Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerine Yönelik Geliştirdikleri Metaforlar

Yıl 2018, Sayı: 46, 198 - 222, 19.04.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.333778

Öz

Bu
araştırma pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin aldıkları derslere
yönelik geliştirdikleri metaforları belirlemeyi amaçlamıştır. Nitel çalışma
yöntemiyle yürütülen bu çalışma olgu bilim desenindedir. Veriler, her bir derse
ilişkin geliştirilen metaforları gerekçesiyle belirleyecek formlar üzerinden
toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2015-2016 akademik yılı Cumhuriyet
Üniversitesi’nde eğitim fakültesi haricinde diğer fakültelerde öğrenim gören
veya mezun olan pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencileri kapsamaktadır. Veriler,  içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde
edilen bulgulara göre pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin aldıkları
derslere yönelik geliştirdikleri metaforların olumlu temalarda ağırlık
kazandığı görülmüştür. Formasyon derslerinden bazıları için az da olsa (özel
öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme, eğitim bilimine giriş) anlaşılması
yönünden karmaşık, yorucu bir ders temasına ulaşılmıştır. Öğretmen uygulamaları
dersine ilişkin mesleğe hazırlayıcı, uygulama ağırlıklı bir ders olduğu teması ortaya
çıkmıştır.  Öğretmenlik mesleğine
hazırlayıcı bir nitelik taşıması oldukça önemlidir. Eğitim psikolojisi dersine
ilişkin oluşturulan tüm metaforların olumlu olduğu ve en çok üzerinde durulan
bireyi analitik incelemeye dönüklüğü ve kritik bir öneme sahip olma
temalarıdır. Öğrencilerin psikoloji veya diğer toplumsal bilimlerle
tanışıklığını artıracak fırsatlar sunulmasının, derslerde eğitim psikolojisi
ile ilişkili film, tiyatro veya yazın edebiyatında öğrencilerin dikkatlerinin
çekilmesi önerilerden biri olarak yer almıştır. 

Kaynakça

  • Akalın, S. (2005). Comparison between traditional teaching and microteaching during school experience of student-teachers, Eurasian Journal of Educational Research, 20, 1-13.
  • Broudy, H. (1967). The role of the foundational studies in the preparation of teachers. In S. Elam (Ed.) Improving teacher education in the United States (pp. 1-22). Bloomington, IN: Phi Delta Kappa.
  • Bulut, H. ve Doğar, Ç. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13-27.
  • Burden, R. & Taylor, W. (2014). Applying educational psychology in a changing World: Some lessons from Mongolia, School Psychology International, 35,(4), 341-356.
  • Cornelissen, J. P., Oswick, C., Christensen, L. T., & Phillips, N. (2008). Metaphor in organizational research: Context, modalities and implications for research—Introduction. Organization Studies, 29(1), 7-22.
  • Çelik, M. (2008). Türkiye’deki İngilizce Öğretmen Adaylarının Uygulama Dersinde Yaşadıkları Endişe ve Kaygılar, Eğitim ve Bilim, 33, (150), 97-109.
  • Çelikkaya, H. (2006). Eğitim bilimlerine giriş (eğitimcilik ve öğretmenlik). İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Dönmez, B. (2015). Kararsız YÖK ve formasyon bilmecesi, Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2016,http://www.milliyet.com.tr/kararsiz-yokveformasyonbilmecesi /gundem/ydetay/2156931/ default.htm.
  • Engin, A.O.(2012). Öğretmen yetiştirme uygulamalarının tarihsel süreç açısından kısaca değerlendirilmesi ve eğitim fakültelerimizin temel sorunları, Ekev Academic Review, 16 (52), 245-265.
  • Gürüz, K. (2008). 21. yüzyılın başında Türk Milli Eğitim sistemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35, 1-14.
  • Kaya, Y. ve Kab, İ. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ‘okul deneyimi’ ve ‘öğretmenlik uygulaması’ derslerine yönelik görüş ve değerlendirmeleri, Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 197-215.
  • Koçer, H. A. (1995). Türkiye’de modern eğitimin doğuşu ve gelişimi, araştırma- inceleme dizisi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Koehler, M.J. and Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. Ankara: Ütopya.
  • Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Sucuoğlu, B. (2008). Okul öncesi sınıflarda kaynaştırma ve sınıf yönetimi. Çoluk Çocuk Dergisi, 40.
  • Williams, A., & Burden, R. (1996). Theories of qualitative research.” recl 4f07- research project (A.Guilmette), Recreation and Leisure Studies Program, Brock University.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

