Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effective Strategy on Concept Learning POE (Predict-Observe-Explain) ?Substance Transport in Plants?

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 24, 21 - 42, 03.01.2013

Öz

The purpose of this study was to investigate the effect of laboratory activities designed based on  Predict-Observe-Explain (POE) strategy on pre-service teachers'  understanding of "Substance Transport in Plants" in the Science and Technology Laboratory-I course. In this study, the sample consisted of 144 pre-service primary teachers who took the laboratory course Faculty of Education at Pamukkale University. The research was realized in fall semester of 2010-2011 academic year. Results of the analyses showed that the effect of activities based on POE strategy on pre-service primary teachers' conceptual achievements. At the end of the study it was shown that misconceptions about the concept of transporting in plants the POE strategy was effective in identifying students` misconceptions and teaching the concept. It was suggested that POE strategy could be applied in other topics in science and also in other disciplines. But their effectiveness should be investigated.

Kaynakça

  • − TGA öğretim yönteminin diğer fen ve sosyal disiplinlerinde etkili olup olmadığı incelenebilir.
  • − TGA öğretim yönteminin çeşitli disiplinlerdeki öğretmen adaylarının yapılandırıcı öğrenme
  • teorisini anlama ve eğitimde uygulama becerilerine etkileri araştırılabilir.
  • − TGA öğretim yönteminin öğretmenlere tanıtılmasının yapılandırıcı öğrenme teorisinden
  • açığa çıkarılan prensiplerin öğretim süreci içerisinde kullanılmasının yaygınlaştırılmasına
  • etkileri incelenebilir. Teşekkür
  • Bu çalışma, Pamukkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (2009BSP013) kapsamında desteklenmiştir.
  • Abraham, M. R., Gryzybowski, E. B., Renner, J. W. ve Marek, A. E., (1992). Understanding and misunderstanding of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks, Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120.
  • Ateş, S. ve Bahar, M. (2002). Araştırmacı fen öğretimi yaklaşımıyla sınıf öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin bilimsel yöntem yeteneklerinin geliştirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt,Rinehart & Winston.
  • Aykurt, C. ve Akaydın, G. (2009). Biyoloji öğretmen adaylarında bitkilerde madde taşınması konusundaki kavram yanılgıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1): 103-110.
  • Bahar, M. (2003) Misconceptions in biology education and conceptual change strategies. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 55-64.
  • Bilen, K. 2009. Tahmin et-gözle-açıkla yöntemine dayalı lâboratuar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Doktora tezi (basılmamış). Gazi Üniversitesi, 169s, Ankara.
  • Bilen, K. ve Aydoğdu, M. (2010). Fen Bilgisi öğretmen adaylarına bitkilerde fotosentez ve solunum kavramlarını öğretmede TGA (Tahmin Et-Gözle-Açıkla) stratejisinin kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14);179– 194.
  • Chew, C.(2008).Effects of biology-infused demonstrations on achievement and attitudes in junior college physics. EdD Thesis. The University of Western Australian. Education of Faculty.
  • Cohen, L. & Mannion, L. (1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Pres.
  • Çalık, M. (2003). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin çözeltilerle ilgili kavramları anlama seviyelerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. K.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çepni, S., (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Genişletilmiş Üçüncü Baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon, 310s.
  • Çepni, S., Taş, E. & Köse, S. (2006). The effects of computer-assisted material on students’ cognitive levels, misconceptions and attitudes towards science. Computers & Education, 46(2): 192–205.
  • Ebenezer, J. V. & Fraser, M. D. (2001). First year chemical engineering students’ conception of energy in solution processes: Phenomenographic Categories for Common Knowledge Construction. Science Education, 85, (509-535).
  • Fosnot, C.T. (1988). The dance of education. Paper presented at the annual meeting of the Association of Educational Communications and Technology, New Orleans.
  • Haidar, A. H. ve Abraham, M. R., 1991. A comparison of applied and theoretical knowledge of concept based on the particulate nature of matter, Journal of Research in Science Teaching, 28, 10, 919-938.
  • Karataş, F. Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 1, 54-69.
  • Kearney, M., Treagust, D., Yeo, S. & Zadnik, M. (2001). Student and teacher perceptions of the use of multimedia supported predict-observe-explain tasks to probe understanding. Research in Science Education, 31(4), 589-615.
  • Kearney, M. & Treagust, D. F. (2001). Constructivism as a referent in the design and development of a computer program using ınteractive digital video to enhance learning in physics. Australian Journal of Educational Technology, 17(1), 64-79.
