ABSTRACT
This study was planned for implementation of Torrance’s (1981) Thinking Creatively in Action and Movement test for Turkish preschool students. First of all, the test was translated into Turkish then content validity examined through expert opinions. Forms generated through expert opinions were used for 170 children and correlation of the test’s evaluation criterion was examined. Concerning to the internal consistency, the reliability coefficient was determined as .74 for whole test. Test retest correlation was determined as .99 for fluency, .99 for imagination, .99 for originality and it was shown that the relation between two test results was plausible (p˂.05). According to the scores of the test, it was stated that a significant difference occurred between low 27% segment and high 27% segment (t=-25,1), the power to distinguish the test’s evaluation criteria from internal consistency were at a high level. With the help of the obtained findings, it was specified that Thinking Creatively in Action and Movement test was appropriate for children attending to the nursery class.
Keywords: Thinking Creatively in Action and Movement test, validity, reliability, preschool period
ÖZET
Bu araştırma Torrance (1981) tarafından geliştirilen Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi’nin (Thinkig Creatively in Action And Movement Test- TCAM) anasınıfına devam eden Türk çocuklarına uyarlanması amacıyla planlanmıştır. Testin öncelikle Türkçeye çevirisi yapılarak uzman görüşleri doğrultusunda kapsam geçerliliği incelenmiştir. Uzman görüşleri doğrultusunda oluşturulan formlar 170 çocuğa uygulanmış ve testin değerlendirme ölçütlerinin korelasyonuna bakılmıştır. İç tutarlılığa ilişkin güvenirlik katsayısı testin tümü için .74 olarak belirlenmiştir. Test- tekrar test korelasyonu akıcılık boyutu için .99, hayal gücü boyutu için .99 ve orjinallik boyutu için .99 olarak belirlenmiş olup iki test sonuçları arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu görülmektedir (p<.05). Testin puanlarına göre göre alt %27, üst %27’lik dilimlerde (t=-25,1) anlamlı derecede farklılık olduğu, testin değerlendirme ölçütlerinin ayırt etme gücünün ve iç tutarlılığının yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular doğrultusunda Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi’nin, anasınıfına devam eden çocuklar için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.
Anahtar sözcükler: Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi, geçerlilik, güvenirlik, okul öncesi dönem
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 42 |