University Students’ Metaphors About Pedagogical Formation Lessons

Yıl 2018, Sayı: 46, 198 - 222, 19.04.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.333778

Öz

The
aim of the study is to determine the opinions students trainee pedagogical
formation training about pedagogical formation lessons. The study is
qualitative and phenomenology design. The study group consist of one hundred
and fifty university students trainee at out of faculty of education in
2015-2016 academic year at Cumhuriyet University. To collect data, the researchers
developed a form to determine the university students’ opinions about lessons.
Data analyzed by content analysis. According the results university students
have positive metaphors generally about pedagogic lessons. For some of the
lessons in the pedagogic formation education, a complex, exhausting lesson
theme arrived at  (private teaching
methods, measurement and evaluation, introduction to educational science).
According to students, there is a practical lesson about teaching practice. All
the metaphors related to the educational psychology course are positive, and
the most emphasized subject is the theme of analytical review and having a
critical prescription. One of the suggestions is that it should be offered
opportunities to enhance students 'acquaintance with psychology or other social
sciences and showed film, theater or literary literature related to educational
psychology in the classroom.

Kaynakça

  • Akalın, S. (2005). Comparison between traditional teaching and microteaching during school experience of student-teachers, Eurasian Journal of Educational Research, 20, 1-13.
  • Broudy, H. (1967). The role of the foundational studies in the preparation of teachers. In S. Elam (Ed.) Improving teacher education in the United States (pp. 1-22). Bloomington, IN: Phi Delta Kappa.
  • Bulut, H. ve Doğar, Ç. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13-27.
  • Burden, R. & Taylor, W. (2014). Applying educational psychology in a changing World: Some lessons from Mongolia, School Psychology International, 35,(4), 341-356.
  • Cornelissen, J. P., Oswick, C., Christensen, L. T., & Phillips, N. (2008). Metaphor in organizational research: Context, modalities and implications for research—Introduction. Organization Studies, 29(1), 7-22.
  • Çelik, M. (2008). Türkiye’deki İngilizce Öğretmen Adaylarının Uygulama Dersinde Yaşadıkları Endişe ve Kaygılar, Eğitim ve Bilim, 33, (150), 97-109.
  • Çelikkaya, H. (2006). Eğitim bilimlerine giriş (eğitimcilik ve öğretmenlik). İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Dönmez, B. (2015). Kararsız YÖK ve formasyon bilmecesi, Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2016,http://www.milliyet.com.tr/kararsiz-yokveformasyonbilmecesi /gundem/ydetay/2156931/ default.htm.
  • Engin, A.O.(2012). Öğretmen yetiştirme uygulamalarının tarihsel süreç açısından kısaca değerlendirilmesi ve eğitim fakültelerimizin temel sorunları, Ekev Academic Review, 16 (52), 245-265.
  • Gürüz, K. (2008). 21. yüzyılın başında Türk Milli Eğitim sistemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35, 1-14.
  • Kaya, Y. ve Kab, İ. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ‘okul deneyimi’ ve ‘öğretmenlik uygulaması’ derslerine yönelik görüş ve değerlendirmeleri, Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 197-215.
  • Koçer, H. A. (1995). Türkiye’de modern eğitimin doğuşu ve gelişimi, araştırma- inceleme dizisi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Koehler, M.J. and Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. Ankara: Ütopya.
  • Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Sucuoğlu, B. (2008). Okul öncesi sınıflarda kaynaştırma ve sınıf yönetimi. Çoluk Çocuk Dergisi, 40.
  • Williams, A., & Burden, R. (1996). Theories of qualitative research.” recl 4f07- research project (A.Guilmette), Recreation and Leisure Studies Program, Brock University.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Köybaşı

Celal Teyyar Ugurlu

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Köybaşı, F., & Ugurlu, C. T. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerine Yönelik Geliştirdikleri Metaforlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(46), 198-222. https://doi.org/10.21764/maeuefd.333778