Eğitim sistemlerinin temel hedefi evrensel, bilimsel, yenilikçi ve nihayet ulusal anlamda nitelikli insan gücünün yetiştirilmesidir. Tüm bu hedeflere ulaşmak için ise eğitim sistemleri, öğretim sürecine ışık tutabilecek ve öğretmenlere rehberlik edebilecek güçlü bir öğe olan öğretim programlarını işe koşmaktadırlar. Ancak öğretim sürecinin gerçekleşmesinde bu denli önemli kabul edilen öğretim programlarının uygulamada birtakım etkenler sebebiyle hedeflediği noktaya ulaşamadığı görülmektedir. Bu durum esas olarak “program uyumluluğu” kavramını işaret etmektedir. Program uyumluluğu bu çalışmada amaçlanan öğretim programı ile uygulamadaki öğretim programı arasındaki uyumdur. Bu araştırmanın amacı, Gaziantep ili merkez ilçede ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin program uyumluluğunu etkileyen faktörler hakkındaki görüşlerini değerlendirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 öğretim yılında Gaziantep ili merkez ilçede ilköğretim okullarında görev yapan farklı branşlardaki 104 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ve “benzer deneyimler yaşayan kişilerin ortak bazı görüş ve algılarının mevcut olduğu” prensibine dayanan olgubilim yöntemi kullanılmıştır. Veri analizi kapsamında içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Yapılan araştırma, program uyumluluğunu etkileme konusunda araştırmacılar tarafından belirtilen faktörlerin (Okul, öğretmen, eğitim sistemi ve programlar) araştırmadaki öğretmenler tarafından da dile getirildiğini, bunun yanısıra farklı faktörlerin de varlığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda, faktörler arasında en fazla okul-çevre faktörünün vurgulandığı ve sonra sırasıyla öğretim programı, öğretmen, sistem, öğrenci, kaynak-materyal, konu ve yönetim-uygulama faktörlerinin program uyumluluğunu etkilediği sonucuna da ulaşılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 43 |