The aim of this research is to determine the relationships between school principals' leadership styles and teachers' organizational trust level. "Multi Factor Leadership Survey-Evaluation Form" and “Organizational Trust Scale in Schools” were used to gather data. The data was analyzed by using Pearson Product-Moment Correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis. Results showed that school principals are more likely to behave as a transformational leader, teachers' organizational trust level is low and trust is negatively associated with laissez-faire and management by exceptions (passive). Results also indicated that the strongest predictor of organizational trust is management by exceptions (passive) in the dimension of sensitivity for personnel, management by exceptions (active) in the dimension of trust in principal, idealized influence (attributed) in the dimension of openness to innovation, and idealized effect (behavior) in communicative environment dimension.
Transfomational leadership transactional leadership organizational trust school principal teacher
Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri arasındaki
 ilişkiyi saptamaktır. Araştırmaya Sivas il merkezindeki ilköğretim okullarında çalışan 244 öğretmen katılmıştır.
 Araştırmada, Bass ve Avolio (1995) tarafından geliştirilen "Çoklu Faktör Liderlik Anketi-Değerlendirme
 Formu" ve Yılmaz (2005) tarafından geliştirilen "Okulda Örgütsel Güven Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin
 analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve Çoklu Regresyon Analizi tekniklerinden
 yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları, okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışlarını işlemci liderlik
 davranışlarına göre daha fazla gösterdiklerini, öğretmenlerin okulda algıladıkları güven düzeyinin düşük
 olduğunu ve güvenin, liderliğin laissez-faire ve istisnalarla yönetim (pasif) alt boyutlarıyla negatif ve anlamlı bir
 ilişki içinde olduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre, örgütsel güvenin çalışanlara duyarlılık
 alt boyutunun en güçlü yordayıcısının istisnalarla yönetim (pasif), yöneticiye güven alt boyutunun istisnalarla
 yönetim, yeniliğe açıklık alt boyutunun idealleştirilmiş etki (atfedilen) ve iletişim ortamı alt boyutunun ise
 idealleştirilmiş etki (davranış) olduğu ortaya konmuştur.
Dönüşümcü liderlik işlemci liderlik örgütsel güven okul müdürü öğretmen
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Bölüm | Makaleler | 
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2012 | 
| Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2011 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 23 | 
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi