Afet, insanlara ve onların yaşam alanlarına zarar veren bütün olaylardır. Bu olaylardan kaynağını doğadan alanlara doğal afet, insandan alanlara ise beşeri afet denilmektedir. İnsanlar sürekli olarak farklı zaman, mekân ve şekillerde bu tür olaylarla karşılaştığı için bu oluşumlardan zarar görmesi kaçınılmaz bir durumdur. Hal böyle olunca afet kavramından bireylerin ne anladıkları da merak edilmektedir. Bu çalışmanın amacı afet kavramının, örgün eğitimin bütün kademelerinde öğrenim gören öğrenciler tarafından nasıl algılandığı ve kavramda ne gibi değişiklikler olduğunu tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016–2017 eğitim-öğretim yılında Kırşehir ilinde Milli Eğitime bağlı anaokulu, ilkokul, ortaokul, lise ve lisans düzeyinde eğitim alan 160 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, öğrencilerin belirli bir yaş ve zeka olgunluğuna eriştiği öngörüldüğünden eğitimin her kademesinin son basamağında uygulanması esas alınarak amaçsal örnekleme yönteminin, her kademede afet kavramının nasıl algılandığının belirlenmesi için ise boylamsal araştırma yönteminin kullanıldığı nitel bir çalışma olarak planlanmıştır. Öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla iki açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış mülakat formu oluşturulmuş ve formun geçerlik ve güvenirliği uzman görüşü alınarak sağlanmıştır. Yapılan mülakatla, öğrencilere “afet nedir?” ve “afetlere örnekler veriniz” soruları sorulmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde, betimsel analiz ve içerik analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analiz sonuçlarına göre; öğrencilerin afet kavramını çoğunlukla yanlış veya eksik anladıkları tespit edilmiştir.
coğrafya, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, afet, afet kavramı
Disasters cover all the events that damage both humans and their living environment. The disasters which stem from nature are called natural disasters while those which stem from humankind, are called human disasters. Since humans constantly encounter such events at different times, places and in different forms, it is inevitable that they will be affected by them. Thus, one wonders what people understand the concept of disaster to be. The aim of this study is to identify the students from all the education levels who perceive the concept of disaster and to detect the differences within these perceptions. The study sample consists of 160 students at the level of preschool, primary, secondary, high school, graduate and master studies in Kırşehir during the 2016-2017 academic year. Since the students are thought to reach a specific age and intelligence growth at the final level of each education stage, the participants were selected from the final levels of each education stage. The study was designed using the purposive sampling method and as a qualitative research making use of longitudinal research since it aims to determine how the concept of disaster is perceived at each education level. To determine students’ opinions, a semi-structured interview form which includes two open-ended questions was used, and the validity and reliability studies of the form was conducted with experts opinions. During the interviews, the students were asked “What is a disaster?” and “Can you give examples of disasters?” n the evaluation of the obtained data, descriptive analysis and content analysis methods were used. According to the results of the analysis obtained from the research; It was determined that the students understood the disaster concept mostly wrongly or incompletely.
Konular | Sosyal |
---|---|
Yayınlanma Tarihi | Aralık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2017 |
Başvuru Tarihi | 17 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2017 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2017, Cilt 0, Sayı 44 |
Bibtex | @araştırma makalesi { maeuefd335007, journal = {Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {}, eissn = {1302-8944}, address = {}, publisher = {Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {0}, pages = {21 - 36}, doi = {10.21764/maeuefd.335007}, title = {Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı}, key = {cite}, author = {Dikmenli, Yurdal and Gafa, İbrahim} } |
APA | Dikmenli, Y. & Gafa, İ. (2017). Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 0 (44) , 21-36 . DOI: 10.21764/maeuefd.335007 |
MLA | Dikmenli, Y. , Gafa, İ. "Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı" . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 (2017 ): 21-36 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/33169/335007> |
Chicago | Dikmenli, Y. , Gafa, İ. "Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 (2017 ): 21-36 |
RIS | TY - JOUR T1 - Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı AU - Yurdal Dikmenli , İbrahim Gafa Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.21764/maeuefd.335007 DO - 10.21764/maeuefd.335007 T2 - Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 21 EP - 36 VL - 0 IS - 44 SN - -1302-8944 M3 - doi: 10.21764/maeuefd.335007 UR - https://doi.org/10.21764/maeuefd.335007 Y2 - 2017 ER - |
EndNote | %0 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı %A Yurdal Dikmenli , İbrahim Gafa %T Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı %D 2017 %J Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P -1302-8944 %V 0 %N 44 %R doi: 10.21764/maeuefd.335007 %U 10.21764/maeuefd.335007 |
ISNAD | Dikmenli, Yurdal , Gafa, İbrahim . "Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 / 44 (Aralık 2017): 21-36 . https://doi.org/10.21764/maeuefd.335007 |
AMA | Dikmenli Y. , Gafa İ. Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(44): 21-36. |
Vancouver | Dikmenli Y. , Gafa İ. Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(44): 21-36. |
IEEE | Y. Dikmenli ve İ. Gafa , "Farklı Eğitim Kademelerine Göre Afet Kavramı", Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 0, sayı. 44, ss. 21-36, Ara. 2017, doi:10.21764/maeuefd.335007 |