Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARA KARAYEV’İN “KÜÇÜK VALS” İSİMLİ ESERİNİN EĞİTSEL AÇIDAN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 105 - 119, 25.08.2023

Öz

Keman eğitimi sürecinde, keman eğitimcileri öğretme yaklaşımlarını göz önünde bulundurarak birçok eser, etüt ve egzersiz kullanmaktadır. Etüt ve egzersizler öğrencinin teknik ve müzikal gelişimine büyük katkı sağlamaktadır. Bu süreçte keman eğitimcileri tarafından tercih edilen eserler ise öğrencinin hem teknik ve müzikal gelişimine katkı sağlarken hem de öğrencinin çalışma sürecinde motive olmasını sağlamaktadır. Bu nedenle ülkemiz keman eğitiminde kültürümüzün karakteristik ve müzikal özelliklerini taşıyan çağdaş Türk bestecilerine ait eserlere de yer verilmektedir. Ancak Çağdaş Türk bestecilerini ait eserlerin büyük bir kısmı seviye bakımından zor olması nedeniyle başlangıç keman eğitiminde tercih edilmemektedir. Bu problem durumundan yola çıkarak kardeş ülke olarak tanımladığımız ve Türk müzik kültürüne yakınlığı ile bilinen Azerbaycan’ın önemli bestecilerinden biri olan Kara Karayev’in “Küçük Vals” isimli keman eserinin eğitsel analizinin yapılması, araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda ise Kara Karayev’in “Küçük Vals” İsimli eserin sağ el ve sol el teknik kazanımları belirlenmiştir. Bu araştırma nitel veri toplama teknikleri kullanıldığı bilimsel bir araştırmadır. Bu araştırma var olan bir durumu ortaya konulması amaçlanmış ve model olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Bu araştırmanın evrenini ve Örneklemini Kara Karayev’in “Küçük Vals” isimli eser oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Eserin sol el teknik analizi sonucunda ise eserde hem müzikal zenginliği geliştirmek hem de daha rahat parmak baskısı yapılabilmesi için iki, üç, dört ve beşinci pozisyonlara farklı zamanlarda yer verildiği görülmektedir. Yapılan sağ el teknik analizi sonucunda ise eserde yoğun bir şekilde Detaşe ve Legato yay tekniklerine yer verildiği görülmektedir. Yay kullanımını zenginleştirmek ve eserde vals ritminin etkisini bağıl bir şekilde hissettirebilmek açısından Portato yay tekniğinin de yer aldığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Aytaç, A. (2021). Konservatuvarların çalgı eğitimi müfredatlarında Çağdaş Türk Müziği eserlerinin incelenmesi. Akademik Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 51(14).
  • Cafer, H. A. (2015). Dünden bugüne Azerbaycan müziği üzerine bir değerlendirme. İdil Dergisi, Cilt 4, Sayı 17.
  • Coşkuner, S. (2018). Bjarne Brustad’ın Eventyrsuite eserinin keman öğretimindeki temel davranışlara yönelik içerik analizi. Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, Cilt 11, Sayı 61.
  • Çimen, G. (2003). Çalgı çalmaya bağlı fiziksel rahatsızlıklar. İnönü Üniversitesi, Malatya, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, Bildiriler, s.175-180.
  • Ganioğlu, C. (2019). Sanatsal ve performans özellikleri hakkında Gara Garayev’in keman için yaptığı işler. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Müzik Bölümü, Sanatta Yeterlilik Tezi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. (35. baskı), Nobel.
  • Kutluk, Ö. (2012). Necdet Levent’in 1 numaralı keman konçertosunun keman öğretimindeki temel davranışlara yönelik içerik analizi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 2, Sayı 5.
  • Mikail, E. H. (2011). Türkiye Azerbaycan İlişkileri. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 38. İCANAS Uluslararası ve Azerbaycan Çalışmaları Kongresi, Cilt 3, 1065, Bildiri.
  • Özdemir, S. (2015). Amatör keman eğitiminde amaç ve hedeflere göre keman öğretim metotlarının ve tekniklerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Özçimen, A. & Burubatur, M. (2012). Eğitim fakülteleri müzik anabilim dallarında birinci sınıf 1. ve 2. yarıyıl viyolonsel eğitiminde en çok kullanılan metot etüt ve egzersizler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27.
  • Şen, Y. (2010). Azerbaycan’ın müzik yapısı ve ses sistemi üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi, Journal Of Fine Arts Dergisi, Sayı 1.
  • Şendurur, Y. (2001). Keman eğitiminde etkili öğrenme-öğretme yöntemleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 21, Sayı 3.
  • Veliyeva, M., İbrahimova, M., & Misirova, G. (2018). Azerbaycan’ın önemli insanları, Gara Garayev, Azerbaycan Milli Kütüphanesi, Bakü, s.696.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

