Dinin siyasete alet edilmemesi, din ve devlet işlerinin
birbiri ile ayrıştırılması ve toplumsal dini görünümün laiklik ile dengeli bir
görünüm arz etmesi meselesi uzun yıllardır dünyanın ve ülkemizin gündemindedir.
Gerek dünyada gerekse de ülkemizde dinin toplumsal görünümü arttıkça din ve
siyaset ilişkisi daha da tartışmalı hale gelmektedir. Kamusal ve toplumsal
alanda dini referansların yoğunlaştığı durumlarda Kemalist ideoloji özellikle
laiklik ve modernizm ilkeleri bağlamında çeşitli refleksler ortaya koymaktadır.
Kemalist ideolojinin ilkeleri açısından “sekülerlik ve laiklik” kavramları uygulama
bağlamında seküler fundamentalizm olarak karşımıza çıkmakta; din ve siyaset
ilişkisinin Türkiye’ye yönelik değerlendirmesinde farklı bir bakış açısı
sunmaktadır.
Kemalizm, sekülerizm ve fundamentalizmi tartışmak için
öncelikle bu kavramların kavramsal çerçevesini çizmek gerekmektedir. Çalışmada
laiklik, sekülerizm ve fundamentalizm ilişkisi bağlamında Kemalizm’in Türkiye
uygulamalarının nasıl seküler fundamentalizme dönüştüğü tartışılmaktadır.
Sekülerizm daha çok toplumsal yaşamın bir parçası olarak değerlendirilirken
laiklik rejimin korunması noktasında siyasal bir kavram olarak
nitelendirilmektedir. Çalışma sonuç olarak, kavramsal farklılıkların yanı sıra
Kemalist ideolojinin laiklik ilkesinin uygulanmasının seküler fundamentalizme dönüştüğünü
vurgulamaktadır.
Kemalizm Sekülerizm Fundamentalizm Seküler Fundamentalizm Laiklik Modernleşme
The
issue concerning religion should not be an instrument for politics; the
separation of religion and state affairs and the social religious appearance to
have a balanced appearance with secularism has long been in the agenda of the
world and our country. As the social aspect of religion grows, the relationship
between religion and politics is becoming more controversial in the world, as
well as in our country. When religious references are concentrated in public
and social space, Kemalist ideology reveals various reflexes, especially in the
context of the principles of secularism and modernism. In terms of the
principles of Kemalist ideology, secularism emerge as secular fundamentalism;
offering a different perspective in the assessment of the relationship between
religion and politics in Turkey.
In order to discuss Kemalism, secularism and
fundamentalism, it is primarily necessary to draw the conceptional framework of
these concepts. In the study, how the Turkey practices of Kemalism were transformed
to fundamentalizm is discussed within the context of secularism and
fundamentalism relationship. While secularism is mostly evaluated as a part of
social life, it is described as a political concept in the point of the defense
of secular regime. Study as a result points that Kemalist ideologies practice
of secularity principle, besides the conceptual differences was transformed
into secular fundamentalism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |
İletişim / Correspondence
Telefon/Phone: +90 216 280 34 81
Faks/Fax: : +90 216 280 34 95
Adres/Address: Medeniyet Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi
İstanbul Medeniyet Üniversitesi Güney Yerleşkesi B-Blok
Dumlupınar Mah. D-100 Yan Yol Kadıköy, İstanbul, Türkiye