Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmenlerinin Mesleki Genel Yeterlik Algıları ile Doyum ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki Bağıntının İncelenmesi

Yıl 2016, Sayı: 37, 1 - 14, 01.04.2016

Öz

Günümüzde farklı özelliklere sahip ve farklı konumlarda görev yapan müzik öğretmenlerinin mesleki açıdan yaşadıkları doyum ve tükenmişlik duyguları da farklılık gösterebilmektedir. Bu araştırmada müzik öğretmenlerinin mesleki yeterlik algıları ile mesleki doyum ve mesleki tükenmişlik duyguları arasındaki bağıntı araştırılmıştır. Araştırmaya 219 müzik öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, müzik öğretmenlerinin mesleki yeterlik algılarının, mesleki doyum ve tükenmişlik durumlarına önemli bir etki yaptığı, yeterince mesleki bilgi ve beceriye sahip olmadıklarında bu durumun mesleki tükenmişlik yaşanmasına neden olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, genellikle yüksek düzeyde doyum ve tükenmişlik yaşadıkları ve en fazla öğrenme-öğretme sürecinde kendilerini daha yetersiz hissettikleri ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2012). Müzik öğretmenleri mesleki yeterlikleri ölçeği çalışması, e-Journal of New World Sciences Academy, 7(4), 334-346.
  • Akçamete, G., Kaner, S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde Tükenmişlik, İş Doyumu ve Kişilik. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim psikolojisi: Eğitimin psikolojik temelleri. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Burnard, P., Holgersen, M. S. E., & Georgii-Hemming, E. (Eds.). (2013). Professional Knowledge in Music Teacher Education. Ashgate Publishing, Ltd.
  • Conkling, S. W. (Ed.). (2015). Envisioning Music Teacher Education. Rowman & Littlefield.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. PEGEMA yayıncılık.
  • Filiz, Z. (2014). Öğretmenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(23), 157-172.
  • Hoy, W.K., & Miskel, C. (2012). Educational Administration: Theory, Research and Practice. 9th Edition. New York: McGraw-Hill.
  • Kaschub, M., & Smith, J. (Eds.). (2014). Promising Practices in 21st Century Music Teacher Education. Oxford University Press.
  • Kılıç, S., Tanrıkulu, T. & Uğur, H. (2013). Job satisfaction and social comparison levels of teachers working for state schools, International Journal of Human Sciences, 10( 1), 760-779.
  • Kuzgun, Y. & Bacanlı, F. (2005). Pdr’de Kullanılan Ölçekler, Nobel Yayın, Ankara.
  • Lunenburg, F., & Ornstein, A. (2011). Educational administration: Concepts and practices. Cengage Learning.
  • M.E.B. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological review, 50(4), 370-396.
  • Miksza, P., & Berg, M. H. (2013). Transition from student to teacher: frameworks for understanding preservice music teacher development. Journal of Music Teacher Education, 23(1), 10-26.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 103-116.
  • Özben, Ş., & Argun, Y. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin umutsuzluk ve tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 36-48.
  • Raiber, M., & Teachout, D. (2014). The Journey from Music Student to Teacher: A Professional Approach. Routledge.
  • Schallcross,T., & Spink, E. (2002). How Primary Trainee Teachers Perceive the Development of Their Own Scientific Knowledge: Links Between Confidence and Competence?. International Journal of Science Education, 24(12), 1293-1312.
  • Yurdugül, H., Çakıroğlu, A., & Ayan, M. (2007). Türkiye'de sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine ilişkin görüşleri ve performanslarına genel bir yaklaşım. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu. 12-14 Mayıs, Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi, Bakü.

The Investigation of Relation Between Perceived Professional Proficiency, Professional Satisfaction and Burnout Levels of In-Service Music Teachers

Yıl 2016, Sayı: 37, 1 - 14, 01.04.2016

Öz

Professional satisfaction and burnout levels of music teachers who have different characteristics and serve in different positions may vary. The present research studies the relationship between professional competency perceptions and professional satisfaction and burnout among music teachers. A total of 219 music teachers participated in the research. According to obtained findings, professional competency perception has a significant effect of music teachers’ professional satisfaction and burnout levels, and when they don’t have the adequate professional knowledge and skills, this results in professional burnout. Additionally, teachers generally experience high levels of satisfaction and burnout, and they mostly feel incompetent in learningteaching processes. 

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2012). Müzik öğretmenleri mesleki yeterlikleri ölçeği çalışması, e-Journal of New World Sciences Academy, 7(4), 334-346.
  • Akçamete, G., Kaner, S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde Tükenmişlik, İş Doyumu ve Kişilik. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim psikolojisi: Eğitimin psikolojik temelleri. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Burnard, P., Holgersen, M. S. E., & Georgii-Hemming, E. (Eds.). (2013). Professional Knowledge in Music Teacher Education. Ashgate Publishing, Ltd.
  • Conkling, S. W. (Ed.). (2015). Envisioning Music Teacher Education. Rowman & Littlefield.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. PEGEMA yayıncılık.
  • Filiz, Z. (2014). Öğretmenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(23), 157-172.
  • Hoy, W.K., & Miskel, C. (2012). Educational Administration: Theory, Research and Practice. 9th Edition. New York: McGraw-Hill.
  • Kaschub, M., & Smith, J. (Eds.). (2014). Promising Practices in 21st Century Music Teacher Education. Oxford University Press.
  • Kılıç, S., Tanrıkulu, T. & Uğur, H. (2013). Job satisfaction and social comparison levels of teachers working for state schools, International Journal of Human Sciences, 10( 1), 760-779.
  • Kuzgun, Y. & Bacanlı, F. (2005). Pdr’de Kullanılan Ölçekler, Nobel Yayın, Ankara.
  • Lunenburg, F., & Ornstein, A. (2011). Educational administration: Concepts and practices. Cengage Learning.
  • M.E.B. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological review, 50(4), 370-396.
  • Miksza, P., & Berg, M. H. (2013). Transition from student to teacher: frameworks for understanding preservice music teacher development. Journal of Music Teacher Education, 23(1), 10-26.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 103-116.
  • Özben, Ş., & Argun, Y. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin umutsuzluk ve tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 36-48.
  • Raiber, M., & Teachout, D. (2014). The Journey from Music Student to Teacher: A Professional Approach. Routledge.
  • Schallcross,T., & Spink, E. (2002). How Primary Trainee Teachers Perceive the Development of Their Own Scientific Knowledge: Links Between Confidence and Competence?. International Journal of Science Education, 24(12), 1293-1312.
  • Yurdugül, H., Çakıroğlu, A., & Ayan, M. (2007). Türkiye'de sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine ilişkin görüşleri ve performanslarına genel bir yaklaşım. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu. 12-14 Mayıs, Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi, Bakü.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Talşık

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Talşık, E. (2016). Müzik Öğretmenlerinin Mesleki Genel Yeterlik Algıları ile Doyum ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki Bağıntının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 1-14.