Bu çalışmanın amacı, farklı yayınevlerine ait ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan metinleri kalıplaşmış söz varlığı açısından incelemektir. Bu amaç çerçevesinde, 2018-2019 Eğitim ve Öğretim Yılı’ndan itibaren, 6 ve 7. sınıflarda okutulan, Türkçe ders kitaplarındaki 96 okuma metninde bulunan kalıplaşmış söz varlığı tespit edilmiş ve kitaplar bu yönüyle karşılaştırılmıştır. Kalıplaşmış söz varlığı unsurları olarak deyimler, atasözleri, ikilemeler ve kalıplaşmış sözler ele alınmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden ‘temel nitel araştırma’ desenine göre yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma materyalini, 6 ve 7. sınıflarda okutulan, farklı yayınevlerine ait dört Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Çalışmada veriler doküman incelemesine göre toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analizle çözümlenmiş, tablolarla gösterilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın sonunda iki sınıf düzeyinde de özel yayınevlerine ait kitaplarda en fazla söz varlığının hikâye edici metinlerde, MEB Yayınları’na ait kitaplarda ise en fazla söz varlığının bilgilendirici metinlerde olduğu; 6. sınıf düzeyinde EKOYAY Yayıncılık’a ait kitabın, 7. sınıf düzeyinde ise MEB Yayınları’na ait kitabın söz varlığı konusunda daha zengin olduğu; dört ders kitabındaki metinlerde en çok deyimlerin, en az ise atasözlerinin olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonunda çeşitli önerilere yer verilmiştir.
Ortaokul Türkçe ders kitapları metinler kalıplaşmış söz varlığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |