BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Eğitiminde Kopya Yönteminin İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına Etkisi

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 21, 299 - 321, 04.07.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı, görsel sanatlar eğitiminde kopya yönteminin ilköğretim öğrencilerinin yaratıcılıkları üzerindeki etkisini belirlemeye çalışmaktadır. Görsel sanatlar eğitiminde kullanılan bir yöntem olan kopya yönteminin yaratıcılığa etkisi konusunda, tarih içinde yapılan araştırmalar sonucunda, farklı görüşler ortaya atılmıştır. Bu çalışmada, konu hakkında önceden yapılmış araştırmalar kuramsal olarak incelenmiş, bu konudaki görüşlerin benzer ve farklı yönleri ortaya konmuştur. Görsel sanatlar eğitiminde kopya yöntemi kullanılarak yaratıcılığın engellenmeden, gelişimin sağlanabilmesi için kopya yönteminin sınırlılıkları ve kazanımları belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu kazanımlar ve sınırlılıklar dikkate alınarak, kopya yöntemi kullanıldığında, kopya yönteminin ilköğretim öğrencilerinin görsel sanatlar eğitimindeki yaratıcılıklarına katkı sağlayabileceği kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • Alakuş, A. O., Mercin, L., Ayaydın, A., Vural, D. Ü., Tuna, S., Yılmaz, M.G. (2009). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alkan, C., Kurt, M. (2007). Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Artut, K. (2002). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aykut, A (2006). Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 21. 33-42 s. (Şubat 2006)
  • Bagley, A. (1963). The Idea of Immitation. Art Education. Vol. 16, No. 4 pp. 8-10 (Apr., 1963).
  • Çınar, S. (2006). İlköğretim 1. kademe 3. sınıf öğrencilerinin sanat (resim) eğitiminde kopya kuramı ve baskın doğalcı sanat eğitimi kuramının yaratıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2004).Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dewey, J. (2007). Deneyim ve Eğitim, Ankara: Odtü Yayıncılık. Duncum, P. (1988). To Copy or Not To Copy. Studies in Art Education cilt no 29 (sayı 4) sayfa 203-210 (Summer, 1988).
  • Enginer, E. (2000). Öğretimi Uygulama ve Değerlendirme, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erbay, M. (1997). Plastik Sanatlar Eğitimi'nin Gelişimi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Gombrich, E. (1969). Art and Illusion. Oxford: Phaidon Press, 1977.
  • Gökdemir, Z. İ. (2006). İlköğretim I. kademe resim-iş derslerinde kopya yönteminin sanatsal düzenleme öğelerinin öğretilmesine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökhan, M. A. (2007). Türkiye’de ilköğretimde plastik sanatlar eğitimi ve önermeler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gönültaş, S. (2010). Sanat ve Sanat Tarihi Eğitimi. http://sanatkop.com/index.php/sanatve-sanat-tarihi-egitimi-seher-gonultas/ adresinden 20 Nisan 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Hurwitz, A., Day, M. (1995). Chidren and Their Art. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Kale, N. (1993). “Üç Düşünsel Yeti: Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme”. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, Mayıs/Haziran, 28, 24-27.
  • Kasparoğlu, C. (2008). Kopya Yönteminin İlköğretim 2. Kademedeki (12,13,14 Yaş) Öğrenci Resimlerine Etkisi“Batman-Sason İstiklal Kız Yatılı İlköğretim Bölge Okulu Örneği”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, K. T. (2001). Kopya Yönteminin İlköğretim Birinci Kademe Çağı (9-12 Yaş) Çocuk Resimlerindeki Rolü ve Önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Konak, A. (2008) İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Sosyo-ekonomik Yapılarındaki Farklılıkların Sanatsal Yaratıcılık Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Lowenfeld, V. (1982). Creative and Mental Growth. New Jersey: Macmillan Publishing Company. Oğuzkan, A. F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Onan, B. C.T.C. (2005). Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı Sanat Eğitimi Yöntemleri / Yeni Yaklaşımlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Özsoy, V. (2003). Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi ve Kuramları, Ütopya Yayınevi, Ankara. Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sönmez, V. (1993).” Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci” Yaratıcılık ve Eğitim. Ankara: TED yayıncılık.
  • Topcu, A. K. (2008). Görsel sanatlar eğitiminde bir öğretim yöntemi olarak yaratıcı drama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Turani, A. (1985). Resimde Deformasyon ve Metamorfoz Olayı. Ankara: Saydam Matbaa.
  • Wilson, B-Wilson, M. (1977). The Iconoclastic View Art Education. Macmillan Publishing Co. Inc. (Ocak 1977)
  • Varış, F. (1991). Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Viola, V. (1936). Children Art and Franz Cizek. Venna, Austrain Junior Red Cross.
  • Yolcu, E. (2008). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 21, 299 - 321, 04.07.2011

