Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin, cinsiyetlerine, okul türlerine, sınıflarına,
genel akademik not ortalamalarına ve üniversitede seçmeyi düşündükleri eğitim
alanına göre meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının değişip
değişmediği araştırılmıştır. Araştırmanın verileri, İç Anadolu Bölgesindeki bir
ilde yer alan dört orta öğretim okulunda 175’i kız ve 178’i erkek olmak üzere
toplam 353 öğrenciden toplanmıştır.
Verilerin toplanmasında Meslek Seçimine İlişkin Düşünceler Ölçeği ile
öğrencilerin cinsiyetleri, okulları, sınıfları, genel not ortalamaları ve üniversitede seçmeyi düşündükleri eğitim
alanına ilişkin bilgilerin sorulduğu Kişisel Bilgi Formundan
yararlanılmıştır. Analizler için t testi ve tek yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre erkeklerin, kız öğrencilerden;
11. sınıf öğrencilerinin dokuzuncu sınıf öğrencilerden meslek seçimine ilişkin
akılcı olmayan inançlarının daha fazla olduğu bulunmuştur. Okullar arasında da
Anadolu Lisesi-2 öğrencilerinin mesleki akılcı olmayan inançları Mesleki ve
Teknik Lise, Anadolu Lisesi-1 ve Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinden daha
düşük bulunmuştur. Genel akademik not ortalamalarına göre öğrencilerin meslek
seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının değişmediği saptanmıştır.
Öğrencilerin üniversitede seçmeyi
düşündükleri eğitim alanlarına ilişkin akılcı olmayan inançlarında ise
sadece mühendislik üretim ve yapı eğitim alanında fark bulunmuştur. Farkın
kaynağına bakıldığında mühendislik üretim ve yapı alanını seçmeyi
planlayanların meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının,
planlamayanlardan ve kararsız olanlardan daha yüksek olduğu görülmüştür.
Bulgular kariyer psikolojik danışmanlığı ile ilgili alan yazındaki araştırma
sonuçlarına göre tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 47 |