Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerine yönelik olarak geliştirilen
cinsel sağlık eğitimi programları ve bu programların etkililiğini sistematik
bir şekilde gözden geçirilmesidir. Sistematik gözden geçirme için PRISMA
rehberi kullanılırken, EBSCO Host, Science Direct, PubMed, Wiley Online Library
ve Ulakbim veri tabanlarında tarama gerçekleştirilmiştir. Tarama Türkçe ve
İngilizce dillerinde, yedi anahtar sözcük (“cinsel sağlık”, “üreme sağlığı”,
“cinsel eğitim”, “cinsel sağlık eğitimi”, “HIV/AIDS”,“AIDS önleme”, “HIV
önleme”) ve kombinasyonları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Seçim ve dışlama
kriterleri doğrultusunda altı makale bu çalışmaya dahil edilmiştir. Altı çalışma;
araştırma modeli ve grupları; oturum sayıları ve süresi; oturum içerikleri;
öğrenme çıktıları, kullanılan öğretim teknikleri; programların etkililiği
kriterlerine göre incelenmiştir. Araştırma modeli ve araştırma grupları
açısından incelendiğinde; ağırlık olarak ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullandığı ve araştırma
gruplarına atamanın tesadüfi olarak yapıldığı görülmektedir. Ele alınan araştırmalar
oturum sayıları ve süresi açısından incelendiğinden oturum sayılarının 3 ila 10
arasında değiştiği, oturum sürelerinin 90 ila 180 dakika arasında değiştiği
belirlenmiştir. Araştırma kapsamında
incelenen çalışmaların içeriklerinde yer alan ortak temaların; üreme sistemi,
CYBH, HIV/AIDS, kondom kullanımı, korunma yöntemleri, riskli cinsel
davranışlardan kaçınma olduğu görülmektedir. Sonuç olarak cinsel sağlık eğitimi
ile ilgili üniversite öğrencilerine yönelik psiko-eğitim çalışmalarının
arttırılması gerektiği; programların içeriklerinin hazırlanırken pilot uygulama
sonrasında asıl uygulamaya geçilmesinin programın etkililiğini arttıracağı
düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 46 |