Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin temel ihtiyaçlarının hangi düzeyde karşılanmakta olduğunu ve öğrencilerin ihtiyaç algıları üzerinde etkisi olabileceği düşünülen bağlamsal koşulların hangi sosyo-demografik değişkenlerle ilişkili olabileceğini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Pamukkale Üniversitesi’ nin dört yıllık eğitim veren fakültelerinde öğrenim gören 627 (350 kız, 277 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerin temel ihtiyaçlar doyumuna ilişkin algıları, Üniversite Öğrencileri Temel İhtiyaçlar Ölçeği ile ölçülmüş ve sosyo-demografik değişkenler için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, verilerin türüne göre t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmış; F değerlerinin anlamlı olması durumunda farkın hangi gruplardan kaynaklandığını bulmak için Tukey testi uygulanmıştır. Bulgular, öğrencilerin en yüksek doyumu sevgi ve ait olma ihtiyacından algıladıklarını; öğrencilerin güç, eğlence ve özgürlük ihtiyaçlarının karşılanma düzeyine ilişkilen algıladıkları doyumun, görece daha düşük düzeyde ortaya çıktığı; fakat beş temel ihtiyacın karşılanma düzeyine ilişkin en düşük doyumun, hayatta kalma ihtiyacından algılanmakta olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyine ilişkin 7’ li dereceleme ölçeği aracılığıyla elde edilen puanların, tüm ihtiyaç boyutları için nötr noktanın (4 puan düzeyi) üstünde olduğu söylenebilir. Ayrıca, öğrencilerin temel ihtiyaçlar doyumuna ilişkin algılarının cinsiyete, sınıf düzeyine, barınma durumuna, yerleşim birimine, ailenin gelir düzeyine, algılanan ekonomik doyuma göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmektedir.
seçim kuramı temel ihtiyaçlar sosyo-demografik değişkenler üniversite öğrencileri
The aim of this study is to investigate the fulfillment level of basic needs of university students, and whether there is a difference in this level according to some socio-demographig variables in terms of students’ perceptions. The participants were 627 students (350 female and 277 male) attending different faculties in Pamukkale University. Students’ perceptions about basic needs satisfaction were measured with University Students Basic Needs Scale, and for sociodemographic variables, a form including personal knowledge was used. To analyze the data independent sample T test, Analysis of Variance (ANOVA) and Tukey test were used. Results show that, love and belonging is the most satisfied need in terms of students’ basic needs perception. Students’ perception about fulfillment level of power, fun and freedom needs are relatively lower that the others, but the lowest satisfied need is survival among the five basic needs. However, scores of university students’ fulfillment level of basic needs, which were measured with 7-point rating scale, are above the neutral point (4 point) for all dimensions of basic needs. Moreover, the students’ perceptions of fulfillment of basic needs significantly differentiated according to gender, grade, accomodation, settlement, level of family income and perceived economic satisfaction in some dimensions of needs.
choice theory basic needs sociodemographic variables university students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2012 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 22 |