Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ÜNİVERSİTE YERLEŞTİRMELERİNDE KONTENJAN KRİZİ: BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Yıl 2017, Sayı: 44, 564 - 580, 21.12.2017
https://doi.org/10.21764/maeuefd.350338

Öz

Bu çalışmanın amacı kadrosu Bilgisayar ve
Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim dalı ve
Eğitim Bilimleri Bölümünde bulunan öğretim üyelerinin 2017 ÖSYS sonuçları
sonrasındaki kontenjan durumlarına ilişkinin görüşlerinin belirlenmesidir.
Araştırma nitel desende oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubu Ahi Evran
Üniversitesi ve Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakülteleri’nden uygun
örnekleme ile seçilmiş 14’ü kadın (%30,4) 32’si erkek (%69,6) öğretim üyesinden
oluşmaktadır. Verilerin incelenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda Öğretim üyelerinin Bilgisayar ve Eğitim Teknolojilileri ve
Fen bilgisi eğitimi programlarının kontenjan doluluk oranlarının azalmasının
nedenlerine ilişkin görüşleri incelendiğinde; ilgili alanlardaki istihdam
sorunlarını, eğitim fakültelerine getirilen 240.000 başarı sıralaması barajını,
yönetim organlarının kontenjanlarla ilgili planlama ve eğitim politikalarındaki
eksikliklerini, toplumdaki öğretmenlik mesleğine ilişkin bakış açısı ve
mesleğin koşullarını, ilgili bölümlere öğrenci alımındaki puan türündeki
değişikliği, ilgili puan türlerinde öğrencilerin tercih edebileceği program
sayısının fazla olmasını, ilgili bölümlerin mezuniyet sonrası için öğrencilerin
gelecek beklentilerini karşılayamadığını ve ilgili bölümlerin doğru tanıtımlarının
gerçekleştirilmediğini vurguladıkları görülmektedir

Kaynakça

  • Aktürk, A. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3),283-297. Arslan, K. (2011). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 3 (2), 1-11. Aypay, A. (2010). Genel Öz Yeterlik Ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131. Aytekin, A. (2005). Meslek seçimini etkileyen sosyo-ekonomik ve kültürel faktörler (Isparta örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.üleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık. Çermik, H., Şahin, B., & Doğan, A. Ş. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212. Çurğatay, V. (2011). Üniversite sınavına girecek öğrencilerin meslek seçimini etkileyen sosyo-kültürel faktörler: Malatya'daki lise son sınıf öğrencileri uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Malatya. Demirel, H. G., Demirel, E. T., & Düşükcan, M. (2012). Yaşam amaçları ve meslek seçimi: Üniversite Öğrencileri Örneği. İçinde: 1. Ulusal Ünye İ.İ.B.F İşletmecilik Sempozyumu Bildiriler Kitabı (325-336). Ünye, Ordu. Eser,Ş. (2010). Toplumsal cinsiyetin meslek seçimindeki rolü ve sekreterlik mesleği üzerine bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kıyak, S. (2006). Genel lise öğrencilerinin meslek seçimi yaparken temel aldığı kriterler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Korkut Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Özlem, U., & Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3),135-151. Köksal, N. & Demirel, Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34),189-203. Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2014). Yükseköğretime öğrenci seçmede ve yerleştirmede kullanılan sınavların oluşturduğu risk faktörlerinin okul başarısı üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 15-31. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2017). Yükseköğretim programlarına alınacak öğrencilerin seçimi için öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi(ÖSYS). http://www.osym.gov.tr/TR,8832/hakkinda.html adresinden edinilmiştir (Erişim tarihi: 6 Kasım 2017). Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. https://www.setav.org/turkiyede-ogretmen-yetistirme-sisteminin-sorunlari/ adresinden edinilmiştir(Erişim tarihi: 5 Kasım 2017). Öztemel, K. (2012). Kariyer kararsızlığı ile mesleki karar verme öz yetkinlik ve kontrol odağı arasındaki ilişkiler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 459-477. Saatçioğlu, Ö., Özmen, Ö. & Sürel Özer, P. (2003). Bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesinde kütüphanelerin rolü ve Dokuz Eylül Üniversitesi uygulaması. Bilgi Dünyası, 4(1), 45-63. Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559. Üstüner, M., Demirtaş, H., & Cömert, M. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitim ve Bilim, 34(151), 140-155. Yelken, K. (2008). Ortaöğretim son sınıf öğrencilerinin üniversite tercihlerini ve meslek seçimini etkileyen faktörler "Sakarya il merkezi örneği".Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112),7-17. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (2017a). Yükseköğretim Kurumları Sınavı. http://www.yok.gov.tr/web/guest/yks-sikca-sorulan-sorular adresinden edinilmiştir (Erişim tarihi: 5 Kasım 2017). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (2017b). Merkezi Yerleştirme İle Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları. http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/OSYS/YER/Tablo-4_12082017.pdf adresinden edinilmiştir (Erişim tarihi: 23 Ekim 2017). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/yok_strateji_kitabi/27077070-cb13-4870-aba1-6742db37696b adresinden edinilmiştir (Erişim Tarihi: 6 Kasım 2017). Yükseköğretim Kurumu Başkanlığı. (2017c). 2017 LYS: Tercihler kalite ve istihdam odaklı. http://yok.gov.tr/documents/10279/35516479/YOK_2017_Lys_Yerlestirme_Analizi.pdf/ adresinden edinilmiştir (Erişim tarihi: 23 Ekim 2017).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kılınç

Sadık Yüksel Sıvacı

Fırat Çöplü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Kılınç, M., Sıvacı, S. Y., & Çöplü, F. (2017). TÜRKİYE’DE ÜNİVERSİTE YERLEŞTİRMELERİNDE KONTENJAN KRİZİ: BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(44), 564-580. https://doi.org/10.21764/maeuefd.350338