  • Kearney, M. & Wright, R. (2002). Predict-observe-explain e-shell. learning designs web: http://www.learningdesigns.uow.edu.au/tools/info/t3/ (May 2007).
  • Kemaloğlu, C. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının bitkilerde madde taşınması konusundaki kavram yanılgıları analizi. Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Köse, S., Coştu, B. ve Keser, Ö. F. (2003). Fen konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi: TGA yöntemi ve örnek etkinlikler. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1): 43–53.
  • Köse, S., Ayas, A. & Uşak, M. (2006). The effect of conceptual change texts instructions on overcoming prospective science teachers’ misconceptions of photosynthesis and respiration in plants. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 78–103.
  • Köse, S. (2007). The effects of concept mapping instruction on overcoming 9th grade students’ misconception about diffusion and osmosis. Journal of Baltic Science Education, 6(2): 16-25.
  • Köse, S., Uşak, M. & Bahar, M. (2009). A cross-age study of students’ understanding and their misconceptions about plant nutrition. Didactica Slovenica-Pedagoska Obzorja, 24(1): 109-122.
  • Köse, S., Bilen, K. & Uçak, E. (2010). Predict-observe-explain (POE) strategy as a diagnostic tool to determine pre-service primary teachers’ misconception on food synthesis of plants and photosynthesis. Proceedings of the 6th International Conference on Education, JULY 8-10, Samos Island, Greece, 96-105.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. ve Kavak, N. (2002). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayanan etkili bir öğretim yöntemi –tahmin et, gözle, açıkla- buz ile su kaynatılabilir mi? V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, 16-18 Eylül, Ankara.
  • Küçüközer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the moon. Physics Education. (43), 632-636.
  • Lazarowitz, R. & Penso, S. (1993). High school students’ difficulties in learning biology concepts. Journal of Biolocigal Education, 26 (3), 315-323.
  • Liew, C. W. & Treagust, D. F. (1995). A predict-observe-explain teaching sequence for learning about students’ understanding of heat and expansion of liquids. Australian Science Teachers’ Journal, 41(1), 68-71.
  • Liew, C. W. & Treagust, D. F. (1998). The effectiveness of predict-observe-explain tasks in diagnosing students’ understanding of science and in ıdentifying their levels of achievement, Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, April 13-17, 1998), 22.
  • Marek, E. A., 1986. They misunderstand, but they’ll pass. The Science Teacher, 32–35.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: fundamentals for the consumer. USA: Longman.
  • Mthembu, Z. P. (2001). Using predict, observe and explain technique to enhance students’ understanding of chemical reactions. Unpublished Paper (ongoing research). University of Natal King George V Natal.
  • NSES -National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy of Sciences.
  • Palmer, D. (1995). The POE in the primary school: an evaluation. Research in Science Education, 25(3), 323-332.
  • Russell, D., Lucas, K., & Mcrobbie, C. (1999). Microprocessor based lâboratory activities as catalysts for student construction of understanding in physics. Paper Presented at the Annual Meeting of The Australian Association for Research in Education, Melbourne, Australia.
  • Shulman, L. D.& Tamir P. (1973). Research on teaching in the natural sciences. In.R.M.W. Travers (Ed) Second Handbook of Research on Teaching, Chicago.
  • Sinan, O., Köse, S., Aydın, H. & Gezer, K. (2007). Prospective science teachers conceptual understanding about proteins and protein synthesis. Journal of Applied Sciences, 7(21), 3154–3166.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. ve Geban, O. (2000). Lise öğrencilerinin insanda dolaşım sistemi konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Hacettepe Üniversitesi, 23-25 Haziran, Ankara.
  • Tao, P. K. & Gunstone, R. F. (1999). The process of conceptual change in force and motion during computer-supported physics instruction. Journal of Research in Science Teaching, 36, 859-882.
  • Tekin, S. (2008). Kimya lâboratuarının etkililiğinin aksiyon araştırması yaklaşımıyla geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 567–576.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 37-44.
  • Treagust, D. F. (1988) Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconception in science. International Journal of Science Education, 10, 2, 159-169.
  • Yip, D. Y. (1998). Teachers’ misconceptions of the circulatory system. Journal of Biological Education, 32, 3 207-216.
  • White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London and New York: The Falmer Pres.
  • Windschitl, M. & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: the roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.

