Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 13 - 24, 31.01.2025
https://doi.org/10.20322/littera.1606216

Öz

Türkiye Türkçesi gramer kitapları incelendiğinde fiilimsiler konusunun birkaç kaynak dışında detaylı bir şekilde ele alınmadığı görülmektedir. Türkiye Türkçesinin gramerinde bir bütünlüğün olmasından dolayı bir konunun eksik öğrenilmesi diğer konuların da öğreniminde güçlükler yaratmaktadır. Fiilimsiler konusunun ilişkili olduğu bölümlere bakıldığında kelime bilgisi, cümle bilgisi, şekil bilgisi gibi konular görülür. Fiilimsiler konusunun bazı kaynaklarda fiilimsi adı altında işlenirken bazı kaynaklarda da eylemsi şeklinde işlenmesi konunun öğreniminde güçlük oluşturmaktadır. Yine öğrencilerin bazı eklerin oluşum kurallarını ve kullanım yerlerini bilmemesi kelime morfolojisinde sorun yaratmaktadır. Türkiye Türkçesinde kullanılan bazı zaman eklerinin (/-(y)A+cAk/, /-Ar/, /-mA+z/, /-mIş/) eylemin gerçekleştiği zamanı bildirme fonksiyonunda olmayıp fiilden türetilmiş ve ismi niteleyen sıfatlar yapması akabinde bazı eylemleri gerçekleştiren alet isimleri yapması (kalıcı isimler) bu zaman eklerinin sanki farklı birer ekmiş gibi öğrenciye öğretilmesi konunun öğreniminde sorun oluşturmaktadır. Oysa Türkçede tek bir tane (/-(y)A+cAk/, /-Ar/, /-mA+z/, /-mIş/) eki bulunmaktadır. Bu ekler de cümlenin kuruluşuna göre bazen fonksiyon değiştirip fiilden isim yapan ekler gibi kullanılabilir. Şüphesiz fiilimsiler konusunun en önemli sorunlarından biri de içinde bulundukları cümlelerin basit cümle mi birleşik cümle mi olduğu sorunudur. Bu bağlamda hem akademik kaynaklarda hem de Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulunca onaylı ders kitaplarında bilgi birliği olmayışı sorunun hâlen devam ettiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2009). Birleşik cümle üzerine. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Ayverdi, İ. (2005). Misalli büyük Türkçe sözlük. Kubbealtı Neşriyat.
  • Banguoğlu, T. (2015). Türkçenin grameri. TDK Yayınları.
  • Bayraktar, N. (2018). Türkçede fiilimsiler. TDK Yayınları.
  • Delice, H. İ. (2003). Türkçe sözdizimi. Kitabevi Yayınları.
  • Eker, S. (2010). Çağdaş Türk dili. Grafiker Yayınları.
  • Ergin, M. (2009). Türk dil bilgisi. Bayrak Yayınları.
  • Esenlioğlu, H. & Set, S. & Yücel, A. (2021). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 8. sınıf ders kitabı. MEB Yayınları.
  • Gülensoy, T. (2015). Türkçe el kitabı. Akçağ Yayınları.
  • Karahan, L. (2011). Türkçede söz dizimi. Akçağ Yayınları.
  • Karahan, L. (1995). Türkçede birleşik cümle problemi. Türk gramerinin sorunları toplantısı. TDK Yayınları.
  • Kerimoğlu, C. (2007). Türkçe dil bilgisi öğretiminde yapı bakımından cümle sınıflandırmaları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), ss. 98-107.
  • Korkmaz, Z. (2003). Türkiye Türkçesi grameri (şekil bilgisi). TDK Yayınları.
  • Özkan, B. (2020), Türkiye Türkçesinde fiilimsiler üzerine ileri uygulamalar, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(39), ss. 1321-1371.
  • Özkan, M. & Sevinçli, V. (2011). Türkiye Türkçesi söz dizimi. Akademik Kitaplar.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güney-Batı (Oğuz) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birol İpek 0000-0001-7874-3830

Cemil Özcan Bu kişi benim 0009-0002-7672-6484

Erken Görünüm Tarihi 31 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2024
Kabul Tarihi 31 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İpek, B., & Özcan, C. (2025). TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 11(1), 13-24. https://doi.org/10.20322/littera.1606216
AMA İpek B, Özcan C. TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. Ocak 2025;11(1):13-24. doi:10.20322/littera.1606216
Chicago İpek, Birol, ve Cemil Özcan. “TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 11, sy. 1 (Ocak 2025): 13-24. https://doi.org/10.20322/littera.1606216.
EndNote İpek B, Özcan C (01 Ocak 2025) TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 11 1 13–24.
IEEE B. İpek ve C. Özcan, “TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI”, Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, c. 11, sy. 1, ss. 13–24, 2025, doi: 10.20322/littera.1606216.
ISNAD İpek, Birol - Özcan, Cemil. “TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 11/1 (Ocak 2025), 13-24. https://doi.org/10.20322/littera.1606216.
JAMA İpek B, Özcan C. TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2025;11:13–24.
MLA İpek, Birol ve Cemil Özcan. “TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, c. 11, sy. 1, 2025, ss. 13-24, doi:10.20322/littera.1606216.
Vancouver İpek B, Özcan C. TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE FİİLİMSİLER SORUNU VE ÖĞRENİM ZORLUKLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2025;11(1):13-24.
Makaleler sisteme yüklenmeden önce intihal yazılımı aracılığıyla taranıp intihal raporu ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Rapordaki benzerlik indeksinin %20'nin altında olması gerekmektedir.

İlgi, katkı ve desteğiniz için teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.