu çalışmanın
amacı, Sağlık Bilimleri Fakültesi son sınıf öğrencilerinin öfke ifade
tarzlarını belirlemektir.

Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı
tipte yapılan araştırma bir kamu üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik, Sağlık Yönetimi ve Çocuk Gelişimi Bölümü son sınıf 198 öğrencinin
114’ünün katılımı ile gerçekleşmiştir (katılım oranı %58). Veriler, öfke ifade
tarzlarını belirlemek amacıyla geliştirilmiş “Sürekli Öfke/Öfke İfade Tarzı
Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ölçek 34 maddeli ve 4’lü likert tipinden
oluşmaktadır. Sürekli öfkeden alınan yüksek puan öfke düzeyinin yüksek
olduğunu; öfke kontrolü ölçeğinden alınan yüksek puan öfkenin kontrol
edilebildiğini, öfke dışa vurum ölçeğinden alınan yüksek puan, öfkenin kolayca
ifade edilebiliyor olduğunu ve öfke içe vurum alt ölçeğinden alınan yüksek puan
ise öfkenin bastırılmış olduğunu göstermektedir.

Bulgular: Öğrencilerin %62.3’ü
Hemşirelik, %16.7’si Sağlık Yönetimi ve %21.1’i ise Çocuk Gelişimi bölümünde
okumaktadır. Öğrencilerin orta düzeyde öfke davranışı gösterdikleri; öfke
durumunu bastırma düzeylerinin düşük olduğu, öfkelerini kolay ifade
edemedikleri ve orta düzeyde öfke kontrolleri olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
öğrencilerin sürekli öfke ile öfke içe vurumu (r=0.44; p≤05) ve öfke dışa
vurumu (r=0.71; p=0.00) arasında pozitif anlamlı; öfke kontrolü (r=-0.44;
p=0.00) ile arasında ise negatif anlamlı bir ilişki görülmüştür. Genel öfke
durumu açısından bölümler arasında fark anlamlı bulunmamıştır.







Sonuç: Çalışmada, öğrencilerin orta düzeyde öfke
yaşadıkları, öfkelerini kolay ifade edemedikleri, öfkeyi bastırma düzeylerinin
ve öfke kontrollerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Sağlık alanında çalışacak
öğrencilerinin öfkelerini kontrol etme ve uygun şekilde öfkeyle baş etme
yöntemlerini geliştirmeleri açısından eğitimlerin planlanması, ilgili derslerin
içeriğine öfke kontrolü konularının eklenmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • 1. Sonkaya İZ, Göçer S, Günay O, Ulutabanca RÖ. Meslek yüksekokulu öğrencilerinde öfke düzeyi, ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi. 2017;9(2):61-86.
  • 2. Soykan Ç. Öfke ve Öfke Yönetimi. Kriz Dergisi. 2003;11(2):19-27.
  • 3. Budak S. Psikoloji Sözlüğü. 1. baskı. Ankara. Bilim ve Sanat Yayınları, 2000.
  • 4. Özer AK. Sürekli öfke (Sl-Öfke) ve öfke ifadesi tarzı (Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. 1994;9(31):26-35.
  • 5. Erkek N, Özgür G, Babacan GA. Hipertansiyon tanısı alan hastaların sürekli öfke ve öfke ifade tarzları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;10(2):9-18.
  • 6. Özmen A. Öfke: Kuramsal yaklaşımlar ve bireylerde öfkenin ortaya çıkmasına neden olan etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2006;39(1):39-56.
  • 7. Aslan N, Arkar H. Üniversite öğrencilerinde öfke ifade tarzları ile mizaç ve karakter özellikleri arasındaki ilişki, düşünen adam. The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences. 2016;29(2):120-128.
  • 8. Spielberger CD, Jacobs G, Russell S, Crane R. Assessment of anger: The State-Trait Anger Scale. In: Butcher JN, Spielberger CD, eds. Advances in Personality Assessment. 2nd ed. Hillsdale, New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates, 1983:161-189.
  • 9. Doğan S, Güler H, Kelleci M. Hastaların öfkeli davranışları karşısında hemşirelerin yaklaşımları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2001;5(1):26-32.
  • 10. Lerner, H. Öfke Dansı. 5. baskı. İstanbul. Varlık Yayınları, 2004.
  • 11. Starner TM, Peters RM. Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing. 2004;20(6):335-42.
  • 12. Rippon T. Aggression and violence in health care professions. Journal of Advanced Nursing. 2000;31(2):452-60.
  • 13. Baran M, Okanlı A. Hemşirelerde öfke düzeyinin iş doyumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;18(1):43-9.
  • 14. Bügel, E. Çocuk gelişimcisi kimdir? Erişim Tarihi: 02 Ağustos 2018: Http://Milasdh.Saglik.Gov.Tr/Tr,72831/Cocuk-Gelisim-Uzmani.Html.
  • 15. Ulusoy H, Tosun N, Aydın J. Türkiye’de sağlık yönetimi alanında lisans eğitimini sürdürmekte olan öğrencilerin genel profilinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2014;1(2):10-22.
  • 16. Çalıkuşu C, Yücel B, Polat A, Baykal C. Psikojenik deri yolması olan hastalarda öfke ifadesi ve aleksitimi: bir ön çalışma. Nöropsikiyatri Arşivi. 2001;38(3):137-41.
  • 17. Güleç H, Sayar K, Özkorumak E. Depresyonda bedensel belirtiler. Türk Psikiyatri Dergisi. 2005;16(2):93.
  • 18. Güleç H, Sayar K, Topbaş M, Karkucak M, Ak İ. Fibromiyalji sendromu olan kadınlarda aleksitimi ve öfke. Türk Psikiyatri Dergisi. 2004;15(3):191-98.
  • 19. Saçar B. İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin öfke tepkisiyle arkadaş bağlılığının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana, 2007.
  • 20. Türkçapar H, Güriz O, Özel A, Işık B, Dönbak ÖS. Antisosyal kişilik bozukluğu olan hastalarda öfke ve depresyonun ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi. 2004;15(2):119-24.
  • 21. Yöndem ZD, Bıçak B. Öğretmen adaylarının öfke düzeyi ve öfke tarzları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2008;5(2):1-15.
  • 22. Türk Dil Kurumu, Öfke Tanımı. Erişim Tarihi: 02 Ağustos 2018: Http://www.Tdk.Gov.Tr/İndex.Php?Option=Com_Bts&Arama=Kelime&Guid=Tdk.Gts.5b67fac25c0261.94197368.
  • 23. Akdoğan R. Farklı cinsiyet rollerine sahip üniversite öğrencilerinin öfke yaşama biçimleri ve utangaçlık düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Yezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 2007.
  • 24. Koçak E. Ergenlerde yalnızlığın yordanmasında benlik saygısı, sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana, 2008.
  • 25. Kaya N, Kaya H, Atar NY, Turan N, Eskimez Z, Palloş A ve ark. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012;9(2):18-26.
  • 26. Duran S, Karadaş A. Kadder E. Hemşirelik öğrencilerinin tolerans düzeyleri ile öfke kontrolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;7(3):39-44.
  • 27. Cenkseven F. Öfke yönetimi becerileri programının ergenlerin öfke ve saldırganlık düzeylerine etkisi. Educational Science and Practise. 2003;2(4):153-167.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Çelik Durmuş

Yurdagül Erdem

Mesut Gökçen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çelik Durmuş, S., Erdem, Y., & Gökçen, M. (2019). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, 21(2), 148-155. https://doi.org/10.24938/kutfd.467295
AMA Çelik Durmuş S, Erdem Y, Gökçen M. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU. Kırıkkale Üni Tıp Derg. Ağustos 2019;21(2):148-155. doi:10.24938/kutfd.467295
Chicago Çelik Durmuş, Serpil, Yurdagül Erdem, ve Mesut Gökçen. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 21, sy. 2 (Ağustos 2019): 148-55. https://doi.org/10.24938/kutfd.467295.
EndNote Çelik Durmuş S, Erdem Y, Gökçen M (01 Ağustos 2019) SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 21 2 148–155.
IEEE S. Çelik Durmuş, Y. Erdem, ve M. Gökçen, “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU”, Kırıkkale Üni Tıp Derg, c. 21, sy. 2, ss. 148–155, 2019, doi: 10.24938/kutfd.467295.
ISNAD Çelik Durmuş, Serpil vd. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 21/2 (Ağustos 2019), 148-155. https://doi.org/10.24938/kutfd.467295.
JAMA Çelik Durmuş S, Erdem Y, Gökçen M. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2019;21:148–155.
MLA Çelik Durmuş, Serpil vd. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, c. 21, sy. 2, 2019, ss. 148-55, doi:10.24938/kutfd.467295.
Vancouver Çelik Durmuş S, Erdem Y, Gökçen M. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ÖFKE DURUMU. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2019;21(2):148-55.

Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.