Kavram Öğretiminde Etkili Bir Strateji TGA (Tahmin Et ? Gözle ? Açıkla)

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 24, 21 - 42, 03.01.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı bitkilerde madde taşınması konusunda “Tahmin Et-Gözle-Açıkla” (TGA) stratejisine dayalı hazırlanan etkinliklerin, sınıf öğretmen adaylarının kazanmaları hedeflenen bilgi ve becerileri kazanma düzeylerini arttırmak için daha etkili bir öğrenme ortamının nasıl oluşturulabileceğini araştırmak ve bu süreçte “Tahmin Et-Gözle-Açıkla”(TGA) stratejisinin etkili olup olmadığını belirlemektir. Bu araştırmanın örneklemini, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği 2010-2011 güz döneminde Fen Bilgisi Laboratuarı I dersini alan 144 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bitkilerde madde taşınması konusunda “Tahmin Et-Gözle-Açıkla”(TGA)stratejisine dayalı etkinlikler Fen Bilgisi laboratuarı I dersi kapsamında sınıf öğretmen adaylarına uygulandı. Analiz sonuçlarında, deneyin anlaşılması, hedeflenen bilgi ve becerilerin kazandırılmasında “Tahmin Et-Gözle-Açıkla”(TGA)’nın etkili bir yöntem olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının bitkilerde madde taşınması konusunda ile ilgili bir takım kavram yanılgılarının olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • − TGA öğretim yönteminin diğer fen ve sosyal disiplinlerinde etkili olup olmadığı incelenebilir.
  • − TGA öğretim yönteminin çeşitli disiplinlerdeki öğretmen adaylarının yapılandırıcı öğrenme
  • teorisini anlama ve eğitimde uygulama becerilerine etkileri araştırılabilir.
  • − TGA öğretim yönteminin öğretmenlere tanıtılmasının yapılandırıcı öğrenme teorisinden
  • açığa çıkarılan prensiplerin öğretim süreci içerisinde kullanılmasının yaygınlaştırılmasına
  • etkileri incelenebilir. Teşekkür
  • Bu çalışma, Pamukkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (2009BSP013) kapsamında desteklenmiştir.
  • Abraham, M. R., Gryzybowski, E. B., Renner, J. W. ve Marek, A. E., (1992). Understanding and misunderstanding of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks, Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120.
  • Ateş, S. ve Bahar, M. (2002). Araştırmacı fen öğretimi yaklaşımıyla sınıf öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin bilimsel yöntem yeteneklerinin geliştirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt,Rinehart & Winston.
  • Aykurt, C. ve Akaydın, G. (2009). Biyoloji öğretmen adaylarında bitkilerde madde taşınması konusundaki kavram yanılgıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1): 103-110.
  • Bahar, M. (2003) Misconceptions in biology education and conceptual change strategies. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 55-64.
  • Bilen, K. 2009. Tahmin et-gözle-açıkla yöntemine dayalı lâboratuar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Doktora tezi (basılmamış). Gazi Üniversitesi, 169s, Ankara.
  • Bilen, K. ve Aydoğdu, M. (2010). Fen Bilgisi öğretmen adaylarına bitkilerde fotosentez ve solunum kavramlarını öğretmede TGA (Tahmin Et-Gözle-Açıkla) stratejisinin kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14);179– 194.
  • Chew, C.(2008).Effects of biology-infused demonstrations on achievement and attitudes in junior college physics. EdD Thesis. The University of Western Australian. Education of Faculty.
  • Cohen, L. & Mannion, L. (1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Pres.
  • Çalık, M. (2003). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin çözeltilerle ilgili kavramları anlama seviyelerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. K.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çepni, S., (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Genişletilmiş Üçüncü Baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon, 310s.
  • Çepni, S., Taş, E. & Köse, S. (2006). The effects of computer-assisted material on students’ cognitive levels, misconceptions and attitudes towards science. Computers & Education, 46(2): 192–205.
  • Ebenezer, J. V. & Fraser, M. D. (2001). First year chemical engineering students’ conception of energy in solution processes: Phenomenographic Categories for Common Knowledge Construction. Science Education, 85, (509-535).
  • Fosnot, C.T. (1988). The dance of education. Paper presented at the annual meeting of the Association of Educational Communications and Technology, New Orleans.
  • Haidar, A. H. ve Abraham, M. R., 1991. A comparison of applied and theoretical knowledge of concept based on the particulate nature of matter, Journal of Research in Science Teaching, 28, 10, 919-938.
  • Karataş, F. Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 1, 54-69.
  • Kearney, M., Treagust, D., Yeo, S. & Zadnik, M. (2001). Student and teacher perceptions of the use of multimedia supported predict-observe-explain tasks to probe understanding. Research in Science Education, 31(4), 589-615.
  • Kearney, M. & Treagust, D. F. (2001). Constructivism as a referent in the design and development of a computer program using ınteractive digital video to enhance learning in physics. Australian Journal of Educational Technology, 17(1), 64-79.