An Educational Examination of Kara Karayev's “Small Waltz”

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 105 - 119, 25.08.2023

Öz

In the process of violin education, considering the violin educators' approach to education, they use many works, etudes, and practices. Etudes and exercises make a great contribution to the student's technical and musical development. In this process, the works preferred by violin educators are not only contribute to the technical and musical development of the students but they also ensure that the student is motivated during the study process. For this reason, the works of contemporary Turkish composers, who have the characteristic and musical characteristics of our culture, are also included in the violin education of their country. However, most of the works of Contemporary Turkish composers are not preferred in initial violin education because they are difficult in terms of level. Based on this problem situation, the educational analysis of Kara Karayev's violin piece called "Little Waltz", one of the important composers of Azerbaijan, which we define as a brother country and known for its closeness to Turkish music culture, constitutes the purpose of the research. In line with this purpose, the right-hand and left-hand technical achievements of Kara Karayev's "Little Waltz" work were determined. This research is a scientific research in which qualitative data collection techniques are used. This research aimed to reveal an existing situation and a case study was preferred as a model. The universe and sample of this research consist of Kara Karayev's "Little Waltz". The data of the research were analyzed. As a result of the left-hand technical analysis of the work, it is seen that the two, three, fourth and fifth positions are included at different times in order to both improve the musical richness and make finger pressure more comfortable. As a result of the right-hand technical analysis, it is seen that Detache and Legato bow techniques are intensely used in the work. It is seen that the Portato bow technique is also included in order to enrich the use of bow and to make the effect of waltz rhythm felt in the work in a relative way.

Kaynakça

  • Aytaç, A. (2021). Konservatuvarların çalgı eğitimi müfredatlarında Çağdaş Türk Müziği eserlerinin incelenmesi. Akademik Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 51(14).
  • Cafer, H. A. (2015). Dünden bugüne Azerbaycan müziği üzerine bir değerlendirme. İdil Dergisi, Cilt 4, Sayı 17.
  • Coşkuner, S. (2018). Bjarne Brustad’ın Eventyrsuite eserinin keman öğretimindeki temel davranışlara yönelik içerik analizi. Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, Cilt 11, Sayı 61.
  • Çimen, G. (2003). Çalgı çalmaya bağlı fiziksel rahatsızlıklar. İnönü Üniversitesi, Malatya, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, Bildiriler, s.175-180.
  • Ganioğlu, C. (2019). Sanatsal ve performans özellikleri hakkında Gara Garayev’in keman için yaptığı işler. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Müzik Bölümü, Sanatta Yeterlilik Tezi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. (35. baskı), Nobel.
  • Kutluk, Ö. (2012). Necdet Levent’in 1 numaralı keman konçertosunun keman öğretimindeki temel davranışlara yönelik içerik analizi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 2, Sayı 5.
  • Mikail, E. H. (2011). Türkiye Azerbaycan İlişkileri. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 38. İCANAS Uluslararası ve Azerbaycan Çalışmaları Kongresi, Cilt 3, 1065, Bildiri.
  • Özdemir, S. (2015). Amatör keman eğitiminde amaç ve hedeflere göre keman öğretim metotlarının ve tekniklerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Özçimen, A. & Burubatur, M. (2012). Eğitim fakülteleri müzik anabilim dallarında birinci sınıf 1. ve 2. yarıyıl viyolonsel eğitiminde en çok kullanılan metot etüt ve egzersizler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27.
  • Şen, Y. (2010). Azerbaycan’ın müzik yapısı ve ses sistemi üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi, Journal Of Fine Arts Dergisi, Sayı 1.
  • Şendurur, Y. (2001). Keman eğitiminde etkili öğrenme-öğretme yöntemleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 21, Sayı 3.
  • Veliyeva, M., İbrahimova, M., & Misirova, G. (2018). Azerbaycan’ın önemli insanları, Gara Garayev, Azerbaycan Milli Kütüphanesi, Bakü, s.696.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Emin Türkel 0000-0002-1593-1591

Müslüm Akın Kumtepe 0000-0002-3186-6398

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türkel, M. E., & Kumtepe, M. A. (2023). KARA KARAYEV’İN “KÜÇÜK VALS” İSİMLİ ESERİNİN EĞİTSEL AÇIDAN İNCELENMESİ. LOKUM Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(2), 105-119.

12629082024145456.jpg

LOKUM Sanat ve Tasarım Dergisi - Karabük Üniversitesi Safranbolu Fethi Toker Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi

Tel: +90 370 418 96 68        E-posta: lokumstd@karabuk.edu.tr 


88x31.png