Öz

Kaynakça

  • Alakuş, A. O., Mercin, L., Ayaydın, A., Vural, D. Ü., Tuna, S., Yılmaz, M.G. (2009). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alkan, C., Kurt, M. (2007). Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Artut, K. (2002). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aykut, A (2006). Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 21. 33-42 s. (Şubat 2006)
  • Bagley, A. (1963). The Idea of Immitation. Art Education. Vol. 16, No. 4 pp. 8-10 (Apr., 1963).
  • Çınar, S. (2006). İlköğretim 1. kademe 3. sınıf öğrencilerinin sanat (resim) eğitiminde kopya kuramı ve baskın doğalcı sanat eğitimi kuramının yaratıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2004).Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dewey, J. (2007). Deneyim ve Eğitim, Ankara: Odtü Yayıncılık. Duncum, P. (1988). To Copy or Not To Copy. Studies in Art Education cilt no 29 (sayı 4) sayfa 203-210 (Summer, 1988).
  • Enginer, E. (2000). Öğretimi Uygulama ve Değerlendirme, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erbay, M. (1997). Plastik Sanatlar Eğitimi'nin Gelişimi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Gombrich, E. (1969). Art and Illusion. Oxford: Phaidon Press, 1977.
  • Gökdemir, Z. İ. (2006). İlköğretim I. kademe resim-iş derslerinde kopya yönteminin sanatsal düzenleme öğelerinin öğretilmesine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökhan, M. A. (2007). Türkiye’de ilköğretimde plastik sanatlar eğitimi ve önermeler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gönültaş, S. (2010). Sanat ve Sanat Tarihi Eğitimi. http://sanatkop.com/index.php/sanatve-sanat-tarihi-egitimi-seher-gonultas/ adresinden 20 Nisan 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Hurwitz, A., Day, M. (1995). Chidren and Their Art. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Kale, N. (1993). “Üç Düşünsel Yeti: Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme”. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, Mayıs/Haziran, 28, 24-27.
  • Kasparoğlu, C. (2008). Kopya Yönteminin İlköğretim 2. Kademedeki (12,13,14 Yaş) Öğrenci Resimlerine Etkisi“Batman-Sason İstiklal Kız Yatılı İlköğretim Bölge Okulu Örneği”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, K. T. (2001). Kopya Yönteminin İlköğretim Birinci Kademe Çağı (9-12 Yaş) Çocuk Resimlerindeki Rolü ve Önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Konak, A. (2008) İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Sosyo-ekonomik Yapılarındaki Farklılıkların Sanatsal Yaratıcılık Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Lowenfeld, V. (1982). Creative and Mental Growth. New Jersey: Macmillan Publishing Company. Oğuzkan, A. F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Onan, B. C.T.C. (2005). Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı Sanat Eğitimi Yöntemleri / Yeni Yaklaşımlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Özsoy, V. (2003). Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi ve Kuramları, Ütopya Yayınevi, Ankara. Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sönmez, V. (1993).” Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci” Yaratıcılık ve Eğitim. Ankara: TED yayıncılık.
  • Topcu, A. K. (2008). Görsel sanatlar eğitiminde bir öğretim yöntemi olarak yaratıcı drama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Turani, A. (1985). Resimde Deformasyon ve Metamorfoz Olayı. Ankara: Saydam Matbaa.
  • Wilson, B-Wilson, M. (1977). The Iconoclastic View Art Education. Macmillan Publishing Co. Inc. (Ocak 1977)
  • Varış, F. (1991). Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Viola, V. (1936). Children Art and Franz Cizek. Venna, Austrain Junior Red Cross.
  • Yolcu, E. (2008). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Karaca

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2011
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Karaca, G. (2011). Görsel Sanatlar Eğitiminde Kopya Yönteminin İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 299-321.