Kitaplar, çocukların
gerçek dünya ile bağ kurmasını sağlayan araçlardan birisidir. İyi kurgulanmış,
uygun görsellerle bezenmiş, kaliteli resimli çocuk kitapları, çocukların sadece
eğlenceli zaman geçirmesini sağlamakla kalmayıp, tüm gelişim alanlarının da
olumlu yönde desteklenmesini sağlayabilmektedir. Resimli çocuk kitaplarının
eğitici ve öğretici yönlerinin dikkate alındığı bu çalışmada; okul öncesi dönem
çocuklarına yönelik resimli çocuk kitaplarında yer alan temel kavramların
incelenmesi ve bu temel kavramlar arasında fen kavramlarının hangi sıklıkta yer
aldığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, ağırlıklı olarak
İstanbul ve Ankara illerindeki yayınevlerinde yayınlanmış olan ve İstanbul ili,
Anadolu ve Avrupa yakalarında bulunan, çocuk kitabevlerinden rastgele olarak
seçilmiş, okul öncesi dönem çocuklarına yönelik 200 resimli çocuk kitabı
oluşturmaktadır. Döküman analizine
dayalı nitel bir araştırma olan bu çalışmanın verilerinin toplanmasında
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Temel Kavramlar Kontrol Listesi” ve
“Kitap Künye Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Temmuz – Ağustos 2016 aylarında, üç
araştırmacı tarafından toplanmış olup verilerin değerlendirilmesinde,
betimleyici analizlerden frekans analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak; resimli çocuk kitaplarının kaç
yaş grubuna yönelik olduğuna dair bilginin kitapların çoğunda yer almadığı;
incelenen kitapların geneline bakıldığında bu kitaplarda temel kavramların çok
fazla yer almadığı; yabancı yazarların okuma ve fen – matematik kavramlarını
yerli yazarlardan daha çok kullandıkları belirlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 44 |