  • Kearney, M. & Wright, R. (2002). Predict-observe-explain e-shell. learning designs web: http://www.learningdesigns.uow.edu.au/tools/info/t3/ (May 2007).
  • Kemaloğlu, C. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının bitkilerde madde taşınması konusundaki kavram yanılgıları analizi. Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Köse, S., Coştu, B. ve Keser, Ö. F. (2003). Fen konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi: TGA yöntemi ve örnek etkinlikler. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1): 43–53.
  • Köse, S., Ayas, A. & Uşak, M. (2006). The effect of conceptual change texts instructions on overcoming prospective science teachers’ misconceptions of photosynthesis and respiration in plants. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 78–103.
  • Köse, S. (2007). The effects of concept mapping instruction on overcoming 9th grade students’ misconception about diffusion and osmosis. Journal of Baltic Science Education, 6(2): 16-25.
  • Köse, S., Uşak, M. & Bahar, M. (2009). A cross-age study of students’ understanding and their misconceptions about plant nutrition. Didactica Slovenica-Pedagoska Obzorja, 24(1): 109-122.
  • Köse, S., Bilen, K. & Uçak, E. (2010). Predict-observe-explain (POE) strategy as a diagnostic tool to determine pre-service primary teachers’ misconception on food synthesis of plants and photosynthesis. Proceedings of the 6th International Conference on Education, JULY 8-10, Samos Island, Greece, 96-105.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. ve Kavak, N. (2002). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayanan etkili bir öğretim yöntemi –tahmin et, gözle, açıkla- buz ile su kaynatılabilir mi? V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, 16-18 Eylül, Ankara.
  • Küçüközer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the moon. Physics Education. (43), 632-636.
  • Lazarowitz, R. & Penso, S. (1993). High school students’ difficulties in learning biology concepts. Journal of Biolocigal Education, 26 (3), 315-323.
  • Liew, C. W. & Treagust, D. F. (1995). A predict-observe-explain teaching sequence for learning about students’ understanding of heat and expansion of liquids. Australian Science Teachers’ Journal, 41(1), 68-71.
  • Liew, C. W. & Treagust, D. F. (1998). The effectiveness of predict-observe-explain tasks in diagnosing students’ understanding of science and in ıdentifying their levels of achievement, Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, April 13-17, 1998), 22.
  • Marek, E. A., 1986. They misunderstand, but they’ll pass. The Science Teacher, 32–35.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: fundamentals for the consumer. USA: Longman.
  • Mthembu, Z. P. (2001). Using predict, observe and explain technique to enhance students’ understanding of chemical reactions. Unpublished Paper (ongoing research). University of Natal King George V Natal.
  • NSES -National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy of Sciences.
  • Palmer, D. (1995). The POE in the primary school: an evaluation. Research in Science Education, 25(3), 323-332.
  • Russell, D., Lucas, K., & Mcrobbie, C. (1999). Microprocessor based lâboratory activities as catalysts for student construction of understanding in physics. Paper Presented at the Annual Meeting of The Australian Association for Research in Education, Melbourne, Australia.
  • Shulman, L. D.& Tamir P. (1973). Research on teaching in the natural sciences. In.R.M.W. Travers (Ed) Second Handbook of Research on Teaching, Chicago.
  • Sinan, O., Köse, S., Aydın, H. & Gezer, K. (2007). Prospective science teachers conceptual understanding about proteins and protein synthesis. Journal of Applied Sciences, 7(21), 3154–3166.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. ve Geban, O. (2000). Lise öğrencilerinin insanda dolaşım sistemi konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Hacettepe Üniversitesi, 23-25 Haziran, Ankara.
  • Tao, P. K. & Gunstone, R. F. (1999). The process of conceptual change in force and motion during computer-supported physics instruction. Journal of Research in Science Teaching, 36, 859-882.
  • Tekin, S. (2008). Kimya lâboratuarının etkililiğinin aksiyon araştırması yaklaşımıyla geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 567–576.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 37-44.
  • Treagust, D. F. (1988) Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconception in science. International Journal of Science Education, 10, 2, 159-169.
  • Yip, D. Y. (1998). Teachers’ misconceptions of the circulatory system. Journal of Biological Education, 32, 3 207-216.
  • White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London and New York: The Falmer Pres.
  • Windschitl, M. & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: the roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadir Bilen

Sacit Köse Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Bilen, K., & Köse, S. (2013). Kavram Öğretiminde Etkili Bir Strateji TGA (Tahmin Et ? Gözle ? Açıkla). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(24), 21-42.