Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uşak İl Özel İdaresi Katılımcı Bütçe Uygulamasının Mali Yerelleşme Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 133 - 147, 29.06.2020

Öz

Katılımcı yönetim anlayışının bütçeye yansıması olarak kabul edilen katılımcı bütçe yaklaşımı, Porto Alegre’den dünyaya hızla yayılmış ve Türkiye’de de geniş bir uygulama alanı bulmuştur. Avrupa Birliği (AB), MEDA Projesi kapsamında seçilen pilot birimlerden biri olan Uşak İl Özel İdaresi 2007-2008 yıllarında katılımcı bütçe uygulamasına imza atarak bu yeni bütçeleme anlayışına örnek teşkil etmiştir. Çalışmada katılımcılık ile yerelleşme arasındaki ilişkiye paralel olarak katılımcı bütçe ve mali yerelleşme arasındaki etkileşim, Uşak İl Özel İdaresi uygulama dönemi kapsamında değerlendirilmiştir. Dönemsel verileri incelendiğinde, katılımcı bütçe ile mali yerelleşme arasındaki etkileşimin uygulama sonrası dönemsel göstergelere kıyasla daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bulut, T. (2013). Şeffaf, Katılımcı ve Etkin Kent Yönetimi için Kent Konseyleri, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Çakır, S. ve Kayalıdere, G. (2018). Katılımcı Bütçeleme Ve Kent Konseylerinde Katılımcı Bütçe Algısı: Manisa Yunusemre Belediyesi Kent Konseyi Örneği. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F.Yönetim ve Ekonomi, 25(3), 941-960.
  • Çetinkaya Ö. ve Demirbaş T. (2010). Belediye gelirlerinin analizi ve mali özerklik açısından değerlendirilmesi,İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Maliye Araştırma Merkezi Konferansları 53. Seri. Erişim: 10 Kasım 2017, http://dergipark. gov.tr/download/article-file/7242,
  • Çobanoğulları, G. ve Yereli, A. B. (2017). Katılımcı demokrasi ve bütçeleme, Sosyoekonomi, 25(31),109-125. Çukurçayır, A. (2008). Yerel Demokrasi ve Yerel Siyaset (15-36). İstanbul: Okutan Yayıncılık.
  • Doğan, G. ve Çetin Gerger, G. (2018). Manisa Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyelerinin Katılımcı Bütçe Uygulamasına Yönelik Görüşleri, International Journal of Public Finance, 3(2), 205-231.
  • Genro, T. (1999). Özgün Bir Belediyecilik Deneyimi: Katılımcı Bütçe; Brezilya’nın Porto Alegre Kentindeki Deneyim. (Çev. B.Tanatar). İstanbul: Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi (WALD).
  • Gilman, H. and Wampler, B. (2019). The Difference in Design: Participatory Budgeting in Brazil and the United States, Journal of Public Deliberation: 15(1) , Article 7.
  • Godwin, M. L. ( 2018). Studying Participatory Budgeting: Democratic Innovation or Budgeting Tool? State and Local Government Review, 50 (2), 132-144.
  • Hendrik Ewens & Joris van der Voet (2019). Organizational complexity and participatory innovation: participatory budgeting in local government. Public Management Review, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14719037.2019.1577908 İç İşleri Bakanlığı, UNDP ve CFCU. (2011). Vatandaş Katılımını Artırma Rehberi.Erişim: 09 Eylül 2012, http://www.migm.gov.tr/kurumlar/migm.gov.tr/YAYINLAR/REHBERLER/Katilim%20Rehberi_09.01.2012.pdf.
  • Memiş, L. (2019). Katılımcı Belediye Yönetimi: Görele (Giresun) Halk Meclisi Örneği, Akdeniz İİBF Dergisi 2019, 19(1) 157-203.
  • Moynihan, D. P. (2007). Citizen participation in budgeting: prospects for developing countries, A. Shah (Ed.), Participatory Budgeting. 55-84. The World Bank, Washington D.C. Erişim: 26 Aralık 2018 https://0211i09i9-y-https-ebookcentral-proquest-com.usak.proxy.deepknowledge.io/lib/usak-ebooks.
  • Önder, Ö. (2013). Yerelleşme ve yerel demokrasinin güçlendirilmesi bağlamında yerel katılım. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(18), 311-326.
  • Özen, A. ve Yontar, İ. G. (2009). Katılımcı demokrasi anlayışında bütçeleme: katılımcı bütçeleme. Maliye Dergisi, 156, Ocak-Haziran, 280-293.
  • Sezer Ö. ve Vural, T. (2010). Kamu hizmetlerinin sunumunda devletin değişen rolü ve merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasında yetki ve görev paylaşımı, Maliye Dergisi, 159, 203-219.
  • Tunçer, P. (2012). Küreselleşme-yerelleşme ve Türkiye’de yerel demokrasinin geliştirilmesi. Türk İdare Dergisi, 475, 131-146. Uşak Belediyesi (2018). Uşak’ın fiziki yapısı, Erişim: 20 Nisan 2018, http://www.usak.bel.tr/sayfa/fiziki-yapisi/.
  • Uşak İl Özel İdaresi (2018). Yerel yönetim reformu destek projesi konferansı,Erişim: 24 Nisan 2018, http://www.usakozelidaresi.gov.tr/yerel-yonetim-reformu-destek-projesi-konferansi.
  • Uşak İl Özel İdaresi (2018).Vatandaş memnuniyet anketi,Erişim: 23 Nisan 2018, http://www.usakozelidaresi.gov.tr/vatandas-memnuniyeti-anketi.
  • Kentleşme Şûrası. (2009). Erişim: 19 Ekim 2017, http://webdosya.csb.gov.tr/db/kentges/editor dosya/kitap10.pdf.
  • Uşak İl Özel İdaresi Stratejik Planı 2015-2019 (2018). Erişim: 25 Ağustos 2018, http://www.sp.gov.tr/upload/ xSPStratejikPlan/files/pdf.
  • Uşak İl Özel İdaresi (2018). Uşak İl Özel İdaresi 2008 Yılı Bütçe Raporu.
  • Yahşi.F. (2016). Katılım, Yerelleşme ve Yerel Yönetimler Perspektifinden Yerel Demokrasiler, Ö. O. Fettahlıoğlu ve C. Birin (Ed.), 3rh International Congress on Social Sciences, China to Adriatic, 203-210.
  • Yalçın, A. Z. (2015). Yerel yönetimlerde katılımcı bütçeleme. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi, 22 (2),311-329.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehtap Öksüz 0000-0001-5862-5079

Neslihan Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öksüz, M., & Yılmaz, N. (2020). Uşak İl Özel İdaresi Katılımcı Bütçe Uygulamasının Mali Yerelleşme Açısından İncelenmesi. Lapseki Meslek Yüksekokulu Uygulamalı Araştırmalar Dergisi, 1(1), 133-147.

Lapseki MYO Uygulamalı Araştırmalar Dergisi ücretsizdir. Yayınlanacak makaleler için herhangi bir ücret talep edilmez